[FONT="][/FONT] [FONT="]به گزارش خبر خودرو، مدیر محیط زیست و انرژی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ضمن اشاره به آغاز فعالیت آزمایشگاههای آلایندگی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از سال 81 ، گفت : در این راستا و سال گذشته شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارتقاء سطح استاندارد آزمایشگاهها و راه اندازی آزمایشگاههای جدید را در دستور کار خود قرار داد[/FONT][FONT="] .[/FONT][FONT="][/FONT] [FONT="]احمد حسینی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : آزمایشگاه آلایندگی خودرو سواری تا سال گذشته در حد استاندارد یورو 2 قرار داشت و از ابتدای امسال باید به یورو 4 ارتقاء می یافت که با توجه به شرایط کشور ، سازمان حفاظت از محیط زیست با شرکتهای خودروساز همکاری نمود تا در صدی از تولیدات داخلی به یورو4 ارتقاء یابد[/FONT][FONT="].[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]وی گفت : از ابتدای مهر امسال نیز آزمایشگاه آلایندگی موتور سیکلت ها به یورو3 ارتقاء یافت به طوری که هم اکنون قابلیت اندازه گیری یورو 3 را برای کلیه موتورسیکلت ها در آزمایشگاههای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد وجود دارد[/FONT][FONT="].[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]وی با اشاره به ارتقاء استاندارد آزمایشگاههای آلایندگی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ، گفت : هم اکنون آزمایشگاه[/FONT][FONT="] SHED [/FONT][FONT="]یا بخارات سیستم سوخت رسانی خودروها تا یورو 5 قابلیت اندازه گیری سیستم سوخت رسانی را دارد همچنین در حوزه خودروهای سنگین تا سطح استاندارد یورو 4 ارتقاء یافت[/FONT][FONT="].[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]وی در ادامه از راه اندازی آزمایشگاه آلایندگی یورو 5 خودرو در آینده نزدیک خبر داد و گفت : بر اساس مصوبه هیات دولت، استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی در سال جاری باید یورو 4 باشد در حالی که سازمان حفاظت از محیط زیست کمی جلوتر حرکت نموده و استاندارد آلایندگی را یورو 5 اعلام کرده است به همین منظور شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد جهت تست و تاییده آلایندگی خودروهای وارداتی ،ابتدا مدارک ایمارک یورو 5 کشور سازنده خودرو را دریافت می نماید تا حتی الامکان استاندارد آلایندگی این خودروها مطابق یورو 4 انجام شود[/FONT][FONT="].[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]وی گفت : در حال حاضر استاندارد آلایندگی برخی از خودروهای وارداتی به کشور با خودروهایی که به کشورهای اروپایی صادر می شود متفاوت و گاها این خودروها از آپشن های آلایندگی سطح پایین تری برخوردارند به همین منظور در ورود این خودروها به کشور استاندارد آلایندگی ایمارک یورو 5 دریافت می شود تا حداقل استاندارد یورو 4 را پاس نمایند[/FONT][FONT="].[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]وی در ادامه از آماده سازی اجرای استاندارد آلایندگی یورو 4 در کشور خبر داد و گفت : در حال حاضر بسیاری از شرکتهای خودروساز داخلی برای اجرای استاندارد یورو 4 آمادگی کامل دارند به طوری که در این راستا شرکت پارس خودرو تاییده استاندارد آلایندگی یورو 4 را برای کلیه محصولات خود دریافت کرده است منتهی به دلیل اینکه هم اکنون استاندارد آلایندگی خودروها یورو 2 است و یورو 4 اجباری نشده است تا کنون محصولات خود را با یورو 2 عرضه کرده است ، شرکت سایپا و ایران خودرو نیز نیز هم اکنون برای برخی از محصولاتشان تایید نوع یورو 4 را دریافت نموده اند به همین جهت به نظر می رسد با توجه به روند حرکت شرکتهای خودروساز در ارتقاء استاندارد ها ، زمینه برای اجرای استاندارد آلایندگی یورو 4 در کشور فراهم است[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]وی مهمترین فاکتور در اجرای استاندارد یورو 4 را عرضه سوخت یورو 4 عنوان کرد و گفت : با توجه به مصوبه دولت شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی 6 ماه قبل از اجرای استاندارد یورو 4 در شرکتهای خودروساز باید نسبت به تامین سراسری سوخت یورو 4 اقدام نمایند در حالی که تا کنون این شرکت پاسخی روشن در خصوص زمان تولید و عرضه سوخت یورو 4 ارائه نکرده است[/FONT][FONT="].[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]مدیر محیط زیست و انرژی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد همچنین بر لزوم نصب[/FONT][FONT="] EUBD [/FONT][FONT="]یا سیستم عیب یاب بر روی خودروها تاکید و اظهار داشت : با نصب این سیستم ، امکان پایش آنلاین تجهیزات کنترل آلایندگی خودروها فراهم خواهد شد[/FONT][FONT="].[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]حسینی افزود :هم اکنون اغلب شرکتهای خودروساز به دلیل عدم کیفیت سوخت ، حاضر به نصب[/FONT][FONT="] EUBD [/FONT][FONT="]بر روی خودروهای تولیدی نیستند[/FONT][FONT="] .[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]وی تصریح کرد : در صورتی که کیفیت سوخت در کشور حل شود قطعا مشکلی نسبت به نصب[/FONT][FONT="] EUBD [/FONT][FONT="]بر روی خودروها وجود نخواهد داشت چرا که به نظر می رسد پس از تولید خودروهایی با استاندارد یورو4 ، عرضه خودرو بدون سیستم عیب یاب[/FONT][FONT="] EUBD [/FONT][FONT="]غیر قابل توجیه است[/FONT][FONT="].[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]وی همچنین ضمن تاکید بر ضرورت عرضه سوخت با کیفیت در کشورگفت : قطعا با افزایش کیفیت سوخت ، استاندارد خودروهای تولیدی نیز افزایش خواهد یافت و این اقدام نیازمند همراهی و تلاش بیشتر شرکت ملی نفت ایران است.[/FONT]