ايران خودرو و سايپا در آستانه تعطيلي


adel2009

مدیریت کل سایت
2009-06-15
10,502
47,857
نحوه ورود شوراي رقابت به مسئله قيمت گذاري خودرو و موضع گيري هاي آن در اين رابطه دو شركت بزرگ خودروسازي كشور يعني ايران خودرو و سايپا را در آستانه تعطيلي كامل قرار داده است.

به گزارش افکار، يك منبع آگاه صنعت خودرو با اشاره به اينكه بالاخره بعد از ماهها كش و قوس هاي فراوان، خودروسازان كه توانسته بودند به سختي سازمان حمايت و نهادهاي ذيصلاح را متقاعد به افزايش قيمت خودرو نمايند تا بتوانند بخشي از زيان هاي هنگفت خود را پوشش دهند، ورود شوراي رقابت به مسئله قيمت گذاري خودرو و موضع گيري هاي آن در اين رابطه باعث گرديد تا بازار خودرو دچار ركود بي سابقه اي گردد.

اين در حالي است كه در اوائل بهمن ماه پس از مصوبه هيات وزيران مبني بر صدور مجوز افزايش قيمت خودرو بر مبناي ارز مبادله اي و اعلام قيمت هاي جديد خودروسازان در سامانه ۱۲۴ ، بازار خودرو ضمن آنكه با ثبات گرديد،قيمت هاي كذايي بازار هم فرو ريخت و از سوي ديگر اين امكان و اميد براي خودروسازان و قطعه سازان فراهم گرديد تا بتوانند به حيات خود ادامه داده و حتي به برنامه ريزي مجدد براي افزايش توليد روي آورند. چرا كه واقعيت اين است كه از هم اكنون افزايش دوباره بسياري از هزينه ها از قبيل حقوق و دستمزد، ماليات و ارزش افزوده، حمل و نقل، عدم تخصيص ارز مبادله اي و... براي خودروسازان مسجل گرديده و آنها اميدوار بودند با افزايش تيراژ بتوانند تاثير اين افزايش ها را كمرنگ تر نمايند.

اما هنوز چند روزي از اين موضوع نگذشته بود كه زمزمه ها و به دنبال آن فشارهايي مبني بر لزوم كاهش قيمت خودرو مطرح گرديد و همين موارد كافي بود تا مصرف كنندگان به انتظار كاهش قيمت نشسته و از خريد خودرو دست بكشند.

خودروسازان كه عرصه را بر خود تنگ ديدند و عليرغم افشاگري هايي كه در رابطه با آناليز بهاي تمام شده محصولات خود كرده بودند اقدام به كاهش قيمت هاي خود بين ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ ميليون تومان نمودند.

اما ماجرا به همين جا هم ختم به خير نشد و شوك شديدتر زماني به بازار وارد شد كه شوراي رقابت اعلام كرد دستورالعمل موقتی برای قيمت خودرو مصوب کرده که بر اساس آن قيمت های خودرو بايد به سطح شهريورماه سال جاری به علاوه تورم بخشی ۶ ماهه دوم امسال کاهش يابد. انتشار همين خبر باعث قفل شدن بازار خودرو گرديد و ركود بي سابقه اي را بر آن حاكم ساخته است و متاسفانه بيم آن مي رود با ادامه اين روند و يا حتي با اعلام قيمت هاي پايين تر از قيمت هاي فعلي از سوي شوراي رقابت ، خودروسازان و قطعه سازان به دليل تشديد شدن فشارهاي نقدينگي و بروز مجدد زيان هنگفت، نتوانند به توليد خود ادامه داده و بازار با افت زياد عرضه مواجه شده كه اين روند طبعا به نفع مصرف كنندگان و صنعت كشور نخواهد بود.

