مشکل در یک موتور دیشگران


toghrol2002

کنترل سایت
2007-06-25
4,297
20,917
باسلام

دوستان یک موتور گردان برای تعمیر آوردن که اصلا نمیچرخه مشکل از کجاست؟

سلام عزیز ..

مشکل فکر کنم از ال ان بی هست نه موتور عزیز ال ان بی طرف باید عوض شود وبعدموتور را تست کنید اگر فعال شد حتما یکبار موتور را ریست کنید عزیز ..

ارسال سیگنال به ال ان بی در حالت معمولی برای یک ال ان بی و سویچ و چند ال ان بی و موتور وال ان بی دارای روند خاصی است. مثلا وقتی سویچ میبندید .گذینه دایسک 1/0 را فعال میکنید. در اینحالت در یک رشته سیم علاوه بر دستور ی که به ال ان بی برای شناسایی پلاریته و سیگنال ارسال میشود ؛ یک فرمان هم حاوی اطلاعات رفت و برگشت و تعویض به سویچ ارسال میشود
طبیعی است که فرامین ارسالی با ولتاژ هرچند ناچیز کار میکنند اما در هر حال میزانی آمپر مصرف میکنند.
در موتور میزان مصرف خیلی بیشتر است و اگر ال ان بی هم از نوع نامرغوب و ایزوله و جداساز نامناسب داشته باشد تفکیک دستورات دچار مشکل میشود . دستور حرکتی موتور مختل میشود.
یعنی پاسخ برگشتی ال ان بی نامرغوب بر پالسهای ارسال شده و آنالیز آن توسط موتور و جواب به فرامین دریافتی توسط موتور مختل میشود. در اینجا عامل ایراد همان ال ان بی است.لذا در مواقعی که موتور به فرامین پاسخ نمیدهد ؛ ال ان بی را از مدار خارج ساخته (سیم را باز میکنند) و دوباره دسترات را اعمال میکنند تا بدانند که ایراد از کجا است.
در مورد مشکل شما ..اول اینکه اعلام کنید موتور تازه است یا کار میکرده و تازه دچار مشکل شده
دوم .یکبار سیم ال ان بی را باز کرده و تست کنید.
سوم. شاید مشکل از رسیور شما است. در اینمواقع از یک رسیور دیگر هم برای تست استفاده کنید تا یقین کنید که مشکل از موتور هست یا نه؟
در همه حال برای تست از یک فرکانس دارای پلاریته هاریزانتال استفاده کنید موفق باشید عزیز ..


 

heidary

معاونت انجمن
2007-05-13
1,041
5,818
39
ابتدا موتور را بدون ال ان بی به دستگاه وصل کنید و با شاسی زیر موتور آن را تست کنید ببینید کار میکند یا نه البته دستگاه روی یک کانال افقی باشد و اگر کار نکرد موتور را باز کرده و بعد از اطمینان از خود موتور آی رسی ایپرام آن را برنامه ریزی کن احتمال خرابی برنامه ایپرام آن نیز وجود دارد .
 
2009-05-15
0
28,977
توضیحاتی درموردخرابی موتورپریمیوم...

در رابطه با موتورهای تولیدی شرکت پرمیوم که نسبت به سایر موتورهای دایساک از کیفیت و کارایی بالاتری دارند گاهی اشکال و ایراداتی مشاهده میشود. سوالات دوستان در مورد ایرادات متداول این موتورها که به مرور زمان پیش میاید ؛ لازم دیدم توضیحاتی ارائه بدهم تا دوستان بتوانند بیشتر این مشکلات را رفع کنند.
اول در قالب سه عکس و توضیحاتی روی آن که از دو سمت برد و از برد آرمیچر موتورهای پرمیوم محل قرار گیری قطعات و واحد و اندازه های قطعات توضیحاتی داده شده که دوستان میتوانند مشاهده کنند. دو تا عکس تقریبا با حجم بالا برای وضوح بیشتر و خوانا بودن اسم و نوع قطعات از برد جدید موتورهای پرمیوم از پشت و رو و اطلاعاتی از ولتاژو قطعات و نوع و اندازه و..چیزهایی که به ذهنم رسید و نیاز تعمیرکاران میشود.

