تاریخچه گروه صنعتی سایپا


arsham_333

ناظم انجمن
2006-10-05
1,509
1,678
تاریخچه ی گروه صنعتی سایپا از سایت سایپا

شركت سهامي عام ايراني توليد اتومبيل (سايپا) در سال 1344 در زميني با مساحت 240 هزار متر مربع (در حال حاضر فقط مساحت زمين كارخانه مركزي 415 هزار متر مربع مي باشد) و زيربناي 20 هزار مترمربع با سرمايه اوليه 160 ميليون ريال بنام شركت سهامي توليد اتومبيل سيتروئن ايران تاسيس گرديد . در تاريخ 15 اسفند 1345 ثبت و در اواخر سال 1347 به مرحله بهره برداري رسيد.
اين شركت توليد اولين محصولات خود را كه شامل "وانت آكا" و سواري "ژيان" بود با روش كاملاً دستي و بدون بهره گيري از تجهيزات و امكانات مدرن آغاز نمود.
توليدات شركت بعد از سال 1353 به واسطه استفاده از ابزارهاي جديد و مكانيزه شدن برخي از بخشهاي توليدي، سير صعودي يافت و بر تنوع محصولات شركت نيز افزوده شد. بعنوان مثال مي توان به توليد خودروهاي: مهاري، پيكاب در مدلهاي معمولي، دولوكس و كار اشاره نمود.
نام شركت در اوايل سال 1354 با حذف كلمه سيتروئن از انتهاي عبارت فرانسوي آن به "شركت سهامي ايراني توليد اتومبيل" به نام اختصاري (سايپا) كه ماخوذ از عبارت فرانسوي Iraniane De Production Automobile Societe Annonyme مي باشد، تغيير يافت. اين شركت در 16 تيرماه 1358 تحت مالكيت دولت در آمده و از 18 آذرماه 1360 تحت سرپرستي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران قرار گرفته و بر اساس مصوبه مورخ 1/2/65 هيات وزيران، كليه سهام سرمايه آن به نمايندگي از طرف دولت جمهوري اسلامي بنام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران منتقل گرديد. در دي ماه سال 1378 به پيروي از سياست هاي دولت جمهوري اسلامي ايران مبني بر كاهش تصدي دولت و خصوصي سازي شركتهاي دولتي و به موجب تبصره 35 قانون بودجه كل كشور، با واگذاري بيش از 51 % سهام اين شركت به غير، سايپا نيز در زمره شركتهاي خصوصي قرار گرفت.
امروزه شركت سايپا با در اختيار داشتن بيش از 80 شركت تابعه و وابسته بصورت مستقيم و غير مستقيم، به يك گروه خودروسازي بزرگ با امكان توليد انواع مختلف خودرو تبديل شده است.



