تجربیات همکاران در تعمیرات موتور دیش گردان


aliavr

Banned
2010-02-13
173
673
مشکل کندحرکت کردن موتور پریمیوم

اگر آرمیچر موتور کند حرکت کند و ایرادی داشته باشد، بعد از در آوردن اتصالات برد آرمیچر (دوپایه برق آرمیچر ) با یک آدابتور 12 ولت تا 18 ولت آرمیچر را در حالت عکس گیر کردن اش حرکت داده و چند دور به چپ و راست میچرخانیم که هم ذغالهای داخل آرمیچر و بوشها روانتر شده و کار کند . برای روانکاری آرمیچر؛ میتوان از یک سرنگ و مقداری روغن و تزریق آن به جداره بوش دو سر آرمیچر کمک گرفت.
 

aliavr

Banned
2010-02-13
173
673
اموزش تبدیل حالت دایسیک به یوزالز

برای اینکه تنظیم در حالت دایسیک رو به یوزلز تبدیل نمایید کافیست که شما ابتدا موتور خودتون رو در حالت دایسیک کاملا فیکس نمایید .مسیرها رو دریافت نمایید .بعد از این کار شما باید در منوی رسیور خودتون حالت یوزال رو انتخاب نمایید .در این حالت شما ابتدا مختصات طول و عرض جغرافیایی محل سکونت خودتون رو به رسیور بدهید .در این حالت بببینید ایا مانند حالت دایسیک مسیرها دریافت میشود یا خیر؟اگر نشد اعداد رو باید تغییر دهید و دقت نمایید لزوما نباید حتما دیش شما طبق اون اعداد مختصات محل سکونت شما فیکس شده باشه و ممکنه در اعداد دیگری فیکس شده باشه که شما هر بار با تغییر اعداد میتوانید عدد مورد نظرتان رو پیدا نمایید .در این روش کاملا مشخص میشه که تنظیم به حالت یوزالز لزوما سخت نیست و اعداد هم تغییر پذیر هستند و حتما نباید مثلا تهران در عدد ۵۱٫۴ طول جغرافیایی فیکس شده باشه و ممکنه مثلا در ۵۰٫۰۰ فیکس شده باشه .در حالت یوزالز بعضی مدلها سازگاری ندارند و این رو عرض کنم در رسیورهای hd باید و لزوما به حالت یوژالز دیش خودتون رو فیکس نمایید
 

aliavr

Banned
2010-02-13
173
673
قطعات برد و کارایی آنها و ایرادات متداول(موتورهای پرمیوم)

قطعات برد و کارایی آنها و ایرادات متداول

-یک آی سی 8 پایه دارد به شماره 93c46 که همان ایپرم موتورها هستند که دونوع هستند ..atml93c46 و atml94c46 ومیتوان جایگزین ان از ای سی شماره 24c02استفاده کرد اگر این ای سی خراب باشد مسیر های ذخیره شده را در حافظه نگه نمی دارد و با یکبار خاموش روشن شدن موتور ،کل حافظه پاک میشود که باید تعویض شود. این آی سی یک آی سی حافظه خام میباشد .اطلاعات آن توسط ریسیور ثبت می شود. همان ایپرم قبلی را هم روی موتور دیگری بگذارید درست جواب خواهد داد.فقط باید توسط یک رسیور درست و سالم ریست و از طریق خود موتور هم ریست کنید

 

aliavr

Banned
2010-02-13
173
673

2-آی سی بعدی بنامlm339

اگر این ای سی خراب باشد صدای تق نمی هد و موتور هم کار نمی کند ولی با نگه داشتن دکمه های سمت چپ یا راست موتور حرکت می کند با تعویص این ایسی مشکل حل میشود این آی سی یک اپ امپ یا تقویت کننده عملیاتی می باشد که در این مدار بعنوان یک مقایسه کننده مورد استفاده قرار گرفته یکی از کار بردهای مقایسه کننده ها در مدارت DAC یا مبدلهای دیجیتال به آنالوگ می باشد و ADC مبدل آنالوگ به دیجتال می باشد. در واقع این ای سی از چهار مقایسه کننده تشکیل شده که عدد باینری قرار گرفته بروی این چهار مقایسه کننده با ولتاز رفرنس مقایسه شده و یک مقدار ولتاز نهایی برای چرخش موتور اعمال می گردد این چهار دستور شامل دستور حرکت توسط رله ها برای گردش به چپ و راست است و در دو حالت هاریزانتال و ورتیکال را شامل میشود