2.jpg1.jpg
عکس چهارم هم برد اولیه و قدیمی موتورهای پرمیوم بوده و مربوط به زمانی است که بردها تک چاپ بود. یعنی تمام قطعات در روی برد نصب شده و smd ندارد. حسن این عکس در این است که تمام قطعاتی که در برد جدید بصورت smd هستند در این برد بصورت اصلی و با رنگها و آی سی های بزرگ و بقولی تعمیر آن راحت است. دوستان میتوانند با مقایسه قطعات و اندازه و نوع آن را براحتی بخوانند و در برد جدید معادل آنرا قرار بدهند.

4.jpg


قطعات برد و کارایی آنها و ایرادات متداول
1-یک آی سی 8 پایه دارد به شماره 93c46 که همان ایپرم موتورها هستند که دونوع هستند ..atml93c46 و atml94c46 ومیتوان جایگزین ان از ای سی شماره 24c02استفاده کرد اگر این ای سی خراب باشد مسیر های ذخیره شده را در حافظه نگه نمی دارد و با یکبار خاموش روشن شدن موتور ،کل حافظه پاک میشود که باید تعویض شود. این آی سی یک آی سی حافظه خام میباشد .اطلاعات آن توسط ریسیور ثبت می شود. همان ایپرم قبلی را هم روی موتور دیگری بگذارید درست جواب خواهد داد.فقط باید توسط یک رسیور درست و سالم ریست و از طریق خود موتور هم ریست کنید
2-آی سی بعدی بنامlm339 اگر این ای سی خراب باشد صدای تق نمی هد و موتور هم کار نمی کند ولی با نگه داشتن دکمه های سمت چپ یا راست موتور حرکت می کند با تعویص این ایسی مشکل حل میشود این آی سی یک اپ امپ یا تقویت کننده عملیاتی می باشد که در این مدار بعنوان یک مقایسه کننده مورد استفاده قرار گرفته یکی از کار بردهای مقایسه کننده ها در مدارت DAC یا مبدلهای دیجیتال به آنالوگ می باشد و ADC مبدل آنالوگ به دیجتال می باشد. در واقع این ای سی از چهار مقایسه کننده تشکیل شده که عدد باینری قرار گرفته بروی این چهار مقایسه کننده با ولتاز رفرنس مقایسه شده و یک مقدار ولتاز نهایی برای چرخش موتور اعمال می گردد این چهار دستور شامل دستور حرکت توسط رله ها برای گردش به چپ و راست است و در دو حالت هاریزانتال و ورتیکال را شامل میشود
3-در روی برد یک سلف یا سیم پیچ به شماره برد L2 هست که شبیه مقاومت است وظیفه آن انتقال ولتاژ است و در اثر اتصال داخلی و حرارت زیاد قطع میشود. رنگ ان قهوه ای-سبز-قرمز-نقرهای میباشد. اگر سلف خراب باشد موتور از رسیور دستور نمیگیرد.و توسط رسیور حرکت نمیکند .اما با دکمه های زیرموتور حرکت میکند. -برد دارای 2 رله هست بصورت 2 مکعب مستطیل در صورت خرابی یکی از این دو رله یا بشرق یا به غرب چرخش ندارد
اگر آرمیچر موتور کند حرکت کند و ایرادی داشته باشد، بعد از در آوردن اتصالات برد آرمیچر (دوپایه برق آرمیچر ) با یک آدابتور 12 ولت تا 18 ولت آرمیچر را در حالت عکس گیر کردن اش حرکت داده و چند دور به چپ و راست میچرخانیم که هم ذغالهای داخل آرمیچر و بوشها روانتر شده و کار کند . برای روانکاری آرمیچر؛ میتوان از یک سرنگ و مقداری روغن و تزریق آن به جداره بوش دو سر آرمیچر کمک گرفت.
