arsham_333
ناظم انجمن
- 2006-10-05
- 1,509
- 1,678
Jaguar Super V8 vs 2008 Lexus LS600hL vs 2007 Mercedes-Benz S550 vs 2007 Maserati Quattroporte Sport GT
در اين آزمايش معيارهايي كه براي انتخاب اين خودروها مد نظر ما بودند عبارتند از : جاداري - لوكس بودن - داشتن موتوري با بيش از ۴۰۰ اسب بخار و قيمتي نزديك به ۱۰۰ هزار دلار .
به همين منظور از چهار كشور آلمان - انگلستان - ژاپن و ايتاليا نمايندگاني در اين تست حضور پيدا كردند .
پيدا كردن يك نماينده از ژاپن كار دشواري نبود . لكسس LS600h به يك موتور 12 سيلندر 5 ليتري مجهز است . اين موتور در كنار يك موتور برقي قرار گرفته تا 438 اسب بخار نيرو توليد كند .
اين ميزان نيرو بالاترين رقم در گروه بود . از تكنلوژي هايي كه به صورت استاندارد بر روي اين خودرو نصب شده ميتوان به سيستم كمكي پارك - 19 پخش كننده ي صوتي مارك لوينسون و سيستم چهار چرخ متحرك اشاره كرد .
از انگلستان نيز جگوار با مدل super v8 در اين آزمايش حضور داشت . اين خودرو كه به يك موتور 8 سيلندر سوپرشارژردار آلومينيومي مجهز شده داراي آپشن هايي نظير : كروز كنترل فعال و مانيتور / ناويگيشن لمسي ميباشد .
براي سال 2008 داخل اين خودرو دستخوش تغييراتي شده و در آن چوب و چرم طبيعي به ميزان بيشتري مورد استفاده قرار گرفته اند .
از ايتاليا خودروي مازراتي كواتروپورتو در اين تست حضور داشت . اين خودرو كه در سال 2004 معرفي شده از يك گيربكس 6 سرعته اتوماتيك سود ميبرد كه داراي قابليت تعويض دنده به صورت دستي را نيز داراست .
در آلمان براي انتخاب يك نماينده كار كمي دشوار بود . انتخاب مدل هاي عادي سري 7 به دليل بد قلقي سيستم آي درايو منتفي شد به همين دليل مدل S550 از شركت مرسدس براي اين تست انتخاب گرديد .
از جلمه تجهيزات اين خودرو ميتوان به سيستم كروز كنترل فعال - گيربكس 7 سرعته هوشمند اتوماتيك و قابليت حركت خودكار خودرو در ترافيك اشاره كرد .
آزمايش خودروها را در منظقه ي جنوبي " اورنج كانتري " آغاز كرديم . البته ما مسافت را با اين خودروها طي نكرديم و به همين دليل نتوانستيم به تمامي قابليت ها و ضعف هاي آن پي ببريم .
جگوار را بايد بي صداترين عضو گروه ناميد ! صدايي كه در كابين اين خودرو به گوش ميرسد حتي از لكسس ( كه متخصص در كاهش صداست ! ) نيز كمتر است . اين در حالي است كه جگوار تنها عضو گروه بود كه به لاستيك هاي چهار فصل مجهز بود ( لاستيك ساير اعضاي گروه از نوع تابستاني بود كه اين باعث كاهش در صداي توليدي ميشد ) .
جگوار و لكسس هر دو به طور استاندارد از مانيتورهاي لمسي استفاده ميكردند ولي اين امكان در مازراتي و مرسدس وجود نداشت .
لكسس تنها عضو هيبريدي گروه بود . در سرعت 120 كيلومتر عقربه ي نشان دادن وضعيت مصرف سوخت در لكسس بين وضعيت " اقتصادي " و " قدرت " بود .
مرسدس در داخل خودرو و براي كنترل ادوات يك ماوس را تعبيه كرده تا كار با اين خودرو آسان تر شود .
مرسدس از ايمني فعالتري نسبت به بقيه برخوردار بود . رادار نصب شده در اين خودرو با نمايش سرعت خودروهاي رو به رويي به شما كمك مينمود تا چه زماني از سرعت خود كم كنيد و به اتومبيل جلويي برخورد ننماييد .
كابين مازراتي زيباترين و لوكس ترين كابين گروه بود . سبك طراحي ايتاليايي كه در اين كابين به كار رفته است چهره ي متمايزي را در اين كابين ايجاد كرده است .
البته ميتوانيد به جاي چوب قطعات فيبركربني را سفارش دهيد كه در اين صورت ميتوانيد لذت حضور در كابين اسپرت اين خودرو را نيز حس نماييد .
