آئودي Audi A3 2009


arsham_333

ناظم انجمن
2006-10-05
1,509
1,678
كوچولوي پر طرفدار

auda3_09_1_gallery_image_large.jpg


آئودی A3 در ماه مارس امسال مرز فروش بيش از يك مليون دستگاه را شكست و اين ميزان فروش فقط در مدت پنج سال ميسر شده است . با اين حال شركت آئودي براي سال 2009 اين خودروي كامپكت پرطرفدار را بروز كرده و تغييراتي در طراحي و آپشن ها و امكانات آن به وجود آورده است .
براي اين خودرو هشت نوع موتور و دو نوع اتاق در كشور آلمان در نظر گرفته شده است . اروپايي ها شاهد عرضه ي اين خودرو با سه موتور توربوديزل و پنج موتور بنزيني و دو نوع اتاق كه يكي پنج و ديگري سه در است خواهند بود .

اما براي بازار آمريكا اين خودرو تنها با بدنه پنج در كه " soortback " نام دارد عرضه خواهد شد . موتورهاي در نظر گرفته شده براي اين بازار يكي 2 ليتري بنزيني 200 اسب بخاري - كه حالا براي آن سيستم كواترو و گيربكس اس ترونيك دوكلاچه نيز در نظر گرفته شده - و ديگري يك موتور 250 اسب بخاري خواهد بود . متاسفانه آمريكاي شمالي نميتواند مدل داغ تر اين خودرو يعني S3 را كه يك موتور 2 ليتري توربوشارژر دار به قدرت 261 اسب بخار دارد را سفارش دهد .
فنربندي نيمه فعال و اسپرت اين خودرو با دارا بودن مقداري خشكي و بهره گيري از ضربه گيرهاي مغناطيسي ساخت شركت دلفي پايداري بسيار خوبي را براي خودرو به ارمغان آورده و امكان انجام مانورهاي سخت را فراهم كرده است .

اغلب آئودي هاي A3 فروخته شده در دنيا از انواع چهارسيلندر ميباشد زيرا اين موتورها علاوه بر توليد قدرت بيشتر از مصرف سوخت كمتري نيز برخوردارند ولي جالب توجه است كه همين آمار فروش چند درصدي مدل شش سيلندر ( در كل دنيا ) در آمريكا به 20 الي 30 درصد ميرسد .

auda3_manufacturer_09_6_gallery_image_large.jpg


مدل دو ليتري توربوي در نظر گرفته شده براي بازار آمريكا تا حد زيادي به مدل S3 شباهت دارد به خصوص از نظر صداي موتور و جذابيت آن ولي در سرعت هاي بالاتر از 160 كيلومتر تفاوت بين اين دو خودرو آشكار ميشود . در حالي كه حداكثر سرعت مدل S3 به 268 كيلومتر ميرسد سرعت مدل A3 به 236 كيلومتر محدود شده است .

از ديگر موتورهايي كه براي مدل هاي اروپايي در دسترسند ميتوان به موتور توربوديزلي 2 ليتري اشاره كرد كه 138 و 168 اسب بخار قدرت توليد ميكند . موتور پايه نيز يك موتور 9/1 ليتري ديزلي با 104 اسب بخار است و از همان تكنولوژي قديمي استفاده ميكند و صداي زيادي دارد در حالي كه موتورهاي ديگر ديزلي اين خودرو از انژكتورهاي " كامان ريل " استفاده ميكنند و صداي بسيار كمي دارند .

انتخاب موتور 6/1 ليتري براي اين خودرو خيلي مناسب نيست ولي سفارش موتور 4/1 ليتري توربوشارژر دار كه 123 اسب بخار قدرت توليد ميكند سفارش عاقلانه اي است .
گيربكس استاندارد تمامي مدل ها دستي است ولي مدل هاي كوچكتر در بازار اروپا ميتوانند از يك گيربكس كلاچ خشك هفت سرعته استفاده كنند . موتورهاي با گشتاور بالا نظير آن چه كه در آمريكا به فروش ميرود با گيربكس 6 سرعته و كلاچ تر به فروش خواهند رفت .

به طور كلي سيستم كلاچ خشك ارزان تر و البته ساخت آن پيچيده تر است ولي نميتواند گشتاورهاي بيش از 185 پوندفوت را تحمل كند .
مدل هاي اروپايي 15 درصد كم مصرف ترند كه يكي از عوامل آن آيروديناميك بهتر كه ناشي از صاف بودن كف ماشين است ميباشد .

از حيث ظاهر نيز چراغ هاي مخصوص روز در كنار LED قرار گرفته است و جزيي از پكيج زنون ميباشد .
فرم جلوپنجره نيز با طراحي دوباره سپرجلو كمي متفاوت تر به نظر ميرسد . در داخل نيز تغيير خاصي ديده نميشود به جز اين كه رنگ استارتر از قرمز به سفيد تغيير پيدا كرده است .

auda3_09_14_gallery_image_large.jpg


پايان سخن :

از رقباي اين خودرو در بازار اروپا ميتوان به ب ام و سري 1 - آلفارومئو 147 و ولوو سي 30 اشاره كرد كه از آئودي نرم تر هستند .
پيش بيني ميشود قيمت اين خودرو در هنگام ورود به بازار آمريكا در ماه اكتبر بين 25 الي 34 هزار دلار باش
 
بالا