samsat
مدیر بازنشسته
- 2009-06-07
- 1,212
- 7,857
- 47
افکار نیوز نوشت:
"در طراحی ظاهری " رانا" با ارائه سیمایی متفاوت جهت معرفی برند ایران خودرو, مدرنیته و پویایی به بیننده القا می شود بی آنکه اهداف قیمتی را تحت تاثیر قراردهد. چهره ای کاملا نو در جلو و عقب شامل در صندوق عقب و موتور, سپرها, چراغها و گلگیرها و همچنین طرحی قوی, ساده و کاربردی برای داشبورد و دیگر تزئینات داخلی را می توان مشاهده کرد." جملات فوق از سوی شرکت ایران خودرو جهت معرفی رانا در وب سایت این شرکت قرار گرفته است. تعریف ایران خودرو از تحول را دیدید؟ آیا تعویض درب موتور، چراغ عقب، چراغ جلو و شکل صندوق عقب همان تحولاتی است که قرار بود در دومین خودرو ملی لحاظ شود؟ گفته می شود که قرار است خودور رانا جایگزین خودرو ۲۰۶ شود یا به عبارت دیگر خط تولید ۲۰۶ در اختیار خودرو رانا قرار گیرد تا دومین خودرو ملی به تولید انبوه برسد. در این میان این سوال به جای می ماند که وقتی قرار است ۲ خودرو با مشخصات یکسان تولید شود پس دیگر اینهمه هیاهو برای چیست. در حال حاضر تنها تفاوت های ۲۰۶SD با خودرو رانا در برخی از اشکال ظاهری مانند سینی جلو و صندوق عقب است و سایر مشخصات فنی ۲ خودرو یکسان است. اما نجم الدین تعریف دیگری از تحول در ساختار دومین خودرو ملی دارد. جواد نجم الدین در نمایشگاه قطعات و قالبهای خودرو گفت: "در این نمایشگاه اکثر قالبهای خودروی رانا که دومین خودروی ملی ایران است توسط صنعتگران ایرانی ساخته شده که بیش از ۷۰ درصد خودرو را تشکیل می دهد." با توجه به شباهت کامل دو تصویر بالا باید گفت؛ تصویر اول مربوط به رانا و تصویر دوم نمای داخل از تندر ۹۰ می باشد. اما به واقع آیا "رانا" حاصل طراحی و تفکر مهنداسان ایرانی است. در این خصوص نگاهی به ظاهر خودرو نشان می دهد که سینی جلو، چراغ جلو و کاپوت خودرو برداشتی ناشیانه از خودرو چری آ۱۵ است. و در عوض قسمت عقب خودرو تقلیدی از ۲۰۶SD ؛ از سوی دیگر مشخصات فنی آن و موتور نیز که به طور کامل از خودرو ۲۰۶ برداشته شده و عملکرد خودرو در میزان مصرف، شتاب، سرعت، هندلینگ و سایر بخش ها نیز برابر با ۲۰۶ است.
مشخصات فنی رانا و پژو۲۰۶ v۲
نوع موتور ۱.۶ لیتر TU۵JP۴L۴ TU۵G
حجم موتور (cc) ۱۵۸۷ ۱۵۸۷
حداکثر توان موتور (hp) ۱۱۰ در ۵۸۰۰ ۱۱۰ در۵۸۰۰
حداکثر گشتاور (Nm) ۱۴۲Nm@۴۰۰۰ rpm ۱۴۲Nm@۴۰۰۰ rpm
نسبت تراکم ۱۰.۵:۱ ۱۱
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
نوع سوخت بنزین با اکتان ۹۵ بنزین بدون سرب با اکتان ۸۷ و ۹۵
استاندارد حد آلایندگی Euro-III-IV-V Euro III
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی (MA)
ترمز ضدقفل ABS ترمز ضد قفل ABS و EBD و EBA
ترمز جلو دیسکی تهویه شونده دیسکی خنک شونده
ترمز عقب دیسکى توپر دیسکی توپر
نوع فرمان هیدرولیک هیدرولیک
سوال اینجاست که چرا ۲۰۶SD در یکسال گذشته به این سرعت با افزایش قیمت رو به رو شد در حالی که همان خودرو با نام رانا قرار است کمتر از ۱۵ میلیون تومان وارد بازار شود؟
پاسخ واضح است به ۲ دلیل اول اینکه ایران خودرو بتواند اثبات کند یک خودرو جدید ساخته که لااقل قیمتش با خودروهای دیگر متفاوت است. و نکته دوم اینکه قیمت پایین تر برای رانا می توانست مردم را برای پیش خرید کالا تحریک کند و حجم پیش فروش رانا در همین مدت کم نیز شاهد این واقعیت است.