تاریخچه مدل های ساخته شده

1344: تاسيس شركت به نام «شركت سهامي توليد اتومبيل سيتروئن ايران»
1347: بهره برداري و شروع فعاليت با توليد انواع مدلهاي خودرو «ژيان» (1359-1347)
1354: تغيير نام شركت به «شركت سهامي ايراني توليد اتومبيل» و تبديل شدن به شركت سهامي عام
1355: توليد «رنو5» در مدلهاي سه درب و 5 درب (1372-1355)
1362: توليد «وانت نيسان» با حجم موتور cc2000 (1369-1362)
1369: توليد «وانت نيسان» با حجم موتور cc2400 ( در حال حاضر در شركت زامياد ادامه دارد)
1371: توليد «وانت نيسان دو كابين» با حجم موتور cc2400(1373-1371)
1371: توليد «رنو 21» با حجم موتور cc1721(1373-1371)
1372: توليد «پرايد كابراتوري» در مدلهاي GTX, LX, CD5 (همچنان ادامه دارد)
1374: كسب رتبه اول كيفيت در بازار داخلي و تكرار اين رتبه در سالهاي 1375، 1376، 1378
1377: دريافت اولين گواهينامه ISO9001 در صنعت خودروسازي كشور از موسسه QMI كانادا
كسب گواهينامه بهترين شركت توليدي در ميان شركتهاي تحت پوشش وزارت صنايع
انجام مقدمات عمليات گسترده براي ساخت داخل نمودن قطعات محصولات توليدي
1378: موفقيت در تعميق ساخت داخل محصولات تا سطح 81% ارزش CDK پرايد و 79% در مورد نيسان
اخذ تاييديه انطباق مشخصات گازهاي خروجي آلاينده با استاندارد ECE 1504
دريافت لوح سبز تبديل شدن به يك گروه خودروساز بزرگ با امكان توليد انواع كامل خودرو Full Range))
عرضه متجاوز از 51% سهام شركت به بخش خصوصي
1379: توليد سواري « پرايد face lift» و « پرايد انژكتوري» در مدلهاي مختلف ( همچنان ادامه دارد)
دريافت لوح رتبه اول كيفيت در ميان توليدكنندگان وانت در ايران از نيسان ژاپن
دريافت لوح تقدير از وزارت صنايع بعنوان واحد نمونه صنعتي كشور
تامين كليه قطعات نيسان توسط سازندگان داخلي و توقف خريد CKD نيسان
1380: دريافت اولين گواهينامه كيفيتQS 9000 در صنعت خودروسازي كشور از موسسه QMI كانادا
دريافت گواهينامه هاي OHSAS 18001 و ISO 14001 (مديريت ايمني، بهداشت و زيست محيطي) از موسسه DNV هلند
بهره برداري از خطوط جديد توليد ( طرح و توسعه)، پروژه هاي رينگ خرمشهر، ماليبل و شيشه ايمني
كسب مقام اول در زمينه بهترين عملكرد «سبز» از دومن نمايشگاه محيط زيست
شروع توليد محصول «زانتيا» در مدلهاي لوكس و سوپر لوكس و«كاروان»
1381: دستيابي به رشد بي سابقه 64 درصدي در ميزان توليد پرايد
انجام مقدمات و تمهيدات لازم جهت واگذاري عمليات فروش وانت نيسان به شركت زامياد از ابتداي سال 82
توليد آزمايشي خودرو جديد پرايد 141 و معرفي آن به بازار
انجام مقدمات گسترده جهت دريافت گواهينامه ISO9000: 2000
1382: دريافت گواهينامه ISO9000: 2000 از موسسه بين المللي DNV هلند


اهداف و استراتژی ها

تبيين اهداف شرکت سايپا در صنعت خودروسازي کشور، درگرو تحليل چرخه حيات شرکت از بدو تاسيس تا به امروز ميباشد. به استناد تاريخچه موجود، شركت سايپا تقريبا" چهار دوره متمايز را در حيات خود تجربه نموده است:

• دوره تاسيس و استقرار به عنوان يک خودروساز
دوره اول از اواسط دهه چهل با تاسيس شركت سهامي توليد اتومبيل سيتروئن ايران با همكاري و پشتيباني شركت فرانسوي سيتروئن آغاز و به مدت تقريبا" ده سال فعاليت خود را به عنوان يکي از اولين شرکت هاي خودروساز ايراني با توليد انواع خودرو ژيان ادامه ميدهد. سادگي تکنولوژي توليد و محصول نهايي از ويژگي هاي اين دوره بشمار ميآيد.

• دوره استقلال و استمرار توليد
دوره دوم از اواسط دهه پنجاه با تغيير نام شركت به شركت سهامي ايراني توليد اتومبيل (سايپا) و توليد خودرو رنو5 آغاز ميگردد. دراين دوره كه تا اوايل دهه هفتاد بطول انجاميد، بدليل شرايط عمومي منطقه و جنگ و همچنين ركود اقتصادي، صنعت كشور با کاهش قدرت خريد عمومي و ميزان تقاضا مواجه بود. بااين وجود شركت سايپا ضمن استمرار توليد، با توج به افق آينده اقدامات لازم جهت توسعه توليدات را در دستور كار قرار ميدهد. انواع محدود محصولات و ميزان محدود توليدات از ويژگي هاي بارز اين دوره محسوب ميشود.

• دوره رشد و تثبيت محصولي فراگير
دوره سوم از اويل دهه هفتاد بواسطه پاره اي گشايش هاي اقتصادي، با آزمون مجموعه اي جديد از محصولات آغاز و براساس سياستي استراتژيک توليد محصولي فراگير در برنامه شركت سايپا قرار ميگيرد. اين سياست با توسعه حوزه فعاليت، تعامل تجاري با خودروسازان جديد، ترميم رابطه با شرکاي تجاري موجود و گسترش زيرساخت هاي توليد همراهي شده و بنيان گروه خودروسازي سايپا به عنوان يکي از ارکان صنعت خودرو ايران شکل ميگيرد.