پسنديده آن بود كه در اين اوضاع و احوال اينگونه بحث ها و اظهار نظر ها در جلسات كارشناسي و بدون از هياهو و جنجال هاي خبري مورد بررسي قرار مي گرفت و سپس نتايج حاصله رسانه اي مي شد.
 

bardia.t

کاربر افتخاری
2009-11-13
1,123
3,346
با درود ////خدا كند واقعا در اين 2 شركت تخته بشه كه اين همه ماشين اشغال را به قيمت بهترين ماشينهاي اروپايي و ژاپني به اين مردم غالب نكنند //پرايد 17 ميليون ؟واقعا فكر ميكنيد اين قيمت ماشينه ؟همون وقت كه 7 ميليون اين ماشين را به مردم مي انداختند 4 ميليونش زياده بود حالا هم اين شركت ها كلي منت سر مردم گذاشتن خودرويي كه 7 تومن بوده بعد از اينكه 20 تومن شده 1 تومنش را كم كردن واقعا فكر ميكنيد اين كاهش قيمت ميباشد ؟حالا بحث من سر پرايد نيست همه خودرو هاي ايراني هم طور ميباشد /به گفته بانك مركزي نرخ تورم حدود 27 درصد نه 50 درصد هم كه باشد 2 اي 3 تومن بايد يك پراي افزايش قيمت پيدا كند نه 12 تومن ///پس دوستان بهترين راه مبارزه با افزايش قيمت و تورم نخريدن است تا چشم كارخانه داران به حساب بيافته ////بدرود
 

soren_kiana

سرپرست بخش استارست وشرینگ رایگان
2007-08-19
3,930
9,457
با درود
با نصف اين قيمت ها بهترين ماشينهاي لوكس رو تو همين كشورهاي همسايه ميشه خريد اگه محصولات ايران خودرو و سايپا رو به كشورهاي همسايه با نصف اين قيمتها ارائه كنيم حتي نگاه هم بهشون نميندازن تا چه برسه خريد حيف اين روغن و بنزين هايي كه توي اين ماشين ها ريخته ميشن.
 

mehrnaznarab

کاربر
2009-06-04
33
62
53
وقتی قیمت بستنی 200 تومانی به 800 تومان میرسه انتظار داری قیمت خودرو 2.5 برابر نشه .باید منطقی بود ، پول ما در برابر دلاره بی ارزش شده
 

bbn

کاربر
2006-10-07
36
108
به امید تعطیلی شرکتهای خودرو ساز داخلی تا زمان ساخت خودروی استاندارد.
 

1344Shahram

ناظم انجمن
2006-10-29
4,231
20,935
با درود
با نصف اين قيمت ها بهترين ماشينهاي لوكس رو تو همين كشورهاي همسايه ميشه خريد اگه محصولات ايران خودرو و سايپا رو به كشورهاي همسايه با نصف اين قيمتها ارائه كنيم حتي نگاه هم بهشون نميندازن تا چه برسه خريد حيف اين روغن و بنزين هايي كه توي اين ماشين ها ريخته ميشن.
درود دوست من
اشکال سر این هست که هیچ کارمند وکارگری چنین افزایش درآمدی نداشته یعنی پیش بینی درآمد سال آینده کارگر طبق قانون کار هنوز زیر500تومن درماه هست!
خط فقر 1.400 یعنی چی این؟
یعنی یک عده که زندگی شان شده دلالی روزبروز مایه دارتر شده وابدا نمی دانند که فلان جنس چقدر گرون شده چون توی مغازه که می روند فقط می پرسند چقدر شد؟
اما وقتی یک خانم محترم را می بینید توی مغازه داره جمع و تفریق میکنه که مثلا با 10 تومن توی کیفش چی میتونه بخره
:confused:
مشکل اصلی دوستان بی ارزش شدن پول ملی هست واسکناس در گردش که به گفته بانک مرکزی بیش از 400هزار میلیارد رسیده است!
این باعث افت شدیدارزش پول ملی شده وبرابری ریال با ارزهای گوناگون حتی افغانی به ضرب دلار نفتی هست که سنجیده میشود و اگر پشتیبانی دولت نباشه همانطور که در شهریور و مهر ماه شاهد بودید وماه گذشته برابری ریال بسرعت افول میکنه
همین الان هم پژو پارس توی عراق زیر 15 میلیون بفروش میرسه!
 
آخرین ویرایش:

zoru

کاربر افتخاری
2010-07-24
816
2,624
36
واقعا چرا ماشین ها یه قیمت واقعی به فروش نمیرند :sadwalk:
 
بالا