arash3400
کنترل
- 2009-03-26
- 9,700
- 37,570
- 44
مزدا تلاش کرده با تمرکز روی بهبود بهره*وری موتورهای بنزینی و کاهش وزن بدنه در مزدا2 به رکورد تازه*ای برای بهره*وری مصرف سوخت دست پیدا کند. این موتور حتی از انرژی پیوندهای بنزین هم استفاده خواهند کرد.
محبوبه عمیدی: سال آینده، مزدا خودروی جدید Demio را به بازار ژاپن وارد خواهد کرد. این اتومبیل که بنزین*سوز است، مصرفی برابر 3.3 لیتر*در هر *صد*کیلومتر (براساس استاندارد ژاپن) خواهد داشت و می*تواند به سادگی با رقبای ترکیبی موفقی مانند تویوتا پریوس برابری کند. کاهش وزن این اتومبیل در کنار تغییرات متعددی در موتور آن باعث شده بهره*وری سوخت به شکل قابل*توجهی افزایش پیدا کند. البته مصرف این مزدا درکشورهای دیگر مانند ایالات متحده به دلیل شرایط متفاوت، بالاتر خواهد بود و به تغییراتی اختصاصی نیاز خواهد داشت.
در موتور دمیو که در دیگر کشورهای جهان مزدا2 نامیده خواهد شد، این افزایش بهره*وری 30درصدی سوخت از تراکم بیشتر ترکیب هوا و بنزین در موتور به همراه تغییراتی در اگزوز، برای خروج سریع*تر گازها و کاهش وزن بدنه و شاسی ناشی شده است. علاوه بر این در طراحی مجدد گیربکس و بخشی از قسمت*های داخلی اتومبیل از فولاد مقاوم در برابر تنش و کشش استفاده شده است.
در واقع مزدا تلاش کرده به جای استفاده از موتورهای ترکیبی و تحمیل هزینه سنگین موتورهای الکتریکی به مشتریان روی بهبود بهره*وری موتورهای بنزینی که بیش از 50 سال است بدون تغییر مانده*اند، تمرکز کند.
به گزارش تکنولوژی ریویو، بزرگ*ترین تغییر تازه در موتور دمیو به افزایش تراکم ترکیب بنزین و هوا در موتور این اتومبیل برمی*گردد. این نسبت در اغلب موتورهای بنزینی 1 به 10 است که در این اتومبیل به 1 به 14 رسیده است. این نسبت تاکنون تنها در موتورهای دیزلی ممکن بوده و به دلیل احتراق زودرس و خطرات ناشی از آن در موتورهای بنزینی استفاده نشده است. اما مطابق اعلام مزدا، ابداعات و سیستم منحصر*به*فرد این شرکت این مشکل را حل کرده است.
در این سیستم از پاشش مستقیم سوخت به درون محفظه احتراق استفاده خواهد شد که مانع از رسیدن سوخت به دیواره*ها و در نتیجه سرد ماندن این محفظه می*شود و خطر احتراق زودرس را کاهش خواهد داد. علاوه بر این در طول و شکل لوله*های اگزوز تغییراتی ایجاد* شده تا سرعت خروج گازهای خروجی افزایش پیدا کند. خروج این گازهای داغ نیز به سرد ماندن فضای داخلی کمک خواهد کرد. البته برای پایین نگه*داشتن انتشار گازهای گلخانه*ای توسط این موتور تغییراتی نیز در زمان احتراق و شکل پیستون*ها باید ایجاد شود.
نکته جالب*توجه دیگر استفاده از انرژی پیوند در مولکول*های بنزین است. مطابق تحقیقات این شرکت این پیوندها در تراکم خاصی می*شکنند و انرژی تولید می*کنند. زمان احتراق بلافاصله پس از شکستن این پیوندها پیش*بینی شده است.
با توجه به استانداردهای متفاوت خودرو در ایالات متحده و لزوم تغییراتی در بدنه و موتور، پیش*بینی می*شود مزدا2 در نهایت بتواند به مصرف 4 تا 4.7 در هر 100 کیلومتر در جاده*های این کشور برسد و با توجه به مصرف سوخت 4.7 در 100 کیلومتر تویوتا پریوس به علاوه هزینه*های ناشی از شارژ موتور الکتریکی و قیمت اولیه بالاتر، جای این اتومبیل را در بازار این کشور بگیرد.