نکاتی در مورد لقی بازوی موتور
بهتر است که برای رگلاژ و گرفتن لقی تنها همان یک عدد پیچ را همزمان با کارکردن موتور سفت کنید .اگر هم احساس کردید که در مونتاز موتور شما چهار تا پیچ هم زیادی شل هستند و با پیچ رگلاز هم لقی گرفته نمیشود میتوانید اول پیچ رگلاز را کمی شل کنید و با یک ضربه کف دست به سر پیچ گوشتی این پیچ رگلاژ را به داخل موتور هل بدهید تا زبانه را آزاد کند و بعد چهار تا پیچ را کمی سفت کنید تا لقی تا اندازه ای گرفته شود و بعد تست کنید و ضمن حرکت موتور و دقت در صدای حرکت موتور،پیچ رگلاژ را سفت کنید دقت کنید." میتوانید اول پیچ رگلاز را کمی شل کنید و با یک ضربه کف دست به سر پیچ گوشتی این پیچ رگلاژ را به داخل موتور هل بدهید تا زبانه را آزاد کند و بعد چهار تا پیچ را کمی سفت کنید تا لقی تا اندازه ای گرفته شود و بعد تست کنید و ضمن حرکت موتور و دقت در صدای حرکت موتور،پیچ رگلاژ را سفت کنید" از نوع حرکت و صدای موتور و روان یا خفه حرکت کردن موتور باید بفهمید که زیادی سفت کرده اید یا نه؟ اگر در عکسی توضیحات پیچ مربوطه را نوشته ام، دقت کنید زبانه را میبینید پیچ را کمی باز کنید و با فشار به پیچ گوشتی زبانه را بداخل بدهید و بعد چهار پیچ آلن خور را سفت کنید. تا اندازه ای که با تکان بازو و شفت موتور بفهمید که لقی گرفته شده است. البته بازو باید خیلی کم خلاصی داشته باشد که آنرا با پیچ رگلاژ و در ضمن حرکت موتور میتوانید سفت کنید .
__________________
گاهی کارنکردن موتور مربوط به ال ان بی میشود. ارسال سیگنال به ال ان بی در حالت معمولی برای یک ال ان بی و سویچ و چند ال ان بی و موتور وال ان بی دارای روند خاصی است. مثلا وقتی سویچ میبندید .گذینه دایسک 1/0 را فعال میکنید. در اینحالت در یک رشته سیم علاوه بر دستور ی که به ال ان بی برای شناسایی پلاریته و سیگنال ارسال میشود ؛ یک فرمان هم حاوی اطلاعات رفت و برگشت و تعویض به سویچ ارسال میشود طبیعی است که فرامین ارسالی با ولتاژ هرچند ناچیز کار میکنند اما در هر حال میزانی آمپر مصرف میکنند. در موتور میزان مصرف خیلی بیشتر است و اگر ال ان بی هم از نوع نامرغوب و ایزوله و جداساز نامناسب داشته باشد تفکیک دستورات دچار مشکل میشود . دستور حرکتی موتور مختل میشود. یعنی پاسخ برگشتی ال ان بی نامرغوب بر پالسهای ارسال شده و آنالیز آن توسط موتور و جواب به فرامین دریافتی توسط موتور مختل میشود. در اینجا عامل ایراد همان ال ان بی است.لذا در مواقعی که موتور به فرامین پاسخ نمیدهد ؛ ال ان بی را از مدار خارج ساخته (سیم را باز میکنند) و دوباره دسترات را اعمال میکنند تا بدانند که ایراد از کجا است.
