تولید تایر در كشور كاهش مي يابد


2009-05-15
0
28,977
ShowImage.aspx

Shell_default%5CSite_Logo.jpg
به گزارش خبر خودرو، سخنگوی انجمن تولید کنندگان تایر از افزایش قیمت مواد اولیه در این صنعت خبرداد و گفت: با توجه به افزایش قیمت حاملهای انرژی درصد قابل توجهی از قیمت مواد اولیه این صنعت افزایش یافته است زیرا وقتی قیمت مواد اولیه انرژی بالا می رود قیمت تامین مواد اولیه نیز گران تر می شود.
مصطفی تنها در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: مشکلات در حال حاضر برای خرید مواد اولیه بسیار زیاد است مشکلاتي همچون تامين نقدينگي و مناسبات بين بانکي ولی به تازگي موانع جديد در اين ميان توليدکنندگان را براي واردات مواد اوليه با چالش روبه رو کرده است که همین امر باعث شده است صنعت تایر با مشکلات عدیده ای روبرو شود..وی افزود: اصلي‌ترين ماده اوليه اين صنعت کائوچوي طبيعي است که 30 درصد مواد اوليه را تشکيل مي‌دهد، اما متاسفانه ايران با کشورهاي توليدکننده اين محصول مثل تايلند، مالزي و ويتنام مناسبات بانکي ندارد و مجبور است برای ورود این کالا از سایر کشور ها مانند چین اقدام کند. وی تصریح کرد: از طرف ديگر هم اکنون حدود پنج هزار تن کائوچو در گمرک‌هاي کشور انبار شده و اجازه ترخيص آن به دليل ممنوعيت مبادلات با درهم صادر نمي شود، در حاليکه سفارش اين محصول چند ماه قبل از تصويب اين قانون صورت گرفته است. وی خواستار افزایش کمک دولت به این صنعت شد و گفت: در زمان اعلام بانک مرکزی مبني بر ممنوعيت معامله با درهم بايد در خصوص سفارشاتي که در راه بودند نيز چاره انديشي مي شد. هم اکنون نيز بهتر است دولت براي کالاهايي همچون پنج هزار تن کائوچو که در گمرک انبار شده تدبیری بیندیشدو ترتيب ترخيص آنها را هر چه سريعتر بدهد تا کارخانه‌ها با توقف ناگزير توليد روبه رو نشوند. وی با بیان این مطلب که براي ترخيص اين مقدار کائوچو 80 ميليون درهم منابع مالي مورد نياز است، اظهار كرد: توقف اين مواد در گمرک مشکلات زيادي را براي کارخانه‌هاي توليدکننده تاير ايجاد کرده است، چرا که ماده اوليه اصلي آنهاست و بدون آن قادر به ادامه توليد نيستند و همین امر باعث شده است تولید کنندگان از تعطیلات عید استفاده کنند و فتیله تولید را پایین بکشند و تا حدودی تولید را متوقف کنند تا برای سال آینده نیز مواد اولیه داشته باشند.سخنگوي انجمن صنعت تاير ايران با بيان اينکه سيستم پيچيده جديد براي واردات کالاها موجب شده که هيچ کارخانه اي تاکنون نتواند گشايش اعتبار را آغاز کند،افزود: سيستم تعاملي که اخيرا به پروسه ثبت سفارش اضافه شده، روش کار را بسيار طولاني و پيچيده کرده است، نياز توليد به نقدينگي را افزايش مي دهد و نتيجه اي جز توقف توليد نخواهد داشت. وي با اشاره به اينکه واردات تاير در ماه هاي اخير دچار چالش نشده و فقط توليدکنندگان براي تامين مواد اوليه با مشکل مواجه شده اند، بيان کرد: توليدکنندگان در اين شرايط قادر به توليد با ريتم گذشته نيستند و براي مدت کوتاهي با کاهش توليد و در آخر نيز با توقف آن مواجه مي‌شوند. تنهاگفت: مدت هاست که برخي مبادلات تجاري و از جمله خريد کائوچو از طريق تجار کشور ثالث صورت گرفته است. در اين چرخه نقش کشور ثالث تنها در اسناد معاملات منعکس مي شد، ولي کالا مستقيم از کشور مبدا به بنادر ايران حمل مي‌شد، حال آنکه طبق مقرراتي که به تازگي ابلاغ شده، کالا ابتدا بايد به کشور ثالث حمل و پس از تخليه و بارگيري مجدد به بنادر ايران حمل شود که نوعي خود تحريمي را تداعي مي کند. وی از جلسات متعدد با مسئولین در این راستا خبرداد و گفت: هرروز جلسات متعددی با مسئولین ذیربط برای حل این مشکل انجام می شود منتهی هنوز این جلسات نتیجه ای نداده است
 
بالا