محبوبه عمیدی: سال آینده، مزدا خودروی جدید Demio را به بازار ژاپن وارد خواهد کرد. این اتومبیل که بنزین*سوز است، مصرفی برابر 3.3 لیتر*در هر *صد*کیلومتر (براساس استاندارد ژاپن) خواهد داشت و می*تواند به سادگی با رقبای ترکیبی موفقی مانند تویوتا پریوس برابری کند. کاهش وزن این اتومبیل در کنار تغییرات متعددی در موتور آن باعث شده بهره*وری سوخت به شکل قابل*توجهی افزایش پیدا کند. البته مصرف این مزدا درکشورهای دیگر مانند ایالات متحده به دلیل شرایط متفاوت، بالاتر خواهد بود و به تغییراتی اختصاصی نیاز خواهد داشت.
در موتور دمیو که در دیگر کشورهای جهان مزدا2 نامیده خواهد شد، این افزایش بهره*وری 30درصدی سوخت از تراکم بیشتر ترکیب هوا و بنزین در موتور به همراه تغییراتی در اگزوز، برای خروج سریع*تر گازها و کاهش وزن بدنه و شاسی ناشی شده است. علاوه بر این در طراحی مجدد گیربکس و بخشی از قسمت*های داخلی اتومبیل از فولاد مقاوم در برابر تنش و کشش استفاده شده است.
در واقع مزدا تلاش کرده به جای استفاده از موتورهای ترکیبی و تحمیل هزینه سنگین موتورهای الکتریکی به مشتریان روی بهبود بهره*وری موتورهای بنزینی که بیش از 50 سال است بدون تغییر مانده*اند، تمرکز کند.
به گزارش تکنولوژی ریویو، بزرگ*ترین تغییر تازه در موتور دمیو به افزایش تراکم ترکیب بنزین و هوا در موتور این اتومبیل برمی*گردد. این نسبت در اغلب موتورهای بنزینی 1 به 10 است که در این اتومبیل به 1 به 14 رسیده است. این نسبت تاکنون تنها در موتورهای دیزلی ممکن بوده و به دلیل احتراق زودرس و خطرات ناشی از آن در موتورهای بنزینی استفاده نشده است. اما مطابق اعلام مزدا، ابداعات و سیستم منحصر*به*فرد این شرکت این مشکل را حل کرده است.
در این سیستم از پاشش مستقیم سوخت به درون محفظه احتراق استفاده خواهد شد که مانع از رسیدن سوخت به دیواره*ها و در نتیجه سرد ماندن این محفظه می*شود و خطر احتراق زودرس را کاهش خواهد داد. علاوه بر این در طول و شکل لوله*های اگزوز تغییراتی ایجاد* شده تا سرعت خروج گازهای خروجی افزایش پیدا کند. خروج این گازهای داغ نیز به سرد ماندن فضای داخلی کمک خواهد کرد. البته برای پایین نگه*داشتن انتشار گازهای گلخانه*ای توسط این موتور تغییراتی نیز در زمان احتراق و شکل پیستون*ها باید ایجاد شود.
نکته جالب*توجه دیگر استفاده از انرژی پیوند در مولکول*های بنزین است. مطابق تحقیقات این شرکت این پیوندها در تراکم خاصی می*شکنند و انرژی تولید می*کنند. زمان احتراق بلافاصله پس از شکستن این پیوندها پیش*بینی شده است.
با توجه به استانداردهای متفاوت خودرو در ایالات متحده و لزوم تغییراتی در بدنه و موتور، پیش*بینی می*شود مزدا2 در نهایت بتواند به مصرف 4 تا 4.7 در هر 100 کیلومتر در جاده*های این کشور برسد و با توجه به مصرف سوخت 4.7 در 100 کیلومتر تویوتا پریوس به علاوه هزینه*های ناشی از شارژ موتور الکتریکی و قیمت اولیه بالاتر، جای این اتومبیل را در بازار این کشور بگیرد.