تاپیک جامع پروتون Gen.2


arsham_333

ناظم انجمن
2006-10-05
1,509
1,678
با سلام.

هدف از ایجاد این تاپیک بحث و توضیح کامل در مورد پروتون Gen2 هست که به چند بخش اعم از فراید ثبت نام، تعهدات، ماجراهای تحویل
268.gif
، ریوو خودمونی
39.gif
توضیحات جزئی از دید مصرف کننده، تست فنی و در نهایت تجربه رانندگی تقسیم میشه و هدف اینه که بتونه برای کسانی که دنبال اطلاعاتی به قصد خرید Gen2 هستن به عنوان یک مرجع کاربرد داشته باشه و کاملا بیطرفانه و بدور از تعصب بحث کاملی ازش ارائه بده.
 

arsham_333

ناظم انجمن
2006-10-05
1,509
1,678
مشخصات فنی این خودرو در درجه اول بهتره طبق اظهار سازنده ذکر بشه که بالاخره در تاپیک هر خودرویی رسم بر اینه که مشخصات فنیش باید اول بیاد.

وقتی پروتون مالزی رفت و لوتوس رو خرید، قصد داشت دیگه از زیر بار نام "مونتاژ کننده محصولات نسل قبل میتسوبیشی" بیرون بیاد و تقریبا موفق شد که به رده خودروسازان بپیونده. Gen.2 خودرویی هست که طراحی داخلی و خارجیش کار لوتوس هست و در اولین نگاه تا حدودی آدمو یاد لوتوس الیز میندازه. به هر حال تقریبا همه موافقن که جن.2 در حال حاضر طراحی و ظاهر متمایزی بین خودروهای موجود در وطن داره و در نظر اکثریت جذاب و هیجان انگیز جلوه میکنه.
بدفرمی و اضافه کاریها در ظاهرش تقریبا وجود نداره و اصول و ذهنیت کار در تمام قسمتهای خودرو مشخصه که از یک خط فکری واحد پیروی کرده و در کل میشه امتیاز بالایی از لحاظ ظاهر و طراحی بهش داد.

مشخصات فنی و نکات بارز:

موتور CamPro 1.6 (از اسمش تابلوه که حجم موتور 1600 هست)
دو میل سوپاپ از بالا (16 سوپاپ)
سیستم پاشش سوخت چند نقطه ای (MPI: MuliPoint injection)
حداکثر قدرت موتور 110 اسب در 6000 دور
حداکثر گشتاور 150 نیوتون متر و به روایتی 148 نیوتون متر در 4000 دور
منحنی تولید قدرت و گشتاور در بروشور پیوستی موجود هست

کروز کنترل (در مدلهای اتوماتیک)
سیستم گاز (کنترل دریچه گاز) الکترونیکی بدون سیم گاز
مکانیزم کلاچ هیدرولیک
فرمون خیلی هیدرولیک! (بعدش که دوباره سمند رو سوار شدم احساس کردن فرمون قفله
39.gif
)
دو نوع گیرباکس اتوماتیک 5 سرعته و دستی 6 سرعته (با احتساب عقب البته) ضرایب دنده در بروشور پیوستی موجود هست
سیستم تعلیق عقب مولتی لینک که واقعا پایداری و چسبندگی فوقالعاده بالا و جسارت خاصی به راننده میده
دو استرس بار در جلو و عقب بصورت استاندارد

رینگهای آلومینیومی 15 اینچ - سایز تایر 60/195 هست (استاندارد سمند اینا 185 هست)
ترمزهای 4 دیسک
سیستم ضد بلوکه ABS به همرا توزیع الکترونیکی نیروی ترمز روی 4 چرخ EBD
2 کیسه هوا راننده و سرنشین
کمربندهای ایمنی 3 نقطه با سیستم پیش کشنده و کنترل نیرو که به وسیله واحد SRS کنترل میشه.
سنسور دنده عقب 3 مرحله ای با حساسیت قابل قبول
ترمز دستی روی چرخهای عقب عمل میکنه
مه شکنهای جلو و عقب
کنترل ارتفاع چراغهای جلو برقی
شیشه شور عقب
آینه های جانبی برقی با گرمکن که قابلیت تاشدن در هر دو جهت دارن (به عقب یا جلو)
دزدگیر و ایموبیلایزر و ریموت فابریک

خروجی برق 12 ولت حداکثر 120 وات
کنسول وسط کنار دست راننده (جادار و عمیق هست)
نگه دارنده لیوان
جای عینک فنری کنار سر راننده بالای در
طاقچه خرت و پرت برای راننده و سرنشین
دستگیره ای درها مدل بنزی هستن و همرنگ بدنه.
ضربه گیرهای جانبی همرنگ بدنه
کفپوشهای موکتی

زاپاس زرد رنگ فولادی به سایز 135 با هشدار حداکثر 80 کیلومتر
محدود کننده الکترونیکی دور موتور در صورت تشخیص اشکال فنی به مقدار لازم

سیستم صوتی سفارشی بلاپانکت با 4 باند (قدرتشو ننوشته جاییش ولی واقعا قدرت و کیفیت خیلی خوبی داره و نیازی به خرج کردن روی سیستم میستم برای مصارف عادی احساس نمیشه). پخش Audio CD و رادیو با کنترل روی فرمون (هر طرف فرمون 3 تا دکمه هست که کار کردن باهاش راحته)

باک بنزین 50 لیتری با جاذب بخارات و در فنری که امکان پس زدن بنزین نداره. وقتی نازل بنزین رو فرو میکنی باز میشه و موقع سوخت گیری سوت میزنه تا وقتی باک تا حد استاندارد پر بشه صدای سوت قطع میکشه. ولی دیگه داخل گلویی رو با چشم نمیشه دید.

Gen.2 چون کاملا وارداتی هست سهمیه بنزین هم نداره و باید آزاد پیاده بشین

بروشور این ماشین رو میتونین از این لینک داونلود کنین

این مشخصات کلی تا جایی که به ذهنم رسید بود.

در پست بعدی مختصر در مورد فرایندهای ثبت نام و تحویل و شماره گذاری صحبت میکنیم و دوباره بعدش برمیگردم روی جزئیات و بیان معایب و مزایا و در مواردی مقایسه های موردی با خودروهایی مثل سمند و 206...

موفق باشید فعلا
8.gif


1_1222032637.jpg
 

arsham_333

ناظم انجمن
2006-10-05
1,509
1,678
سلام مجدد.
هدف از این پست بیان ماجرای خرید و تحویل ماست. البته قصدم داستان گویی نیست و هدفمون اینه که کسانی که میخوان وارد گود بشن در مورد خوش قولی فروشنده و سایر مسائل خودشون قضاوت کنن.

قضیه اینطوری شروع شد که بنده حدود 10 تومن پول کنار گذاشته بودم و حساب کرده بودم که واسه 3-4 ماه دیگه هم 4-5 تومن دیگه هم میتونم تعهد کنم که خلاصه واسه خودم 4چرخه ای دست و پا کنم و البته میخواستم 1دونه سمند LX بگیرم و 3-4 ماه بود که منتظر یک برنامه فروش شرایطی بودم... بهمن ماه 86 بود که یک sms تبلیغاتی برامون اومد که آآآآآآآآآی حراجه، آتیش زدیم به مالمون و... خلاصه شرایط فروش خیلی خوبی پروتون اعلام کرده و منم معطل نکردم و همون فرداش پریدم و یک عدد خودور پروتون ویرا به رنگ بژسیلور (رنگ خوبیه
39.gif
) ثبت نام کردم و قرار شد طی این 5 ماه تا تحویل ما 7 تومن بدیم و بقیش هم یک وام 8 تومنی از بانک اقتصاد نوین بدن. ما هم دیدیم که چه بهتر! عوض اینکه 14-15 تومن نقدی بدیم 7 تومن میدیم و بقیش هم میافتاد ماهی 180 تومن که خب ماشالله تو هزینه های امروزی دیگه 180 تومن اصلا تو حساب دخل و خرج ماهانه نمیخونه و 1جورایی میشه مفت حسابش کرد.
همون موقع مسئول فروش نمایندگی هم به ما قول داد که اواخر فروردین سر بزن ، اگه تونستم سعی میکنم مال شما رو زودتر بدیم... خلاصه کنم، فروردین و اردیبهشت و خرداد همینطوری با وعده امروز-فردا-هفته دیگه-... گذشت تا اینکه اویل تیرماه طرف آب پاکی ریخت رو دستمون که شرکت ما "ویرا" بده نیست و شرکت گفته که به ملت بگیم با 2 ماه تاخیر... که خودش هم همون موقع گفت که 2 ماه دیگه که هیچی، 4 ماه دیگه هم از ویرا خبری نیست و تولیدش خیلی محدود شده، خودشون هم تموم شدن قرارداد پروتون با میتسو ژاپن رو بهونه میکردن و خلاصه تا همین امروز هم تکلیف ویرا نامشخصه و طی این مدت ظاهرا چند بار آقای مدیرعامل بهمراه 2تا گل پسرش رفتن مالزی برای مذاکره و اینطوری که من شنیدم قراره بجای ویرا ، برای ثبت نامی ها پروتون نیوساگا (New Saga) بدن. (قابل توجه ثبت نامی های بهمن ماه تحویل خرداد). خیلی محدود و لاکپشتی البته فعلا داره ویرا تحویل میشه.

