لفارمئو ،طراحی و تکنولوژی، تخصص ایتالیایی ها


arsham_333

ناظم انجمن
2006-10-05
1,509
1,678
ولی قبل از پرداختن به این اتومبیل بهتر است نگاهی کوتاه داشته باشیم به پیشینه کمپانی آلفا. آلفارمئو کمپانی ایتالیایی ای می باشد که در سال 1907 بوسیله آقای Stella تاسیس گردیده و از سال 1986 به زیر مجموعه کمپانی Fiat تبدیل شد. البته آقای Stella با همکاری یک کمپانی فرانسوی شروع به تولید اتومبیل کرد.
از زمان شروع تولید اتومبیل های آلفارمئو آمیزه ای از طراحی مناسب، زیبایی وافر، قدرت مناسب و شتاب خوب در آنها دیده شده که این خصایص بصورت بسیار بارز در مدل های ساخته شده در دهه 60 و اوایل دهه 70 نمود پیدا کرده است، نمونه های زیبایی همچون آلفاجونیور، اسپایدر ولوچه، جولیتا و مونترال افسانه ای و ... همواره مورد توجه دوستداران و علاقمندان به اتومبیل بوده اند. متاسفانه در اواخر دهه 70 به علت سوء مدیریت، اتومبیل های تولیدی فاقد جذابیت مدل های قبلی بودند، ولی خوشبختانه در دهه 90 احیا نسبت این کارخانه در دستور کار قرار گرفت که نتیجه اش طراحی اتومبیل های زیبایی چون آلفارمئو GTV اسپایدر شد.
آلفارمئو مورد گزارش یک Junior 1300 از سری GT بوده که هم اکنون در مالکیت آقای مازیار شعبانیان می باشد. به محض ورود به پارکینگ خانه ای که این خودرو در آن می آرامد، می شد حس کرد که Junior مذبور خودرویی در حد نو بوده و از آن به عنوان خودروی شخصی برای کارهای روزانه استفاده نشده است. آقای شعبانیان از سال 1372 صاحب این اتومبیل بوده و در این سال ها تنها حدود 10 تا 15 هزار کیلومتر اتومبیل را رانده است.
البته این اتومبیل همکنون دومین صاحب خود را تجربه می کند و قبلا در یک پارکینگ به مدت 18 سال خوابیده بوده است. این خودرو سه سال پیش در نمایشگاه خودروهای کلاسیک به نمایش در آمد. ولی فابریک بودن و نو بودن قطعات آن زمانی به طور قطع معلوم شد که کاپوت این آلفارمئو آلبالویی رنگ بالا زده شد. پیشرانه دو میل سوپاپ با سرسیلندر آلومینیومی با بلوک سیلندر چدنی و 1300 سی سی حجم یک پیشرانه سبک همراه با 89 اسب بخار قدرت را برای این اتومبیل به ارمغان آورده است. ساختار ساده پیشرانه، سیم کشی ساده و جای مناسب هر قطعه، این خودرو را تبدیل به یک اتومبیل عالی برای شهر و ساده از نظر فنی تبدیل کرده است. سرعت نهایی GT 1300، 185 کیلومتر (192 کیلومتر طبق ادعای کارخانه) می باشد که این سرعت با همین اتومبیل تجربه شده است.
هندلینگ بالا در پیچ ها ثبات اتومبیل در سرعت های بالا، وزن پایین اتومبیل (920 کیلوگرم) که این مورد باعث می شود تا اتومبیل قابلیت گذشتن از پیچ های تند حتی هنگامی که یک چرخ آن از زمین بلند شده است را داشته باشد. همه اینها را می توان از مشخصه های یک اتومبیل ناب ایتالیایی و هنر طراحی بدنه کمپانی برتونه دانست.
همانطور که می دانید این اتومبیل به عنوان شاهکار طراحی برتونه در دهه 60 معرفی می شود که هم اکنون در کلاس های طراحی بصورت یک نمونه موفق تدریس می شود حالت گوه ای شکل اتومبیل که از سمت جلو به سمت عقب امتداد پیدا کرده و در انتهای اتومبیل به سمت داخل جمع شده، در کمال زیبایی و اصالت است.
البته با نگاهی به چراغ های عقب می توان دریافت که حتی در دهه 70 نیز سبک و سیاق طراحی چراغ های اتومبیل های فرانسوی در ساخت چراغ های آلفارمئو تاثیر گذارده بوده است. طراحی داخل اتاق بسیار عالی، همراه با فضای بسیار برای پاها در جلو و چه در قسمت پشت آن می باشد. دسته دنده در مکان بسیار مناسب، درجه های پشت آمپر بسیار زیبا و خوانا بوده، صندلی ها بسیار راحت و ارتفاع سقف نیز برای افراد قد بلند کاملا مکفی می باشد.
ارخانه آلفارمئو تا سال 1972 در کل تعداد 77801 آلفا ولوچه درمدل های مختلف با حجم موتورهای متفاوت تولید کرد ولی در سال 1970 شماره شاسی های 1255269 ـ 1242302 را به تولید رساند که اتومبیل فوق با شماره شاسی 1253606 اجزاء آخرین مدل های تولید شده در سال 1970 می باشد. در نهایت می توان این اتومبیل را یک اسپرت شهری با قابلیت های بالا دانست که پس از گذشت سه دهه هنوز حرف های زیادی برای گفتن دارد.

مشخصات فنی
تعداد سیلندر: 4 سیلندر خطی با دو میل سوپاپ در بالای سیلندر
حجم موتور: 1290 سی سی
قدرت: 89 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه (معادل kw 66.4 )
شتاب 0 تا 100: 9.8 ثانیه
کمپرس موتور: 1 : 9
سوخت رسانی: دو عدد کاربراتور استوانه ای وبر 40
وزن: 920 کیلوگرم
طول: 3900 میلیمتر
عرض: 1550 میلیمتر
ارتفاع: 1280 میلیمت
 
بالا