"در طراحی ظاهری " رانا" با ارائه سیمایی متفاوت جهت معرفی برند ایران خودرو, مدرنیته و پویایی به بیننده القا می شود بی آنکه اهداف قیمتی را تحت تاثیر قراردهد. چهره ای کاملا نو در جلو و عقب شامل در صندوق عقب و موتور, سپرها, چراغها و گلگیرها و همچنین طرحی قوی, ساده و کاربردی برای داشبورد و دیگر تزئینات داخلی را می توان مشاهده کرد." جملات فوق از سوی شرکت ایران خودرو جهت معرفی رانا در وب سایت این شرکت قرار گرفته است. تعریف ایران خودرو از تحول را دیدید؟ آیا تعویض درب موتور، چراغ عقب، چراغ جلو و شکل صندوق عقب همان تحولاتی است که قرار بود در دومین خودرو ملی لحاظ شود؟ گفته می شود که قرار است خودور رانا جایگزین خودرو ۲۰۶ شود یا به عبارت دیگر خط تولید ۲۰۶ در اختیار خودرو رانا قرار گیرد تا دومین خودرو ملی به تولید انبوه برسد. در این میان این سوال به جای می ماند که وقتی قرار است ۲ خودرو با مشخصات یکسان تولید شود پس دیگر اینهمه هیاهو برای چیست. در حال حاضر تنها تفاوت های ۲۰۶SD با خودرو رانا در برخی از اشکال ظاهری مانند سینی جلو و صندوق عقب است و سایر مشخصات فنی ۲ خودرو یکسان است. اما نجم الدین تعریف دیگری از تحول در ساختار دومین خودرو ملی دارد. جواد نجم الدین در نمایشگاه قطعات و قالبهای خودرو گفت: "در این نمایشگاه اکثر قالبهای خودروی رانا که دومین خودروی ملی ایران است توسط صنعتگران ایرانی ساخته شده که بیش از ۷۰ درصد خودرو را تشکیل می دهد." با توجه به شباهت کامل دو تصویر بالا باید گفت؛ تصویر اول مربوط به رانا و تصویر دوم نمای داخل از تندر ۹۰ می باشد. اما به واقع آیا "رانا" حاصل طراحی و تفکر مهنداسان ایرانی است. در این خصوص نگاهی به ظاهر خودرو نشان می دهد که سینی جلو، چراغ جلو و کاپوت خودرو برداشتی ناشیانه از خودرو چری آ۱۵ است. و در عوض قسمت عقب خودرو تقلیدی از ۲۰۶SD ؛ از سوی دیگر مشخصات فنی آن و موتور نیز که به طور کامل از خودرو ۲۰۶ برداشته شده و عملکرد خودرو در میزان مصرف، شتاب، سرعت، هندلینگ و سایر بخش ها نیز برابر با ۲۰۶ است.
مشخصات فنی رانا و پژو۲۰۶ v۲
نوع موتور ۱.۶ لیتر TU۵JP۴L۴ TU۵G
حجم موتور (cc) ۱۵۸۷ ۱۵۸۷
حداکثر توان موتور (hp) ۱۱۰ در ۵۸۰۰ ۱۱۰ در۵۸۰۰
حداکثر گشتاور (Nm) ۱۴۲Nm@۴۰۰۰ rpm ۱۴۲Nm@۴۰۰۰ rpm
نسبت تراکم ۱۰.۵:۱ ۱۱
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
نوع سوخت بنزین با اکتان ۹۵ بنزین بدون سرب با اکتان ۸۷ و ۹۵
استاندارد حد آلایندگی Euro-III-IV-V Euro III
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی (MA)
ترمز ضدقفل ABS ترمز ضد قفل ABS و EBD و EBA
ترمز جلو دیسکی تهویه شونده دیسکی خنک شونده
ترمز عقب دیسکى توپر دیسکی توپر
نوع فرمان هیدرولیک هیدرولیک
سوال اینجاست که چرا ۲۰۶SD در یکسال گذشته به این سرعت با افزایش قیمت رو به رو شد در حالی که همان خودرو با نام رانا قرار است کمتر از ۱۵ میلیون تومان وارد بازار شود؟
پاسخ واضح است به ۲ دلیل اول اینکه ایران خودرو بتواند اثبات کند یک خودرو جدید ساخته که لااقل قیمتش با خودروهای دیگر متفاوت است. و نکته دوم اینکه قیمت پایین تر برای رانا می توانست مردم را برای پیش خرید کالا تحریک کند و حجم پیش فروش رانا در همین مدت کم نیز شاهد این واقعیت است.
آخرین ویرایش: