تست لوگان در پاشنه ایتالیا


arsham_333

ناظم انجمن
2006-10-05
1,509
1,678
ر يك روز سرد زمستاني رنو تعدادي از خبرنگاران بين المللي صنعت خودرو را دعوت كرد تا در جنوب ايتاليا و در شهر باري درست در پاشنه ایتالیای چکمه شکل كه از گرم ترين نقاط اين قاره به شمار مي رود خودروي جديد رنو كه مدل mcvلوگان يا همان ال 90 است را تست كنند
اغاز تست از فرودگاه با انتخاب يك خودروي بنزيني و يا ديزلي آغاز مي شود و نقشه خواني در كنار خبرنگاران به آنان مسير را نشان مي دهد و با توضيحي از مسير رانندگي تست اغاز مي شود اما خودرو جديد رنو كه قرار است سال اينده در ايران نيز توليد شود چه خصوصياتي دارد
مدل جديد لوگان رقيب ارزان قيمت ها
مدل جديد لوگان (ال 90 )يک خودرو هفت نفره است و قرار است با قيمت هشت هزار يورو وارد بازار اروپا شود که ورود خودرويي با اين اندازه و قيمت در اروپا کم نظير است. البته هدف اين خودرو در بازار اروپا، شرق اين قاره است؛ ولي به دليل تقاضاي موجود در اروپاي غربي در اين بازار نيز عرضه خواهد شد که تاثير آن حتي مي*تواند خودروهاي ديگر رنو مانند کانگو را نيز به چالش بکشاند.
از طرفي ورود اين خودرو به بازار ايران نيز طبق گفته كارشناسان سبب تحول و به عبارتي ركود در بخش خودروهايي با قيمت بيش از 10 ميليون تومان خواهد شد.
مدل جديدال 90 که به احتمال زياد در اواحر سال آينده توليدش در ايران آغاز خواهد شد، در اروپا با دو موتور بنزيني و ديزلي عرضه مي*شود که موتور ديزلي با حجم 1.5 ليتر 70 اسب بخار قدرت دارد و خودرو بنزيني با موتورهاي 1.4 ليتري و دو موتور 1.6 ليتري با قدرت*هاي 75 ،90 و 105 اسب بخار توليد مي*شوند که مدل ايراني آن 105 اسب بخار قدرت خواهد داشت.
ال 90 و موتور بنزيني
مسير ابتدايي طي شده مسير حدودا سي كيلومتري در اتوبان است تمام خودروها تست در اتوباني كه خودروها براي كارهاي معمول در ان در حال تردد هستنند حركت مي كند و اين شايد كمي براي خبرنگاراني كه مي خواهند خودرو و واكنش هاي ان را تست كنند مشكل باشد چرا كه انها حتي اگر به ديد نگران و نگاه هاي تعجب زده رانندگان اطراف خود غلبه كنند و بي محاوا رانندگي كنند بايد مراقب پليس باشند تا جلوي خودروي انها را نگيرد اما امتحان موتور خودرو و گرفتن شتاب و عكس العمل هاي خودرو هنگام تغيير دنده خبرنگاران را وادار مي كنند تا كمي با سرعت و شتاب رانندگي كنند خودرو با بدنه كشيده ان كه حدود 4.5 متر طول دارد داراي شتاب گيري مطلوبي است اين خودرو با موتور 1.6 ليتري بنزيني به گونه*اي طراحي شده که عملکرد چهار دنده اول آن تا سرعت زير 100 کيلومتر بر ساعت مناسب است و هنگامي که خودرو به سرعت بالاي 100 کيلومتر بر ساعت روي دنده چهار مي*رسد، صداي موتور افزايش مي*يابد. در