نخستین رانندگی: Audi A4 2009


arsham_333

ناظم انجمن
2006-10-05
1,509
1,678
نخستین رانندگی: Audi A4 2009
نگارنده: الیسون هاروود

1555uew.jpg


جای هیچ تردیدی نیست که کوچکترین سدان آئودی در حال بزرگ شدن است. آئودی A4 2009 حدود 7/12 سانتیمتر کشیده تر، بیش از 5 سانتیمتر عریض تر و محوری با 15 سانتیمتر درازتر از نسل قبل، در حال نزدیک شدن به ابعاد A6 است (محور فقط 4 سانتیمتر کوچکتر است). A4 با حدود 5/7 سانتیمتر از تمامی C کلاس های جدید بنز و 5/17 سانتیمتر از سدان های سری 3 بی ام و کشیده تر است. اما با این افزایش طول و عرض و کاهش جزیی ارتفاع (25/0 سانتی متر کوتاه تر از نسل قبل)، این نسل جدید اندامی اسپرتی تر دارد و جاده را با حس نویی از اطمینان و هیجان زیر پا خواهید داشت.
پلتفرم جدید آن با مدلهای آتی S5 و A5 کوپه مشترک است و A4 Avant به همراه سدان آن در ایالات متحده به فروش می رسد (S5 در نوامبر 2009، A5 در 2008 وA4 و A4 آوانت در اواخر 2008 با تاخیر یکساله در اروپا). همانند S5 و A5 این A4 جدید دارای خطوطی خوش تراش و جلویی خشن تر بوده و از ردیفی از LED های ویژه روز در زیر هر کاسه چراغ بهره مند است. آئودی بیرون زدگی های جلو را کوتاه کرده تا بر خلاف اندازه بزرگتر، ظاهری اسپورتی تر به این ماشین بدهد. با توجه به کاربرد فولاد مافوق قوی، وزن بدنه نسبت به مدل سال قبل خود 10 درصد سبکتر اما محکم تر شده است. از منظر کناری به فرمی آشنا برخورد می کنید. گذشت زمان بیانگر این خواهد بود که آیا این طراحی نوین بسیار محتاطانه بود است یا خیر؛ به ویژه در مقایسه با خطوط خشن C کلاس جدید.

2i87odh.jpg


کابین نیز کاملا از نو طراحی شده است و مواد با کیفیت بالا و طرحی جذاب ادامه دهنده راه آئودی در محبوبیت آن است. تودوزی های چرمی مشکی هماهنگ با پنل سیاه درها، تناقض زیبایی با برخی قطعات براق آلومینیومی و الگودار ایجاد کرده است. کنسول دوباره طراحی شده میانی به آسانی مورد استفاده قرار می گیرد، و اکنون MMI بخشی از طراحی آئودی است (شنیده می شود که در 3.2 به استاندارد می رسد گر چه سیستم راهبری همچنان یک آپشن است). کابین از هر بعدی بزرگتر است، صندلی های جلو و عقب راحت تر بوده و برای سرنشینان عقب جای پای کافی وجود دارد. ستون ها با مساحت یک سانتیمتر مربع بیشتر از مدل پیشین بزرگتر به نظر می آیند. مدل اروپایی که سوار شدیم صندلی هایی با چرم مشکی داشتند اما اینکه این آپشن نیز در آمریکا وجود داشته باشد یا خیر، جای سوال است. به هر حال چرم یک استاندارد است و باید انتخاب رنگ مهیا باشد. سیستم صوتی شامل استریو بنگ و الافسون می باشد که دربرگیرنده 14 باند عالی به اضافه چنجر 6 دیسکی و امکان اتصال آی پاد است. مشخصه های امنیتی نیز رو به افزایش نشان می دهند: 6 ایربگ استاندارد خواهد بود و ایربگ کناری عقب یک آپشن است.