 

aliavr

Banned
2010-02-13
173
673
3-در روی برد یک سلف یا سیم پیچ به شماره برد l2 هست که شبیه مقاومت است وظیفه آن انتقال ولتاژ است و در اثر اتصال داخلی و حرارت زیاد قطع میشود. رنگ ان قهوه ای-سبز-قرمز-نقرهای میباشد. اگر سلف خراب باشد موتور از رسیور دستور نمیگیرد.و توسط رسیور حرکت نمیکند .اما با دکمه های زیرموتور حرکت میکند. -برد دارای 2 رله هست بصورت 2 مکعب مستطیل در صورت خرابی یکی از این دو رله یا بشرق یا به غرب چرخش ندارد

اگر آرمیچر موتور کند حرکت کند و ایرادی داشته باشد، بعد از در آوردن اتصالات برد آرمیچر (دوپایه برق آرمیچر ) با یک آدابتور 12 ولت تا 18 ولت آرمیچر را در حالت عکس گیر کردن اش حرکت داده و چند دور به چپ و راست میچرخانیم که هم ذغالهای داخل آرمیچر و بوشها روانتر شده و کار کند . برای روانکاری آرمیچر؛ میتوان از یک سرنگ و مقداری روغن و تزریق آن به جداره بوش دو سر آرمیچر کمک گرفت.

 

aliavr

Banned
2010-02-13
173
673
نکاتی در مورد لقی بازوی موتور

بهتر است که برای رگلاژ و گرفتن لقی تنها همان یک عدد پیچ را همزمان با کارکردن موتور سفت کنید .اگر هم احساس کردید که در مونتاز موتور شما چهار تا پیچ هم زیادی شل هستند و با پیچ رگلاز هم لقی گرفته نمیشود میتوانید اول پیچ رگلاز را کمی شل کنید و با یک ضربه کف دست به سر پیچ گوشتی این پیچ رگلاژ را به داخل موتور هل بدهید تا زبانه را آزاد کند و بعد چهار تا پیچ را کمی سفت کنید تا لقی تا اندازه ای گرفته شود و بعد تست کنید و ضمن حرکت موتور و دقت در صدای حرکت موتور،پیچ رگلاژ را سفت کنید دقت کنید." میتوانید اول پیچ رگلاز را کمی شل کنید و با یک ضربه کف دست به سر پیچ گوشتی این پیچ رگلاژ را به داخل موتور هل بدهید تا زبانه را آزاد کند و بعد چهار تا پیچ را کمی سفت کنید تا لقی تا اندازه ای گرفته شود و بعد تست کنید و ضمن حرکت موتور و دقت در صدای حرکت موتور،پیچ رگلاژ را سفت کنید" از نوع حرکت و صدای موتور و روان یا خفه حرکت کردن موتور باید بفهمید که زیادی سفت کرده اید یا نه؟ اگر در عکسی توضیحات پیچ مربوطه را نوشته ام، دقت کنید زبانه را میبینید پیچ را کمی باز کنید و با فشار به پیچ گوشتی زبانه را بداخل بدهید و بعد چهار پیچ آلن خور را سفت کنید. تا اندازه ای که با تکان بازو و شفت موتور بفهمید که لقی گرفته شده است. البته بازو باید خیلی کم خلاصی داشته باشد که آنرا با پیچ رگلاژ و در ضمن حرکت موتور میتوانید سفت کنید .
 