حالي كه اين وضعيت در خودروهاي جديد به طور معمول در سرعت بالاي 120 كيلومتر بر ساعت رخ مي*دهد. البته خودرو با دنده چهار تا سرعت 170 کيلومتر بر ساعت نيز به حرکت خود ادامه مي*دهد؛ اما به هر حال در سرعت بالاي 100 کيلومتر بر ساعت، دنده پنج خودرو عملکرد مناسبي دارد. در مجموع نسبت دنده در چهار دنده ابتدايي خودرو نزديک به هم است و عملکرد موتور اين خودرو نيز در دور 3750 بهينه است و از طرفي صداي ورودي موتور نيز در سرعت زير 100 کيلومتر بر ساعت نسبتا کم و در دور آرام تقريبا بي صدا است. در موتور ديزلي نيز مصرف سوخت مناسب است و صداي انژکتورها که با فشار بالا در حال تزريق سوخت هستند، به گوش مي*رسد. خودرو نيز در دور پايين کار مي*کند و در زمان رانندگي احساس سوار شدن بر يک ميني بوس کوچک به راننده دست مي*دهد؛ به گونه*اي که اين خودرو در 1700 دور در دقيقه بهترين عملکرد را دارد؛ اما به نظر مي*رسد انتخاب اين موتور براي اين خودرو تا حدودي مناسب نبوده است؛ چرا که قدرت 70 اسب بخار براي چنين خودرويي با اين ابعاد، کم است و در برخي مواقع احساس مي*شود كه خودرو کشش مناسبي ندارد، اما خودرو با موتور 1.6 ليتري بنزيني کاملا چابک به نظر مي*رسد.
سيستم فنربندي و تعليق
پس از طي اتوبان خودرو به مسير پر پيچ و خم روستايي مي رسد و هر از چند گاهي نيز خودرو به شهرهاي كوچك جنوب ايتاليا با كوچه هاي باريك كه در فيلم هاي مافيايي ايتاليايي نمونه هاي ان را مي توان ديد مي رسد در ااين را هاي پر پيچ و خم روستايي مي توان هندلينگ و فرمان پذيري خودرو را امتحان كرد
و مي توان شاهد بود مدل جديد ال-90 حدود 28 سانتي متر نسبت به مدل قبلي آن کشيده*تر شده و طول ان به 4.5 متر رسيده و در ابتدا به نظر مي*رسد که امکان دارد پس از مدتي در کف خودرو انحنا ايجاد شود، اما مديران رنو مي*گويند كه شاسي اين خودرو را تقويت کرده*اند. از طرفي افزايش طول اين خودرو سبب افزايش گشتاور و نيرو وارده به انتهاي خودرو مي شود که به همين دليل سيستم تعليق اين خودرو تاحدود زيادي تغيير کرده و فنرها بزرگتر و کمک فنرها تقويت شده*اند؛ در ضمن ميله تنش*گير که از نوع فنر پيچشي است نيز عريض*تر شده و با تغيير فنربندي در قسمت عقب، هندلينگ و فرمان پذيري خودرو در سر پيچ ها مناسب است؛ اما افزايش سختي فنر جهت افزايش فرمان پذيري خودرو سبب افزايش سر و صداي ناشي در دست اندازها شده است. از سوي ديگر در اين خودرو از کلاج بزرگتري براي افزايش قدرت رسانده شده به چرخ*ها بهره گرفته شده است.
سيستم فرمان هيدروليک اين خودرو نيز عملکرد مناسبي داشته و حتي در سرعت*هاي بالا واکنش خوبي نشان مي*دهد. تنها شايد به دليل شکل طراحي غربيلک فرمان گرفتن فرمان و خوش دستي آن تا حدودي کاسته شده است.
