adel2009
مدیریت کل سایت
- 2009-06-15
- 10,502
- 47,858
پس از این محصول، با یک چینی دیگر به نام لیفان در رده هجدهم جدول روبه*رو مي*شویم. لیفان اگرچه در نفوذ آب نمره منفی ندارد، اما کمترین کیفیت را در تجهیزات الکتریکی بین کل خودروهای تحت ارزیابی، داراست.
جدیدترین رده*بندی کیفی خودروهای داخلی در شرایطی اعلام شد که طی آن، مزدا3 جدید در غیاب مرسدس بنز به صدر جدول رفت، اما پراید از جای خود در انتهای جدول تکان نخورد. همچنین بنابر این امار، چند خودرو از جمله ماکسیما، پژو 405، MVM و پراید با افت کیفی روبه*رو شده*اند.
در این رده*بندی که توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام شده و متعلق به آذر ماه است، 21 خودرو داخلی، تحت ارزیابی کیفی قرار گرفته و به دو دسته «خیلی خوب» و «خوب» تقسیم شده*اند.
طبق معمول رده*بندي*هاي قبلي، اين ماه نيز سطح کيفي خودروهاي توليدي در نه معيار سيستم فنربندي، تعليق و فرمان، موتور، ترمز، تجهيزات الکتريکي، تزئينات داخلي و خارجي، صداهاي غيرعادي، بدنه، نفوذ آب و رنگ مورد ارزيابي قرار گرفته و 21 خودرو مورد نظر، بر اساس مجموع نمرات منفي به دست آمده، رتبه*بندي شده*اند.
هر خودرويي که نمره منفي آن بين صفر تا 120 باشد، به دسته «خيلي خوب» رفته و خودروهاي داراي نمره منفي 120 تا 200 نيز در جمع «خوب*ها» قرار گرفته*اند. در این نوع رده*بندی*ها، البته خودروهایی که امتیاز منفی بالای 410 داشته باشند، غيرقابل قبول به حساب آمده و اجازه توليد و عرضه به بازار را نخواهند داشت. اين موضوع در شرايطي است که در رتبه*بندي آذرماه، هيچ خودرويي در دسته غيرقابل قبول*ها جای ندارد.
از نکات مهم رده*بندی آذرماه مي*توان به کیفیت بهتر MVM مدل 530 چینی نسبت به سمند و پژو 405 و همچنین بالاتر قرار گرفتن تندر ایران خودرو از همتای پارس خودرویی اش اشاره کرد.
صدرنشینی مزدا3 در غیاب بنز
مزدا3 اگرچه با افزایش نمره منفی نسبت به رده بندی آبان ماه روبه*رو شده، اما با توجه به غیبت مرسدس بنزهای مونتاژی، لقب باکیفیت ترین خودرو داخلی را در رده*بندی آذر به خود اختصاص داده است. این خودرو که در شرکت خصوصی «گروه بهمن» به مونتاژ مي*رسد، در تجهیزات الکتریکی، تزئینات، رنگ و بدنه نمره منفی به خود مي*بیند. پس از مزدا3، دو هموطن این خودرو به نام*هاي ماکسیما و گرند ویتارا رده*های دوم و سوم را به خود اختصاص داده*اند.
این در شرایطی است که ماکسیما نسبت به رده بندی قبلی با افت کیفی مواجه شده و در چهار معیار تزئینات، بدنه، صداهای غیرعادی و رنگ نمره منفی دارد. ویتارا نیز كه محصول مونتاژی ایران خودرو خراسان به حساب مي*آید، در معیارهای تزئینات، بدنه و رنگ امتیاز منفی کسب کرده است. از این سه ژاپنی که بگذریم، با یک کره ای در رده چهارم روبه*رو مي*شویم. هیوندای آوانته که محصول بخش خصوصی محسوب مي*شود، در پنج معیار از جمله سیستم تعلیق، ترمز و بدنه نمره منفی دارد.
تندر ایران خودرو بالاتر از پارس خودرو
اما نگاهی به رده*هاي پنجم تا نهم جدول رده*بندی کیفی خودروها در آذر ماه، که متعلق به فرانسوی هاست بیندازیم. در این بین، مگان که نسبت به ارزیابی آبان ماه با افت کیفی روبه*رو شده، جایگاه پنجم را در اختیار دارد و در چهار معیار سیستم موتور، تزئینات، بدنه و رنگ با نمره منفی روبه*رو است.
تندر-90 ایران خودرو نیز با وجود آنکه قیمت پایین*تری در بازار نسبت به همتای پارس خودرویی*اش دارد، کیفیت بالاتری را به خود مي*بیند. این محصول که دو رده بالاتر از تندر پارس خودرو ایستاده، در معیارهای تزئینات، بدنه، نفوذ آب و رنگ نمره منفی كسب كرده است. این در حالی است که همتای پارس خودرویی آن، در تزئینات، صداهای غیرعادی، بدنه و رنگ نمره منفی دارد.
