بهروز وثوقی
Banned
- 2009-05-15
- 0
- 28,977
[FONT="] [/FONT][FONT="]ساسان قربانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : شرکتهای خودروساز به ناچار و پس از توقف و رکود طولانی مدت خرید و فروش ، ناچار به پذیرش قیمت تعیین شده و فروش محصولات بر اساس دستور العمل شورای رقابت شده اند.[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]وی تصریح کرد : نیاز مالی شرکتها ، خودروسازان را ناگزیر از پذیرفتن قیمت ها نموده است اما مسلما این روند رضایت بخش نیست و مشکلات خودروسازان و قطعه سازان همچنان بر سر جای خود باقی است .[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]وی با اشاره به اینکه روش قیمت گذاری خودروها ، روش درستی نیست ، یاد اورشد : با این روش غلط در قیمت گذاری خودرو، به عدد درستی در قیمت خودروها دست نخواهیم یافت.[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]وی تاکید کرد : قطعا فرمول درست در قیمت گذاری خودروها ، عددی است که بر اساس قیمت تمام شده محاسبه شود بدین معنی که باید بر اساس آنالیز قیمت عمل کرد و هزینه های مواد ،حقوق و دستمزد و سربار را در نظر گرفت با یک سود معقول ، وگرنه هر واحد تولیدی اگر سودی نداشته باشد نابود خواهد شد.[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]وی گفت : بی تردید قیمت های محاسبه شده کنونی ضرر بیشتر خودروسازان را به همراه خواهد داشت.[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]دبیر انجمن قطعه سازان، روش فعلی قیمت گذاری خودرو را ، غیر منطقی ، غیر علمی و غیر قابل اجرا دانست و خاطر نشان کرد : پذیرش قیمت های تعیین شده توسط خودروسازان و توافق شرکتها با شورای رقابت ، از روی ناچاری و اجبار و شرایط نگران کننده مالی شرکتها در ماههای اخیر است اما قطعا نتیجه درستی را به دنبال نخواهد داشت.[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]قربانی در ادامه با اشاره به اینکه 80 درصد قیمت خودرو را قطعات تشکیل می دهد گفت : با ادامه ضرر و زیان خودروسازان طبعا بخش زیادی از این ضرر و به شرکتهای قطعه ساز منتقل خواهد شدو در آن شرایط برگشت به حالت قبل امکان پذیر نخواهد بود.[/FONT][FONT="] [/FONT]
[FONT="]وی گفت : انتظار می رفت که شورای رقابت پس از زمان طولانی و صدمه زدن به شرکتهای خودروساز و قطعه ساز ، تصمیمی نتیجه بخش را اتخاذ می نموداما اطلاعات دریافتی چیز دیگری است.[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]وی در ادامه روند کنونی در برخورد با صنعت خودرو را موجب توقف کامل صنعت خودروسازی و قطعه سازی در آینده ای نزدیک دانست و اظهار داشت : با اجرای تصمیم اخیر شورای رقابت ، مسلما خودروهای محدودی که تاکنون تولید شده با ضرر به فروش خواهند رسید اما پس از آن به دلیل افت شدید تولید، قیمت ها به شدت افزایش خواهد یافت و آن زمان دیگر برای هر گونه تصمیمی دیر خواهد بود.[/FONT]
[FONT="] [/FONT][FONT="]وی تصریح کرد : هر تصمیمی برای صنعت خودرو باید پیش از آنکه دیر شود با استفاده از نظر کارشناسان و یک کار دقیق اتخاذ شود.متاسفانه تجربه نشان داده ما ابتدا فرصتهای پیش رو را از دست می دهیم و در محدودیت زمانی ، بدترین و نامناسب ترین تصمیم را می گیریم! این امر بارها در تصمیمات اقتصادی و صنعتی مشاهده شده و کما کان در حال تکرار است.[/FONT][FONT="][/FONT]