طراحي داخلي و خارجي خودرو
خبرنگاران پس از مدتي به يك رستوران قديمي ايتاليايي مي رسد و مي توانند پس از پارك خودرو به برسي داخل خودرو بپردازنند طراحي داخلي خودرو به*ويژه کنسول جلو خودرو و صندلي مانند مدل پايه است. کنسول مياني ساده طراحي شده و دگمه فلاشر و همچنين تنظيم شيشه بالابرهاي برقي نيز در کنسول مياني قرار دارد. از طرفي پشت آمپر خودرو نيز ترکيبي از نوع ديجيتال و مکانيکي است؛ به گونه*اي که دور موتور و سرعت خودرو به صورت مکانيکي نمايش داده مي شود، اما آمپر سوخت مصرفي و کيلومتر طي شده به صورت ديجيتال نمايش داده مي*شود و حتي پيغام*هاي اخطار نيز در پشت آمپر ديجيتالي نمايش داده مي*شود؛ اما نکات جالب در طراحي عقب خودرو است. با اين*که طراحي جلو خودرو معمولي است، اما طراحي بخش عقب خودرو که توسط طراح معروف ايراني در پاريس انجام شده جذاب است. از طرفي فضاي بار در عقب خودرو بسيار زياد است.
در بخش عقب پنچ صندلي که دو تا در آخر و سه تا در وسط خودرو تعبيه شده است و مي*توان با خواباندن اين صندلي*ها حجم و فضاي بار خودرو را افزايش داد که به نظر مي*رسد اين خودرو گزينه مناسبي براي تاکسي شدن در ايران باشد. از طرفي فضاي طراحي شده براي سرنشينان نيز مناسب است و به راحتي هفت نفر در آن جا مي*شوند.
از طرفي با خواباندن صندلي هاي پشت خودرو كه همه قابليت دارند در فضاي كمي از خودرو تاشده و جاي گيرند فضاي بار بسياري در پشت خودرو ايجاد مي شود
ايمني خودرو
اين خودرو از موسسه استاندارد اروپا تنها سه ستاره ايمني گرفته که امتياز متوسطي محسوب مي*شود. اين استاندارد شايد براي افرادي که در اروپاي غربي زندگي مي کنند و هميشه با شعار ايمني رانندگي شرکت رنو که هشت خودرو با پنچ ستاره ايمني دارد، جاي سوال داشته باشد؛ اما مديران رنو در مواجه با اين سوال اين گونه پاسخ مي*دهند: "ايمني رابطه مستقيمي با قيمت خودرو دارد و با توجه به آن*که اين خودرو ارزان قيمت ترين خودرو در نوع خود در اروپاست، داراي ايمني مناسبي است. از طرفي مشتريان ما خواهان ورود اين خودرو به بازار اروپاي غربي بودند که ما جواب اين خواست را داده*ايم."
به هر حال بازار آزاد اروپا به آن*ها اجازه مي*دهد كه خودروهاي ايمن*تر رنو را نيز با قيمت بالاتر انتخاب کنند.
با توجه به سخنان مديران رنو اين خودرو داراي دو کيسه هواي جلو و سيستم کمربند ايمني چند مرحله*اي است و همچنين ترمز ABS برخلاف مدل توليدي در ايران به صورت استاندارد عرضه خواهد شد. کمربند ايمني چند مرحله*اي از ديگر امکانات ايمني اين خودرو است؛ البته کيسه هواي پهلو دو سرنشين جلو نيز به صورت سفارشي بر روي خودرو نصب مي*شود.