بنابر آمار اعلام شده، این دو تندر با وجود نظارت شرکت رنوی فرانسه، همچنان جزئیات کیفی نابرابر و کیفیت متفاوتی را دارا هستند. بین تندر ایران خودرو و پارس خودرو، پژو 206 هاچ بک در شرایطی جا خوش کرده که به جز سه معیار سیستم تعلیق، صداهای غیرعادی و ترمز، در باقی معیارها نمره منفی دارد.
مدل صندوقدار این خودرو نیز که رده نهم جدول را اشغال کرده، به جز ترمز، در سایر معیارها امتیاز منفی به خود مي*بیند. بیشترین نمره منفی هر دو 206، به تزئینات آنها مربوط مي*شود.
کیفیت دو کره*ای
رده*هاي دهم و یازدهم جدول کیفی خودروها را دو کره*ای مونتاژی تصاحب کرده*اند، یکی از هیوندایی و دیگری از کیا. هیوندایی ورنا که محصول بخش خصوصی به حساب مي*آید، به جز سیستم موتور، صداهای غیرعادی و نفوذ آب، در باقی معیارها امتیاز منفی دارد. ریو نیز که هم اکنون تنها محصول مونتاژی سایپا است، ضمن کسب نمره منفی در تمام معیارها، همچنان کیفیتی پایین را در سیستم موتور داراست. این خودرو پس از پژو روآ، بیشترین نمره منفی را در معیار موتور به خود مي*بیند.
MVM بالاتر از سمند، پارس و 405
در ارزیابی کیفی آذرماه یک خودرو چینی توانسته کیفیت بالاتری نسبت به خودروهای پرتیراژ کشور کسب کند.
آن طور که در آمار آمده، مدل جدید MVM (530)، در اولین حضور خود با کسب نمره منفی 5/72، بالاتر از سمند، پارس و 405 قرار گرفته است.
این محصول بخش خصوصی، تنها در چهار معیار سیستم تعلیق، تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی دارد و بیشترین آن به بدنه مربوط مي*شود. MVM البته کم کیفیت ترین سیستم موتور را بین 21 محصول تحت ارزیابی آذر ماه به خود اختصاص داده است. پس از این چینی، سمند در شرایطی عضو سیزدهم جدول است که در تمام معیارها نمره منفی داشته و کیفیت پایینی نیز در سیستم موتور دارد.
پارس خراسان نیز که پشت سر سمند قرار گرفته، ضمن کسب نمره منفی در همه معیارها، کیفیتی پایین را نیز در بخش رنگ به خود مي*بیند. پژو 405 خراسان هم به عنوان عضو پانزدهم جدول، اگرچه در سیستم تعلیق، نمره منفی ندارد، اما کیفیت آن در بدنه و رنگ،پایین به نظر مي*رسد.
همتای تهرانی این خودرو نیز که در رده بعدی جای گرفته، علاوه بر بدست آوردن نمره منفی در تمام معیارها، اوضاع خوبی در تزئینات، بدنه و نفوذ آب به خود نمی بیند. 405 تولید مرکز، در مقایسه با رده بندی ماه گذشته با افت کیفی مواجه شده است.از سوی دیگرهرچند مدل 530 خودرو MVM بالاتر از سمند و پارس و 405 ایستاده، اما مدل 110 آن از کیفیت کمتری نسبت به سه خودرو مذکور برخوردار است. طبق آمار، MVM که نسبت به رده بندی قبلی با افت کیفی روبه*رو شده، به جز ترمز و صداهای غیرعادی، در سایر معیارها نمره منفی بدست آورده و کیفیتی پایین را در سیستم موتور و بدنه به خود اختصاص داده است.
پس از این محصول، با یک چینی دیگر به نام لیفان در رده هجدهم جدول روبه*رو مي*شویم. لیفان اگرچه در نفوذ آب نمره منفی ندارد، اما کمترین کیفیت را در تجهیزات الکتریکی بین کل خودروهای تحت ارزیابی، داراست.
هفت رکورد منفی برای پراید و روآ
اما سری هم به اوضاع کیفی میهمانان همیشگی انتهای جدول بزنیم و ابتدا از پژو روآ شروع کنیم. این خودرو که نوزدهمین عضو جدول به شمار مي*رود، نه تنها در تمام معیارها نمره منفی کسب کرده است، بلکه کمترین کیفیت را بین خودروهای داخلی در دو بخش سیستم موتور و تزئینات به خود مي*بیند.
روآ یکی از کم مشتری ترین محصولات ایران خودرو به شمار مي*رود و احتمالا در آینده نزدیک از سبد محصولات این شرکت حذف خواهد شد.از روآ که بگذریم، به پراید صبا در رده بیستم جدول مي*رسیم.این خودرو علاوه بر کسب نمره منفی در تمام معیارها، در ترمز، نفوذ آب و صداهای غیرعادی، کمترین کیفیت را به*دست آورده است. پراید پارس خودرو نیز که همچنان آخرین عضو جدول است، در دو معیار بدنه و رنگ، کمترین کیفیت را بین خودروهای تولید داخل به خود مي*بیند. این محصول، در مقایسه با رده*بندی گذشته، با افت کیفی روبه*رو و 15 نمره به نمرات منفی آن اضافه شده است.