بهروز وثوقی
Banned
- 2009-05-15
- 0
- 28,977
[FONT="]نيما مصلح معاون مدیرعامل ایران خودرو در طراحی و توسعه با بیان اين مطلب، اظهار داشت: دانش و توان لازم براي توليد انبوه قطعات اين محصول نيز در زنجيره تامين ايران خودرو وجود دارد، كه با حمايت از قطعه سازان اين امر نيز محقق خواهد شد.[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]وي گفت به دليل نقش خودروسازي در اقتصاد كلان، بسياري از پروژه هاي تحقيق و توسعه اين صنعت در كشورهاي پيشرفته، با حمايت دولت ها به اجرا در مي آيد.[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]وي دنا را از جمله محصولات جديدايران خودرو عنوان كرد كه برروي پلتفرم ارتقا يافته سمند طراحي و توليد شده و با موتور اي. اف. 7 و سيستم مولتي پلكس به بازار عرضه خواهد شد . مصلح، توليد مدل هاي مختلف بر اساس يك پلتفرم را رويكردي رايج در صنعت خودروسازي جهاني عنوان كرد .[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]معاون توسعه محصول ايران خودرو از توليد10 دستگاه دنا به صورت نمونه براي آزمون هاي صحه گذاري خبر داد و گفت: پيش از اين نيز پنج دستگاه دنا توليد و آزمون هاي ارزيابي محصول روي آن انجام گرفته است.[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]وي افزود: گيربكس به كار رفته در دنا نيز توليد داخل است و نسبت دنده هاي آن براي انطباق با موتور بر اساس ديفرانسيل تغيير مي يابد. [/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]مصلح يادآور شد: دنا با موتور اي. اف. 7. بنزيني و پايه گازسوز به بازار عرضه خواهد شد و به منظور بهره گيري از سيستم کروز کنترل، فعاليت هاي کاليبراسيون موتور و طراحي و ساخت قطعات مرتبط با اين مجموعه نيز در دست اقدام است.[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]معاون توسعه محصولات جديد ايران خودرو اضافه كرد: در حال حاضر گيربکس دنا دستي است، اما ايران خودرو براي تجهيز اين محصول به گيربکس اتوماتيک برنامه دارد. سيستم ترمز ديسکي است و با اين محصول، سيستم جديد کنترل پايداري خودرو اي. اس. پي به مشتري معرفي خواهد شد.[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]مصلح زمان توليد انبوه دنا را اوايل سال آينده ذكر كرد و گفت: بيشترين سرمايه گذاري دنا بر روي تريم داخل آن انجام شده است [/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]معاون توسعه محصولات جديد ايران خودرو، تيراژ و اتوماسيون بالا، دخالت كمتر نيروي انساني در توليد و صرفهجويي ارزي قابل توجه را از جمله ويژگي هاي دنا عنوان كرد و گفت: قالب هاي خطوط توليد بدنه دنا با 11 ميليون دلار صرفه جويي ارزي، توسط شركت قالب هاي صنعتي ايران خودرو توليد و به اين ترتيب دانش بومي سازي قالب هاي بزرگ بدنه در ايران ايجاد شده كه به ايران خودرو امکان مي دهد تا بدون نياز به کارشناسان خارجي قالب هاي بدنه و ساير اجزاي خودرو هاي جديد را طراحي و توليد کند.[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]وي انجام تمامي فعاليت هاي فوق در داخل کشور از ويژگي هاي منحصر به فرد پروژه دنا دانست و گفت: اين امر صرفه جويي ارزي قابل توجهي را براي گروه صنعتي در پي داشته است.[/FONT][FONT="][/FONT] [FONT="]وي يك بار ديگر تاكيد كرد: در كشورهاي خارجي، پروژه هاي با فناوري جديد، با مشاركت دولت ها به اجرا در مي آيد كه سرمايه گذاري مستقيم، معافيت هاي مالياتي و تعرفه هاي گمركي به ويژه در پروژه هايي كه به مصرف سوخت، آلودگي و ايمني مربوط مي شود، از آن جمله است. [/FONT]