بازار و رقباي اين خودرو
پس از استراحتي كوتا ه گروه به حركت خود ادامه مي دهد تا در شب به مقصد نهايي خود يعني هتلي كه قرار است كنفرانس خبري در ان برگزار شود برسند پس از طي مسير طولاني خودرو در تاريكي شب به هتل مي رسد و خبرنگاران خود را براي پرسش از خودرو و چگونگي عملكرد ان اماده مي كنند
مديراني از بخش فروش و بازاريابي اماده پاسخ گويي به سوال خبرنگاران هستنند سوال بيشتر خبرنگاران در خصوص بازار هاي اتي خودرو و حضور اين خودرو با قيمت پايين در اين بازار است
و مديران رنو اينگونه پاسخ مي دهند كه با توجه به نياز بازار، کلاس*هاي جديدي در بازار خودرو ايجاد شده و MCV که بين مدل صندوق دار و ون است از اين جمله*اند. مدل جديد ال- 90 نيز در اين کلاس قرار دارد و از طرفي ارزان*ترين خودرو در اين کلاس در بازار اروپا به شمار مي*رود؛ چرا که به نظر مي*رسد با قيمت هشت هزار يورو و امکانات در حد متوسط و سه سال گارانتي در بخش خودروهاي ارزان قيمت آينده*دار محسوب مي*شود. همچنين با توجه به برسي*هاي انجام شده، خودروهاي موجود در اين کلاس داراي قيمت*هايي بسيار بالاتر هستند؛ به گونه*اي که مدل اپل زفيرا که امکانات بسيار بيشتري نسبت به اين خودرو دارد به قيمت 24 هزار يورو در بازار هاي اروپا عرضه مي*شود.
سوال خبرنگاران در زمينه هاي فني نيز هست و استفان گيگو - مسوول بازاريابي لوگان در پاسخ به اين سوال كه با توجه به كشيده شدن شاسي لوگان براي طراحي اين خودرو و افزايش يافتن فاصله چرخ*ها آيا امكان تاپ برداشتن شاسي وجود نخواهد داشت؟ مي گويد : شاسي به همين دليل در مدل جديد تقويت شده و از طرفي فنربندي اين خودرو نيز با تقويت فنرها و كمك فنرها قوي*تر شده و با تغيير در قسمت عقب خودرو سعي شده است كه هندلينگ اين خودرو با توجه به طول آن در سطح مطلوبي باشد. از طرفي كلاج اين خودرو براي انتقال قدرت بهتر بزرگ*تر شده است.
وي، درباره نزديك بودن نسبت دنده*هاي اين خودرو نيز معتقد است : اين كار به منظور بهينه شدن مصرف سوخت در كنار افزايش لذت رانندگي انجام شده است.
او همچنين توضيح مي دهد : اين خودرو در بازارهاي جهاني رنو با توجه به قيمت كم رقيب محصولات ديگر رنو مانند خودرو كانگو نخواهد بود و رنو با اين خودرو بازارهاي خودروهاي ارزان قيمت را هدف قرار داده است
ايران و محصول جديدي از رنو
به نظر مي رسد با عرضه اين محصول از اواخر سال آينده در ايران، اين خودرو بتواند نياز تاکسي*داران و خانواده*هاي پرجمعيت را تامين کند و در کارهاي تجاري به خدمت گرفته شود.
استفان گيگو - مسوول بازاريابي لوگان درباره فروش اين خودرو مي گويد : ايران بازار احتمالي محصول جديد لوگان (ال-90) كه يك خودرو هفت نفره است، خواهد بود فروش مدل جديد لوگان ابتدا در روماني آغاز مي*شود و پس از آن در ساير كشورهاي اروپايي و همچنين روسيه آغاز خواهد شد. البته توليد مدل جديد لوگان كه يك خودرو هفت نفره است براي ايران هنوز در حال بررسي است.
وي درباره توليد وانت لوگان در ايران نيز گفت: اين پروژه در حال انجام است؛ اما هنوز ما آن را به طور رسمي اعلام نكرده*ايم. البته خودروهاي وانت و لوگان هفت نفره با توجه به تغييرات پلات فرم و كشيده شدن آن تا حدود زيادي شبيه به هم هستند.
حال با توجه به گفته مديران رنو و همچنين نگاهي به مشخصات فني و در نظر گرفتن اينكه به احتمال زياد قيمت مدل جديد لوگان در ايران بين 10 تا 12 ميليون خواهد بود ورود اين خودرو تاثير زيادي در بازار خودروهايي با قيمت بالاي 10 ميليون تومان خواهد گذاشت
 
بالا