بگذریم... اوایل تیر به ما گفت که بیا ویرا رو بیخیال شو و یا انصراف بده و یا Gen.2 بردار. منم که اضافه پول رو خرج کرده بودم. گفتم که باید فکر کنم. به بنده گفتن که طی توافقاتی که تو تهران با کله گنده های شرکت داشتن (اعم از مدیرعامل و مدیر فروش و اینا) و مستندات اون جلسه و فیلمش هم موجود هست که برای اونهایی که ویرا ثبت نام کردن و به دلیل این تاخیر و مسائل پیش اومده راضی شدن که جای ویرا ، Gen.2 که قیمتش 2برابر ویرا هست تقریبا، شرایط خاصی در نظر گرفتن مبنی بر اینکه:
1. قیمت Gen.2 براشون به قیمت همون بهمن ماه پارسال محاسبه بشه.
2. تخفیف همون شرایط اون زمان براشون لحاظ بشه (500 تومن)
3. یک میلیون تومن هم شرکت خودش تخفیف بده (علاوه بر اون 1 میلیون تومن که بابت تولید سال گذشته بودن ماشین بطور معمول باید منظور کنن)
4. ما به التفاوت پیش پرداخت ویرا با Gen.2 که حدود 5 تومن میشه رو هم در طی 1 سال پرداخت کنن.

خب شرایط بسیار خوب بود و منم حساب کردم راحت میتونم باهاش کنار بیام و حالا که اضافه پول رو خرج کرده بودم دیگه چاره ای نداشتم که یا زیر بار این برم و یا اینکه همچنان همون سمند رو اشتراکی استفاده کنیم.

روز 17 تیر ماه 87 برای بنده دعوت نامه تحویل Gen.2 اومد که بیاین تکمیل وجه کنین و ماشینتون رو تحویل بگیرین اما در کمال تعجب دیدم که 1 تومن از تخفیف ها همین اول ملاخور شده. سر این 1 تومن ما نزدیک 20 روز چونه زدیم و خلاصه بعد از اعمال سیاستهای "فشار از بالا و چانه زنی از پایین"
273.gif
به این نتیجه رسیدیم که اون 1 تومن دروغی بیش نبوده و کلاهی بوده که از طرف شرکت سر ما گذاشته شده و در یک کلام یک وعده تو خالی بوده. این از تخفیفمون.

طبق گفته خودشون که قرار بود ما تفاوت اضافه پیش پرداخت جن.2 رو طی یکسال بدیم، بابتش از ما حدود 800 تومن بهره خواستن که منم که بهره بده نیستم خلاصه در این مرحله بود که متوسل شدم به ابوی
53.gif
که پدر جان بیا و ما رو ساپورت کن
39.gif


اواسط مرداد ماه بود که اومدیم تکمیل وجه کنیم. همه پیش پرداخت رو ریختیم به حساب شرکت و یک چک 2 تومنی هم دادیم برای 20 روز دیگه (به گفته خودشون ما این پول رو باید طی 1 سال میدادیم و فقط 2 تومنش مال 20 روز دیگه بود)

خلاصه حالا که پولو دادیم گفتن که بعد تکمیل پرونده خودرو بهتون میدیم اما...
268.gif
من رنگ سفید خواسته بودم یا نارنجی ولی از اونجا که من اینقدر به شرکت بی اعتماد شده بودم که حتی داشتم فکر میکردم که این زاگرس خودرو هم نکنه سرکاری بوده باشه و اصلا ماشین پاشینی در کار نیست... و گفتم دیگه رنگ برام مهم نیست. هر رنگی هست برمیدارم و یک طوسی رنگ (Metropolian Gray) بود که مثلا مشخصاتش رو فرستادیم واسه سند...