__________________
وقتی موتور با دگمه های زیر بدنه حرکت میکند اما با رسیور نمیچرخد.
1- با خاموش و یا لغو کردن محدودیت شرق و غرب درست میشود.
2- رگلاتور 7805 سوخته است
3- سلف و یا سیم پیچ به شماره L2 روی برد سوخته است.
در درجه اول خروجی آی سی رگلاتور 7805 را کنترل کنید که خروجی 5 ولتی دارد یا خیر؟ اگر ولتاژ نداشته باشد با تعویض آن مشکل حل میشود. اگر ولتاژ 5 ولتی درست بود. در پشت برد و بغل آی سی LM339N یک زینر 2/2 است . کنترل کنید که در طرف مثبت آن 2/2 ولت موجود است یا خیر؟ در مواردی شل بودن پیچ های مربوط به نگهدارنده سنسور ( magnetic switch) و نیز اشکالات مربوط به لحیم سردی کانکتورها از بقیه عوامل این نوع خرابی است . اگر تا این مرحله مشکلی نداشته باشید. و ولتاژها درست باشد. باید آی سی میکرو را با یک آی سی مشابه تست کنید . میتوانید آی سی میکرو را از یک برد سالم درآورده و روی برد مزبور قرار داده و سپس موتور را با گذینه go to refer ریست کنید تا ایپرم موتور ریست شود و بعد از این کار اگر موتور راه افتاد و درست کار کرد؛میتوانید همان میکروی قبلی را روی این موتور سوار کنید. غرض از این کار ریست کردن آی سی ایپرم است .تا مشکل احتمالی رفع شود ----------------------------------------------
ریست کردن موتور با گرفتن دو دکمه زیر موتور، تنها مسیرها و حافظه موقت را پاک میکند. با گرفتن دودکمه و نگه دشتن آن بمدت 5 ثانیه دو چراغ زیر همزمان چشمک میزند و با این عمل لیست ماهواره هایی که ذخیره شده از حاقظه موقت پاک میشود . البته این عمل برای 1/2 موثر است. تا usals
موثرترین روش برای ریست و پاک شدن تنظیمهای متفرقه ،,.در مواقعی که موتور قاطی میکند و مشکلات مسیر وذخیره اشتباه دارد . برگشت به نقطه صفر یا همان go to reference هست بهتر است دوستان ریست موتور را با رفتن به نقطه صفر انجام دهند . در مورد مشکلی که موتور با روشن شدن رسیور تا آخر به غرب میرود. یکبار موتور را از طریق رسیور به نقطه صفر ببرید. اگر عمل نکرد و مشکل رفع نشد،احتمال اول گیر کردن رله سمت چپ است . که با چند ضربه مجکم کف دست به کاسه موتور شاید رفع گیر شود. دوم باید تست کنید که بصورت دستی به شرق برمیگردد یا خیر؟ اگر بصورت دستی با دکمه زیر موتور و یا با تنظیم 1/2 برگردد باید تست کنید که مسیرها را بصورت 1/2 ذخیره میکند یا نه ؟ در صورت منفی بودن باید ایپرم را با یک پروگرامرمجدد برنامه ریزی کنید . و اگر از روش و پروتکل usals استفاده میکنید ،میتوانید آی سی ایپرم را در آورید در حالت 1.2 موقعیتها و تنظیمات در ایپرام ذخیره می شود ولی در usals ارتباطی به ایپرام ندارد حتی با برداشتن ایپرام هم موتور کار می کند. در واقع محاسبات usals به واسطه میکروکنترلر موتور می باشد.نه ایپرم