در قسمت عقب جگوار تجهيزات مناسبي را عرضه كرده است . مانيتور DVD به همراه گرم كن صندلي و كنترل هاي برقي در كنار ميز تاشو ( براي نوشتن و.. ) امكانات و راحتي مناسبي را به وجود مي آورد .
البته مرسدس و لكسس حدود 57 ليتر از جگوار جادارتر هستند .
مازراتي كمترين فضا را در قسمت عقب داراست ولي راحتي اين صندلي ها به حدي است كه بهترين انتخاب براي خوابيدن است !
اما در تستي كه با لكسس در چند پيچ انجام داديم مشاهده كرديم كه اين خودرو علي رغم داشتن سيستم چهار چرخ متحرك در اغلب پيچ ها دچار كم فرماني ميشود . البته در اين مواقع صداي " بيب بيب " سيستم كنترل پايداري شنيده ميشود تا به راننده هشدارهاي لازم را بدهد .
در صورتي كه وضعيت " اسپرت " را در لكسس انتخاب كنيد مشاهده خواهيد كرد كه شارژ باتري به سرعت تمام خواهد شد . البته گيربكس 8 سرعته ي ضريب متغير اين خودرو ( CVT) توانسته در كاهش مصرف سوخت كمك فراواني نمايد .
در بخش ديناميك رانندگي بايد جگوار را برنده اعلام نمود . فرمان اين خودرو اگر چه كمي نرم است ولي به خوبي از پس مانورها بر مي آيد . قدرت ترمزگيري نيز در اين خودرو مناسب است .
سيستم كنترل فعال بدنه ( Anti Body Control ) در مرسدس 3920 دلار هزينه دارد !
با خاموش كردن سيستم پايداري الكترونيكي در يك پيچ شروع به حركت ميكنيم و ناگهان پدال گاز را ميفشاريم . در اولين پيچ شاهد حركت در قسمت عقب خودرو هستيم ولي به محض اين كه به پيچ دوم ميرسيم شاهد انحراف كامل مرسدس ميشويم .
گيربكس 7 سرعته ي مرسدس كه قابليت تعويض به صورت دستي ( به وسيله ي اهرم هاي موجود بر پشت فرمان ) را داراست از عملكرد خوبي در پيچ ها برخوردار است و به طور هوشمند دنده ها را پايين نگه ميدارد .
بدون ترديد بهترين عضو گروه در مانورها مازراتي ايتاليايي است . تقسيم وزن عالي 52/48 يك بالانس مناسب را در اين خودرو به وجود آورده است .
اين خودرو در پيچ ها خيلي دير منحرف ميشود . عملكرد فرمان عالي بوده و بيشتر شبيه فراري 599 است . البته در اين ميان نبايد از نقش رينگ ها 20 اينچي در اين خودرو كه در لاستيك هاي سايز 245 جا خوش كرده اند گذشت .
نسبت نيرو به وزن اين خودرو دومين در گروه بود . البته نبايد فراموش كرد كه اين خودرو حدود 20 درصد از بقيه ي اعضاي گروه كوتاهتر است و همين باعث عمكرد بهتر آن در پيست ميشود .
شتاب صفر تا صد مازراتي با 4/5 ثانيه بهترين در گروه بود و نسبت به بقيه ي اعضا بين 1/0 تا 2/0 ثانيه پرشتاب تر است .
شتاب جانبي در مازراتي به 91/0 جي ميرسد كه واقعا در حد سوپر اسپرت هاست ! جالبت اين جاست كه بدانيد كه دومين ركورد گروه با 83/0 جي ! متعقل به مرسدس بود .
پايان سخن :
در كل اگر خواهان يك خودروي سبز هستيد لكسس هيبريدي گزينه ي خوبي است . چرا كه ميزان مصرف سوخت در اين خودرو نسبت به نسل قبلي 15 درصد بهبود يافته و به 75/15 ليتر در صد كيلومتر ميرسد .
اگر خواهان يك خودرو با ديناميك بالا و شتاب خوب و البته راحتي مناسب هستيد مازراتي گزينه ي خوبي است و اگر بيشتر به راحتي و امكانات خودرو اهميت ميدهيد جگوار و مرسدس در گزينه هاي بعدي قرار ميگيرند .
علي رغم اين سخنان هر آزمايشي يك برنده دارد و شرح نتايج اين آزمايش نيز به شرح زير است :
رتبه ي اول : مازراتي كواترو پورتو
رتبه ي دوم : مرسدس S550
رتبه ي سوم : جگوار سوپر V8
رتبه ي چهارم : لكسس LS600h