• دوره ظهور به عنوان يک Enterprise
اين دوره با تجهيز خطوط توليد مجموعه شرکت هاي گروه خودروسازي سايپا، رشد تکنولوژي توليد خودرو در داخل کشور، توليد و عرضه طيف وسيعي از خودروهاي سواري و تجاري جهت كاربردهاي گوناگون و متناسب با سطوح مختلف اجتماعي، زمينه ظهور سايپا به عنوان يک Enterprise در صنعت خودرو کشور را فراهم ميآورد.
حضور در عرصه بازارهاي جهاني، توليد و صادرات خودروي ايراني و تعامل فعال با خودروسازان بنام جهاني از ويژگي هاي شاخص اين دوره به شمار ميآيد که مبين اهداف شرکت سايپا ميباشند:

- حضور در بازارهای جهانی بعنوان خودروساز جهاني
- انتخاب اول مشتريان ايراني
- همكار برگزيده خودروسازان جهاني
- توليد و عرضه انواع خودرو سواري و كار



h1.jpg



h2.jpg




سایپا و محیط زیست
invironment.jpg

  • ارائه طرح كاشت يك درخت به ازاي توليد هر خودرو
  • آغاز توليد وانت نيسان و ميني بوس دوگانه سوز ( CNG ) در شركت زامياد (عضو گروه خودروسازي سايپا )
  • زامياد (عضو گروه خودروسازي سايپا ) نخستين توليد كننده ميني بوس گاز سوز و وانت دوگانه سوز
  • مشاركت در طرح سالم سازي هواي شهر تهران
  • دريافت گواهينامه مديريت زيست محيطي ايزو 14001
  • راه اندازي خط توليد خودروي كم مصرف و كم آلاينده ريو

سایپا وخودرو فرسوده

taviz.gif

  • طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده به عنوان اولين خودروساز با سرمايه داخلي سايپا وبا هدف عمل به مسئوليت هاي اجتماعي و زيست محيطي
  • اجراي طرح جايگزيني ميني بوس هاي فرسوده درشركت زامياد (عضو گروه خودروسازي سايپا )
  • انتخاب پرايد به عنوان بهترين جايگزين براي خودروهاي فرسوده
سایپاواقتصادملی

economic.jpg

  • سهم 311 ميليارد توماني گروه سايپا در تامين بودجه عمومي كشور از طريق پرداخت انواع عوارض و ماليات
  • پرداخت عوارض دولتي معوقه شامل آموزش و پرورش و شهرداريها
  • افزايش سهم سايپا در بازار داخلي به حدود 51 درصد
  • تحقق مبلغ 1260 ریال سود براي هر سهم در سال مالي 84
  • امضاي قرارداد صادرات 100 ميليون دلار پرايد به مصر
  • افزايش شركتهاي گروه سايپا در بورس به 9 شركت
  • رشد 300 درصدي صادرات خودرو به خارج كه بيشترين رشد دربين شركتهاي خودروساز است
  • انتخاب شركت مگاموتور سايپا به عنوان تنها توليد كننده قواي محركه ال 90 در ايران
  • كسب رتبه بالاترين سود عملكرد در تاريخ بورس كشور
سایپاوخدمات پس از فروش


emdad.gif



  • راه اندازي شركت امدادخودروي سايپا با هدف ارائه خدمات به مشتريان درجاده ها و بزرگراه ها
  • گارانتي تمام قطعات مصرفي در سرويس اوليه براي نخستين بار در سطح ايران و جهان
  • گسترده ترين شبكه خدمات پس از فروش كشور با فعاليت 1420 نمايندگي مجاز ،*عامليت تعميراتي و عامليت فروش قطعات
سایپاوتوسعه تولیدات