برای تست موتور ،لحیم دو سر موتور را با هویه بردارید و یک ولتاژ 12 ولتی با آدابتور اعمال کنید و ببینیدموتور سالم است یا نه؟ اگر موتور سالم بود بعد باید برد اصلی را از جای خود در آورید و دو سر خاذن های الکترولیت را با یک سیم و یا پنس به همدیگر اتصال بدهید تا کاملا دشارژ شود و بعد مجددا تست کنید.

گاهی موتور با دستور حرکت فقط صدای تق تق میدهد و نقطه به نقطه حرکت میکند. بعبارتی حرکت موتور لحظه ای و تک نقطه است.
در اینحالت احتمال خرابی ترانزیستور اثر هال و اگر حرکت کند و با حرکت نیم دور موتور باشد خرابی آرمیچر است.

توصیه به دوستان برای رفع مشکلات مربوط به این آی سی و رفع سایر ایرادات نرم افزاری یک رسیور اسکای ایکس و یا استرانگ 4620ii قدیمی تهیه کنیدچون در این دو نوع رسیور اطلاعات و دستورات موتور کاملا صحیح و بدرستی اعمال میشود.(سایر رسیورها بظاهر دستورات ریست را انجام میدهند و در عمل اینطور نیست) اگر نمونه سالم وتازه یک موتوررا داشته باشید و اطلاعات موتور و تنظیمات لازم و جهت های لازم را به آن اعمال کرده و ذخیره کنید. بسیاری از این اطلاعات در آی سی میکرو ذخیره میشود . در مواقعی که ایرادات مربوط به این آی سی مشاهده شد.،میتوانید این آی سی را از برد سالم درآورده (دارای سوکت آی سی هست و براحتی درمیاید) و به برد خراب بزنید و بآی سی خراب را هم به برد سالم بزنید و بعد هر دو اینها را با رسیور اعلام شده ریست و برنامه ریزی کنید . ملاحظه خواهید کرد که هر دو برد درست کار میکنند. این مشکل بارها توسط من تست شده و ایراد رفع شده ودر مواقعی نادر نیاز به تعویض این آی سی بوده ( مثلا اگر جفت ال ای دی های قرمز و سبز کم نور شدند این آی سی سوخته و ...) ایرادعمده دوم از رله ها است. زبانه رله ها خیلی ضعیف هست و زود خراب میشود .(زبانه ها خال میزند) قدرت انتقال ولتاز کامل را ازدست میدهد .که نیاز به تعویض پیدا میکند.
باتشکرازحسن گل
 

پیوست‌ها

  • 7.2 کیلوبایت بازدیدها: 326
آخرین ویرایش:

aliavr

Banned
2010-02-13
173
673
باتشکر از تما دوستان و همکاران گرامی
دوستان مدل این موتور
supersaiwa 3000HD هستش که من آی سی ایپرام هم در آوردم ولی پروگرامر شناسای نمی کند موتور رو تست کردم سالم بود ولی شاسی رو که نصب میکنم هیچ حرکتی نمی کند.

فقط دوستان اگر میه راهنمای کنید که چطور موتور رو ریسیت کنم؟
 
آخرین ویرایش:

heidary

معاونت انجمن
2007-05-13
1,041
5,818
39
ضمن تشکر ویژه از محسن عزیز جهت توضیح کامل در این مورد -آی سی ایپرام این مدل در پروگرامر دارای شناسایی خودکار نیست و باید شماره را خودتان در قسمت انتخاب قطعه وارد کنید - در ضمن برای تست موتور سیم موتور را با ولت متر تست کنید ببینید برق روی سیمها در موقع فرمان میرسد و یا سیمها ی موتور را از مدار جدا کرده و با منبع تغذیه برق dc به موتور بدهید و موتور را تست کنید و یا با فشار کلید زیر موتور رله ها باید صدای تق تق ضعیفی کنند
 
آخرین ویرایش:

adel2009

مدیریت کل سایت
2009-06-15
10,502
47,860
درود
خرید و فروش در این انجمن ممنوع می باشد در صورت مشاهده برخورد خواهد شد و به طور کلی از سایت اخراج می شود
انجمن هیچ گونه مسولیتی نخواهد داشت
خرید و فروش فقط با هماهنگی مدیریت کل سایت آقای محمودی امکان پذیر می باشد
دوستان رعایت کنند ما تذکر دادیم اگر برخورد شد گله مند نشوید
 

حافظ محمد

سرپرست ارشد تالار ریسیور و تعمیرات
2010-08-15
1,678
5,544
سلام نچرخیدن گردان با رسیور ممکن است از ان ای سی بزرگه باشه
با کلیدهای زیرش کار می کند؟


درود :

90 در صد ایرادات آن چنینی بر میگرده به همان آیسی .

و با خارج کردن مقداری از پایه های آیسی از روی زیف و برگردوندن سر جای خود

در حالی که به رسیور فرمان چرخاندن دیش داده باشیم مشاهده شد ایراد این عیب برطرف میشه.

البته بعد از اطمینان از نشتی نداشتن خازنها و رله ها و البته دستکاری نشدن .

و همینطور نداشتن مشکل روغنکاری و دیگر ایرادات مانندن خرابی چرخدنده ها .
 
بالا