r7qhz8.jpg


زمانی که A4 به فروش برسد با یک موتور و دنده ارائه می شود: یک 3.2 لیتری جدید V6، با 265 اسب بخار قدرت و جعبه دنده 6 سرعته ZF. موتور دوم بعد از این به تولید می رسد. انژکتور مستقیم V6 از سیستم سوپاپ دو مرحله ای سود می برد که با کاربرد موثر از موتور به صرفه جویی 6 درصدی در مصرف سوخت می رسد. این V6 نرم بوده و سریع پاسخ پای راست شما را می دهد اما حس اطمینان 4.2 لیتری V8 را به شما تقدیم نمی کند. با گیربکس دستی A4 با صرف 6.2 ثانیه شما را به سرعت 100 کیلومتر در ثانیه می رساند. تعویض دنده ها آسان و سریع هستند. در نتیجه کاهش وزن و تغییرات سیستم تهویه مطبوع (10 درصد قویتر) صرفه جویی در مصرف سوخت بهبود یافته است.
علاوه بر موتور، جعبه دنده نیز عملا دوباره برای A4 جدید طراحی شده است. به همراه تاکید بر سرعت تعویض تیپترونیک، طرح کلی نیز دچار تغییراتی شده است. همانند S5 و A5 دیفرانسیل عقب تر از موتور و جلوتر از مبدل تورگ قرار دارد که باعث افزایش طول محور شده که خود به توزیع مناسب وزن کمک کرده است. سیستم جدید انتقال قدرت به چهار چرخ منجر به کنترل بهتر حرکت در محدوده بیرونی خودرو شده است که نیاز سخت افزاری کنترل ثبات را برطرف کرده تا کمتر در وظیفه ترمز دخالت کند.
اما آنچه احتمالا موثرترین نوآوری سدان جدید آئودی است، انتخاب نوع رانندگی است. نسخه تولیدی ADS سیستم فشار ساده یک دکمه است که به راننده این اجازه را می دهد از میان تنظیمات رانندگی راحت، پویا و خودکار یکی را برگزیند. اگرچه مشابه دیگر سامانه ها در برخی خودروهای دیگر به نظر می رسد، در A4 جابجایی بین این تنظیمات ایجاد یک تغییر قابل توجه و کارآمد در پاسخ به گاز، نقطه تعویض دنده، حذف الکترونیکی و کنترل شده تکان ها، و تقویت نیروی فرمان و نسبت فرمان پذیری می کند.

35dc1uu.jpg


آنهایی که از فرمان و چرخش نرم محصولات پیشین آئودی لذت برده اند، می توانند تنظیم را بر حالت راحت قرار دهند که در این حالت رانندگی، شتاب و تعویض دنده حتی یک قطره از فنجان پر قهوه شما کم نخواهد کرد. اما در جاده های پر پیچ و خم حالت پویا مناسب یک سدان اسپورتی است. در این حالت چرخ های 18 اینچی 245/40R18 تابستانی با پاسخ فوری گاز، خودرو را همچون چسبی بر جاده نگه داشته بود. اما سیستم بی عیب هم نبود. رانندگی پویا برای رانندگی های روزانه کمی خشک به نظر می رسد و راحتی فرمان در پیچ ها حسی از عدم هماهنگی با شما رو منتقل می کند. در هر صورت حالت خودکار به بهترین نحو دربرگیرنده هر دو حالت دیگر است. چنانچه هنوز راضی نشده اید، می توانید ADS را بر طبق نیازهای خود تنظیم کنید. با کنترل کافی از طریق MMI (شاید با بهترین استفاده از اینترفیس چند-سیستمی نوین)، می توانید از میان گزینه های تعلیق مورد نظر، فرمان، گاز و تنظیمات تعویض دنده تا حد 24 ترکیب مختلف حالت های مورد نیاز خود را خلق کنید.
این هنوز اولین نسل این سامانه است؛ به آسانی تصور کنید که نسخه های آینده برای تغییرات فرمان پذیری و تعلیق به راحتی و دقت تنظیم باس و اکولایزر در یک استریو خواهد بود. A4 همچنین از فرمانی پویا استفاده می کند که نسبت بیشتری از حرکت در خط مستقیم در سرعت های پایین را فراهم میکند و میتواند در موقعیتی اضطراری مورد اعتماد شما باشد. در حالی که آئودی هنوز تصمیم نگرفته است چه امکاناتی در مدلهای تولیدی ایالات متحده استاندارد و یا آپشن باشند، انتظار داشته باشید که ADS را از دست نخواهید داد. اما مشخصه هایی مانند سیستم حرکت خطی و کنترل حرکت، ویژه مدلهای اروپایی خواهند بود.
A4 کمی بزرگتر شده است چنانچه بقیه مدلهای هم کلاس آن نیز چنین بوده اند. با وجود محاسن بارز آن، این افزایش ابعاد می تواند در آمریکا با چالش مواجه شود. شاید آئودی می بایست به یک سدان کوچکتر بسنده می کرد تا بتواند با سری های 1 آتی رقابت کند (افسوس که نام A2 قبلا مورد استفاده قرار گرفته است). ولی در مجموع A4 هنوز سدانی اسپرتی است که عشق به دنبال خود دارد و این نمونه بزرگتر آماده است تا مرسدس بنز و بی ام و را به عنوان رقیب به مبارزه بطلبد.

292y4aw.jpg


قیمت پایه: 28000 الی 38000 دلار
مشخصه های کلی: موتور جلو، AWD، 5 نفره، سدان 4 در
موتور: 3.2 لیتر با 265 اسب بخار قدرت، حداکثر گشتاور 243 پوند بر فوت، 24 سوپاپ DOHCV6
جعبه دنده: 6 سرعته اتوماتیک
وزن: 3600 الی 3700 پوند
محور: 9/208 سانتیمتر
طول، عرض، ارتفاع: 4/470، 6/182، 4/142 سانتیمتر
صفر تا صد: 6.2 ثانیه
مصرف سوخت: محاسبه نشده
تاریخ فروش در آمریکا: سپتامبر 2008
 
بالا