  • پيوستن به زنجيره جهاني صنايع خودروسازي از طريق انعقاد قرار داد توليد ال 90
  • آغاز توليد كاميونميدي باس مهسان و رنوميدلام در شركت سايپا ديزل (عضو گروه خودروسازي سايپا )
  • راه اندازي خط توليد خودروي سايپا 141 در شركت سايپا
  • توليد خودروي پرايد 141 دو لوكس با تغييرات اساسي در تزئينات داخل
  • راه اندازي خط توليد پرايد گاز سوز به عنوان نخستين خط توليد پايه گاز سوز كشور
  • توليد پرايد در سه سال گذشته بيش از هشت سال قبل از آن
  • آغاز توليد كاميونميدي باس مهسان و رنوميدلام در شركت سايپا ديزل (عضو گروه خودروسازي سايپا )
  • آغاز توليد كاميون "FH16 " و NH12در شركت سايپا ديزل (عضو گروه خودروسازي سايپا )
  • بهره برداري از خط توليد خودروي رونيز در شركت پارس خودرو(عضو گروه خودروسازي سايپا )
  • آغاز توليد خودروي سرانزا در شركت پارس خودرو (عضو گروه خودروسازي سايپا )
  • راه اندازي خط توليد كاميونت دو كابين ديلي در شركت زامياد(عضو گروه خودروسازي سايپا )
  • راه اندازي خط توليد *كاميون يورو كارگو (*ايويكو )*در شركت زامياد (عضو گروه خودروسازي سايپا )
سایپاو توسعه سازمان گروه


  • بهره برداري از خط توليد موتور زانتيا و موتور ال 90 در شركت مگاموتور سايپا (عضو گروه خودروسازي سايپا )
  • راه اندازي نخستين خط رنگ توليد خودروي ال 90 در ايران در شركت پارس خودرو(عضو گروه خودروسازي سايپا )
  • افزايش تعداد تيمهاي ورزشي باشگاه سايپا در ليگ برتر به 13 تيم
  • راه اندازي شركت سايپا ريل با به حركت در آمدن 160 واگن
  • انعقاد قرار داد توليد مگان_ پرفروش ترين خودرو اروپا _ در پارس خودرو(عضو گروه خودروسازي سايپا )*
سایپا و کسب افتخارات

  • انتخاب سايپا به عنوان واحد نمونه بهره وري نيروي انساني
  • دريافت گواهي "ISO14001 "و "OHSAS" از شركت DNV نروژ
  • مودي مالياتي نمونه كشور در سال 83 و دريافت تقدير نامه از آقاي خاتمي رياست محترم جمهوري
  • كسب لوح تقدير كارفرماي نمونه كشور به سبب فراهم كردن بهترين شرايط كار براي كارگران
  • صادر كننده نمونه كشور در سال 83 و دريافت لوح تقدير از آقاي خاتمي رياست محترم جمهوري
  • كسب لوح تقدير صنعت سبز از سازمان حفاظت محيط زيست به سبب توليد خودروهاي پاك
  • دريافت تقدير نامه و تنديس ويژه سمبل توليد ملي سال 83 كشور
  • توليد كننده نمونه استان تهران و دريافت لوح تقدير از دست وزير محترم صنايع و معادن
  • دارنده عناوين توليد كننده پر فروش ترين خودرو ( پرايد ) و ايمن ترين و محبوبترين خودرو ( زانتيا )
  • ارتقاء رتبه گروه سايپا به نخستين شركت توليدي _ صنعتي در بورس كشور از نظر ارزش سرمايه
  • انتخاب پرايد به عنوان كم مصرف ترين خودروي ساخت داخل با مصرف 38/5 ليتر در يكصد كيلومتر
  • كسب ركورد توليد يك ميليون دستگاه پرايد
  • توليد يك پرايد در يك دقيقه
  • كسب عنوان شركت برتر كشور در زمينه توسعه منابع انساني
  • انتخاب شركت سايپا ديزل (عضو گروه خودروسازي سايپا ) به عنوان واحد نمونه سال 1383
  • انتخاب شركت سازه گستر سايپا (عضو گروه خودروسازي سايپا ) به عنوان مودي نمونه مالياتي كشور در سال 1383
  • انتخاب زانتيا از سوي مردم به عنوان محبوب ترين خودرو براي دومين سال متوالي
  • كسب عنوان بالاترين رشد توليد خودرو در كشور طي چهار سال گذشته
  • دريافت جايزه ملي كيفيت درسال 84 با كسب 402 امتياز و بالاتر از ساير خودروسازان
  • دريافت جايزه ملي كيفيت
  • دريافت تقدير نامه ملي تعالي سازماني
  • دريافت جايزه ملي بهره وري كشور توسط شركت پارس خودرو
  • كسب رتبه نخست كشور در زمينه خدمات پس از فروش
  • مقام نخست سايپا در توليد خودرو سواري كشور در ماههاي پاياني سال 84
 
بالا