aliavr

Banned
2010-02-13
173
673

گاهی کارنکردن موتور مربوط به ال ان بی میشود. ارسال سیگنال به ال ان بی در حالت معمولی برای یک ال ان بی و سویچ و چند ال ان بی و موتور وال ان بی دارای روند خاصی است. مثلا وقتی سویچ میبندید .گذینه دایسک 1/0 را فعال میکنید. در اینحالت در یک رشته سیم علاوه بر دستور ی که به ال ان بی برای شناسایی پلاریته و سیگنال ارسال میشود ؛ یک فرمان هم حاوی اطلاعات رفت و برگشت و تعویض به سویچ ارسال میشود طبیعی است که فرامین ارسالی با ولتاژ هرچند ناچیز کار میکنند اما در هر حال میزانی آمپر مصرف میکنند. در موتور میزان مصرف خیلی بیشتر است و اگر ال ان بی هم از نوع نامرغوب و ایزوله و جداساز نامناسب داشته باشد تفکیک دستورات دچار مشکل میشود . دستور حرکتی موتور مختل میشود. یعنی پاسخ برگشتی ال ان بی نامرغوب بر پالسهای ارسال شده و آنالیز آن توسط موتور و جواب به فرامین دریافتی توسط موتور مختل میشود. در اینجا عامل ایراد همان ال ان بی است.لذا در مواقعی که موتور به فرامین پاسخ نمیدهد ؛ ال ان بی را از مدار خارج ساخته (سیم را باز میکنند) و دوباره دسترات را اعمال میکنند تا بدانند که ایراد از کجا است.

 

aliavr

Banned
2010-02-13
173
673
وقتی موتور با دكمه های زیر بدنه حرکت میکند اما با رسیور نمیچرخد.

وقتی موتور با دكمه های زیر بدنه حرکت میکند اما با رسیور نمیچرخد.
رفع عیب:

1- با خاموش و یا لغو کردن محدودیت شرق و غرب درست میشود.

2- رگلاتور 7805 سوخته است

3- سلف و یا سیم پیچ به شماره L2 روی برد سوخته است.


در درجه اول خروجی آی سی رگلاتور 7805 را کنترل کنید که خروجی 5 ولتی دارد یا خیر؟ اگر ولتاژ نداشته باشد با تعویض آن مشکل حل میشود. اگر ولتاژ 5 ولتی درست بود. در پشت برد و بغل آی سی LM339N یک زینر 2/2 است . کنترل کنید که در طرف مثبت آن 2/2 ولت موجود است یا خیر؟ در مواردی شل بودن پیچ های مربوط به نگهدارنده سنسور ( magnetic switch) و نیز اشکالات مربوط به لحیم سردی کانکتورها از بقیه عوامل این نوع خرابی است . اگر تا این مرحله مشکلی نداشته باشید. و ولتاژها درست باشد. باید آی سی میکرو را با یک آی سی مشابه تست کنید . میتوانید آی سی میکرو را از یک برد سالم درآورده و روی برد مزبور قرار داده و سپس موتور را با گذینه go to refer ریست کنید تا ایپرم موتور ریست شود و بعد از این کار اگر موتور راه افتاد و درست کار کرد؛میتوانید همان میکروی قبلی را روی این موتور سوار کنید. غرض از این کار ریست کردن آی سی ایپرم است .تا مشکل احتمالی رفع شود

 

aliavr

Banned
2010-02-13
173
673
تست موتورهاي ديشگردان

تست موتورهاي ديشگردان
برای تست موتور ،لحیم دو سر موتور را با هویه بردارید و یک ولتاژ 12 ولتی با آدابتور اعمال کنید و ببینیدموتور سالم است یا نه؟ اگر موتور سالم بود بعد باید برد اصلی را از جای خود در آورید و دو سر خاذن های الکترولیت را با یک سیم و یا پنس به همدیگر اتصال بدهید تا کاملا دشارژ شود و بعد مجددا تست کنید.
 

heidary

معاونت انجمن
2007-05-13
1,041
5,818
کلیه تجربه همکاران در تعمیر موتورها در این بخش قرار گیرد
فقط تجربه تعمیرات موتور ---- سوال و جواب ممنوع و حذف میشود و اخطار
 
آخرین ویرایش:
بالا