آش بازار خودرو ایران /رضایت مردم از خودروهای داخلی: کمتر از 60 درصد


arash3400

کنترل
2009-03-26
9,700
37,570
44
در تقریبا نصف بازار ایران رضایت مشتری حتی به 60 درصد نیز نرسیده است.

رسول شقاقی: هفته گذشته شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران میانگین میزان رضایت مشتریان از خودروهای مختلف در حال تردد در شش ماهه اول سال را 638 از 1000 یعنی حدود 64 درصد خواند. عددی بسیار ضعیف که نشان از نارضایتی جدی مشتریان است. با تعمقی بیشتر در این عدد متاسفانه نتایج ضعیف*تری نیز بدست می*آید. گروه خودروهای زیر 10 میلیون تومان (گروه a) شامل mvm، خانواده پراید و روآ در صورت محاسبه میانگین درصد وزنی (دخیل کردن تیراژ تولید در محاسبه میانگین)، عدد ضعیف 596 از هزار را به ما می*دهد. این گروه به تنهایی 46.7 درصد از بازار ایران را به خود اختصاص داده یعنی در تقریبا نصف بازار ایران رضایت مشتری حتی به 60 درصد نیز نرسیده است.

از سویی در رنج خودروهای 10 تا 20 میلیون تومانی (گروه b) شامل خانواده 206، خانواده سمند، ورنا، لیفان، چری‏، 405 و ریو، میانگین وزنی میزان رضایت مشتریان 665 است. این گروه نیز به تنهایی 48.7 درصد از بازار ایران را به خود اختصاص داده*اند.

نگاهی به همین دو گروه نشان می*دهد بیشتر مشتریان خودرو در ایران یعنی چیزی نزدیک به 95 درصد در اینجاست و البته کمترین رضایت نیز در همین دو گروه است یعنی رقمی کمی بیش از 60 درصد. قطعا از نگاه خودروساز هر کس پول کمتری دهد باید آش کمتری بخورد و خریداران خودروهای زیر 20 میلیون و مخصوصا زیر 10 میلیون تومان باید بدلیل پرداخت کمتر، رضایت کمتری نیز نصیبشان شود. اما این سکه یک روی دیگر هم دارد و آن اینکه گرچه پول کمتر آش کمتری دارد اما آش کم دلیلی بر آش بی*کیفیت یا کم کیفیت نیست. واقعیت این است که در دو گروه قیمتیa و b، نه تنها خودروها کیفیت بسیار پایینی دارند بلکه خودروهایی با کیفیت بالاتر نیز تیراژ کمتری از آن خود کرده*اند. در زیر 10 میلیونی ها mvm بالاترین رضایت مشتری را دارد اما نسبت به پراید و روآ کمترین تیراژ را هم دارد. در 10 تا 20 میلیونی*ها نیز بالاترین میزان رضایت به 206 صندوق*دار، ورنا و تندر تعلق دارد اما تیراژ سمند و 405 که در قعر جدول هستند بسیار بیشتر است. در واقع خریداران خودرو در کشور نه تنها در این دو گروه از کیفیت رضایت ندارند بلکه مجبورند از کم*کیفیت*ترین*های این دو گروه نیز خرید کنند. ریسکی که گاه در حد یک آش فاسد است.
در زیر جدول رضایت مشتریان شامل گروه*های a تا f را مشاهده می*کنید. گروه a شامل زیر 10 میلیونی هاست و هر گروه 10 میلیون افزایش دارد. گروه f نیز به خودروهای بالای 50 میلیون تومان تعلق دارد.
 
بالا