بعد از تکمیل وجه و کارهای اداری بالاخره ما این تحفه رو تحویل گرفتیم

با این تفاسیر 2 هفته دیگه زنگ زدن که شرکت چک مدت دار (!!) شما رو قبول نکرده
49.gif
(دقت کنین این چک مدت دار تاریخش مال 20 روز دیگه بود درحالی که بهمون گفته بودن شما کل 5 تومن رو میتونین تا سال دیگه بدین، ما 3 تومن نقدی ریخته بودیم، 2 تومن هم این چک بود) بهرحال منم دیگه زیربار نرفتم، ماشین که فعلا دست من بود ولی سند مندش نبود. مدیر و صاحب نمایندگی ظاهرا این مسئله چک رو با اونا حل کرد و بالاخره پرونده ما اومد
79.gif
ولی فیش تبصره 13 همراش نبود (همون جریان یارانه خروج خودرو فرسوده به ازای واردات ماشین خارجی). یک هفته هم واسه اون معطل شدیم تا بالاخره پرونده ما تکمیل شد و 2 روز گرفتار کارهای بیمه و دارایی و 2 روز هم تو شهرک آزمایش درگیر کارای شماره گذاری بودیم تا کار انجام شد
200.gif
حالا جالبه موعد اون چک هم رسیده بود تا اون موقع (این همون احترام به حقوق مشتری بود که میگفتن! )
فرایند شماره گذاری به حدی کاغذبازی و برورکراسی و دردسر داشت که واقعا داشتم پشیمون میشدم (مخصوصا اینکه کار من هم همزمان شده بود با این اولتیماتوم آخرین مهلت تعویض پلاک ماشین قدیمی ها) فوقالعاده شلوغ و اعصاب خردکن بود. آشنای ما هم اونجا باجگیر دراومد، اینه که افتادم رو دنده لج و خواستم همه کارها رو طبق روند مالوف پیش ببرم
83.gif


هزینه های شماره گذاری و خرید به این شرح بود:
468 تومن مالیات و عوارض شماره گذاری (که فیشهای پرداخت شده رو دادم به شرکت و قرار شده اونها این مبلغ رو به من پس بدن)
17-18 تومن عوارض شهرداری
25 تومن هزینه شماره گذاری
4-5 تومن کپی و کوفت و زهرمار
بارها (خیلی) رفت و آمد به نمایندگی که 1 رفت و برگشتش حدود 30 کیلومتر بود!

اما خلاصه کلام:
من از واحد فروش زاگرس خودرو کاملا ناراضی هستم و فکر نمیکنم دیگه خریدی از این شرکت انجام بدم. داستان فوق بعلاوه بدقولی ها و از اون بدتر دروغ های مکرر و عدم احترام به شخصیت مشتری جزو دلایل من هستند. بعلاوه ماشینی که به من تحویل شده مشخصه که در شرایط بسیار بد و نامطلوبی نگه داری شده و شرکت قراره که جوابگو باشه!

تبصره 1: این نارضایتی من شامل نمایندگی نمیشه و بطور کلی از عملکرد و نزاکت و برخورد نمایندگی مربوطه تا اینجا که راضیم و جا داره ازشون تشکر کنم. البته قولهایی ازشون گرفتم که با رسیدن ماشین به سرویس اولیه اگه انجام نشه مورد مثبت دیگه ای غیر از ادب و شخصیت دیگه باقی نمونه واسه تعریف کردن!

حالا بنده کل ماجرا رو تعریف کردم، قضاوت بمونه با خواننده.
-------

در پست بعدی راجع به خود خودرو و شرایط پس از تحویلش مینویسم و تستهای مختصری که روش انجام دادم رو توضیح میدم. ولی انتظار من از یک خودرو نزدیک 30 تومنی این نبود.... همون سمند به من بیشتر میاد!
43.gif
ولی از نظر ظاهر واقعا Gen.2 یک خودرو راضی کنندست و همه اطرافیان رو به تمجید وا میداره.
 
بالا