arsham_333
ناظم انجمن
- 2006-10-05
- 1,509
- 1,678
این مدل مفهومی پژو می*تواند بیانگر حس رانندگی و هیجان باشد. در اولین نگاه به این خودرو، دیزاین متفاوت آن با دیگر محصولات پژو و خودروهای مفهومی گذشته این كمپانی، نظر هر بیننده*ای را جلب خواهد كرد. البته به خوبی می*توان پژو بودن RCZ۳۰۸ را درك كرد و این بدان مفهوم است كه طراحان پژو به خطوط طراحی در پژو پایبند بوده*اند.
در طراحی این خودرو مفهومی، طراحان تمامی تلاش خود را معطوف به استفاده از مواد سبك كرده*اند و در بسیاری از قطعات این خودرو از آلیاژ آلومینیوم و فیبركربن و كروم استفاده كرده*اند. طراحی RCZ۳۰۸ به گونه*ای است كه در نمای روبه*رو خودرو، شما با یك پژو جدی و خشمگین روبه*رو می*شوید!
ورودی هوای بسیار بزرگ به همراه چراغ*هایی كشیده كه یادآور استایلFeline Concept۶۰۷ است (یكی از خودروهای مفهومی پژو در سال ۲۰۰۰) و لامپ*های مه شكن در اطراف هواكش كه حس كاملا تهاجمی به خودرو داده اند. به نسبت گذشته و طرح*های مفهومی قبلی پژو، این مدل دارای فرم بسیار هماهنگ تر و عضلانی*تری است.
در نمای جانبی وجود گلگیر*های كاملا عضلانی و برجسته، بر حس تهاجمی بودن و اسپرتی خودرو می*افزایند، از دیگر نكاتی كه در نمای جانبی حائز اهمیت است، اُورهنگ كوتاه خودرو است (میزان پیش آمدگی خودرو بعد از چرخ ها، به زبان ساده تر طول خودرو بعد از چرخها بسیار كمتر از نمونه*های عادی است).
خطوط تشكیل دهنده سقف و برجستگی زیر در خودرو و انحنای شیشه*های جانبی خودرو همگی سبب شده*اند این خودرو در نمای جانبی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد و به نسبت كانسپت*های قبلی پژو كه اصولا نكته خاصی در طراحی نداشتند این مدل سرشار از نكته*های جالب و زیباست.
در نمای پشت RCZ Concept نیز شاهد همان یكپارچگی و ترتیب در طراحی هستیم و باز هم وجود خطوط برجسته و فرمها پر انرژی، اسپرت بودن این خودرو را به بیننده القا می*كند. نكته جالب دیگری كه در طراحی این خودرو مفهومی پژو جلب توجه می*كند، سقف آن و فرم خاص ایرودینامیك آن است. البته این فرم در گذشته توسط خودروساز*های دیگری نظیر شورلت و بی ام و دوج و ... چندین بار مورد استفاده قرار گرفته است (Dodge Viper GTS, BMW Z۸, …).
البته پژو از این فرم به خوبی و در جای مناسبی استفاده كرده است و تركیب آن با ستون*های پولیش شده یكپارچه سقف، هماهنگی خوبی دارد.
در نمای داخلی نیز به تبعیت از نمای خارجی شاهد یك دیزاین اسپرت هستیم. استفاده از چرم سفید و مشكی به همراه دوخت*های به رنگ سفید در تركیب با قطعات فلزی روی صندلی*ها و بخشهای دیگر، كابینی كاملا اسپرت را پدید آورده است.
در طراحی صندلی*ها از فرمهای كاملا مشخص و قابل تفكیك استفاده شده و در بقیه اجزای كابین نیز شاهد چنین فرمهایی هستیم. استفاده از خطوط زاویه دار در كنار بكارگیری متریال*های مناسب همگی در افزایش حس اسپرت خودرو سهیم هستند.
دیتیل*ها در فضای داخلی همگی حس كاملا مدرن و اسپرت دارند، سردنده و مجموعه اطراف آن با فرمی پنج ضلعی و جدید، فرمان ساده ولی در عین حال جذاب، خروجی*های هوای دایره*ای شكل با قاب از جنس كروم، استفاده از بافت فیبر كربن، پدالهای آلومینیومی به همراه قطعات پلاستیكی دایره*ای شكل برای ایجاد اصطكاك با كف كفش، ساعت اسپرت مارك Bell&Ross® .
این خودرو مفهومی در رده ۲+۲*ها قرار می*گیرد، این بدان معناست كه صندلی*های عقب جای چندان كافی برای افراد بالغ ندارد و بیشتر مناسب كودكان و قرار دادن چند ساك مسافرتی است كه البته با جمع كردن آنها در كف خودرو فضای بار وسیع*تری را در صندوق عقب خواهید داشت.
هنگامی كه راننده در پشت فرمان RCZ۳۰۸ قرار می*گیرد صندلی*های ارگونومیك این خودرو بدن آن را در بر می*گیرد و راننده به لطف شیشه*های وسیع خودرو، دید وسیعی از محیط بیرون را در اختیار دارد.
شیشه*های جلو و عقب از جنس پلی كربنات هستند و در عین مقاوم بودن از وزن كمتری نیز برخوردارند. البته این شیشه*های تیره (از نمای خارجی) در تركیب با سقف مشكی از جنس فیبر كربن هماهنگی خاصی را به نمای خارجی خودرو در این قسمت داده*اند. پژو جدید از یك موتور ۶/۱ لیتری بهره می*برد كه با همكاری PSA پژو ـ سیتروئن و BMW پدید آمده است.
این موتور در حقیقت همان موتوری است كه در مدل ۲۰۷ RC مورد استفاده قرار گرفته است با این تفاوت كه به كمك نرم افزار جدیدی كه در آن استفاده شده است قدرت موتور از ۱۷۵ اسب بخار به ۲۱۸ اسب بخار افزایش یافته است.
در مجموع با یك نگاه منصفانه به RCZ۳۰۸ می*توان امیدوار بود در آینده شاهد خودروهایی زیباتر و متفاوت از پژو خواهیم بود، البته برگزاری مسابقات طراحی پژو و بررسی خواسته*ها و سلایق مردم نقش بسزایی در رسیدن به این نقطه در طراحی پژو دارد.
باید این نكته را بپذیریم كه طراحی در پژو چه آن را زشت یا زیبا، حرفه*ای یا آماتور، بنامیم هر چه كه هست مطابق با سلیقه دوستداران پژو و به*طور كلی عامه مردم علاقه*مند به خودرو است، پس مسلماً این خودرو ساز در این زمینه بسیار موفق عمل كرده است و حركت پژو در به*دست آوردن سلیقه مخاطبان از طریق مسابقات طراحی امری است كه دیگر خودروسازان را نیز به فكر راه*اندازی مسابقاتی مشابه انداخته است؛ كه همانا نتیجه*ای جز جلب مخاطبان بیشتر و به*دست آوردن نیاز مخاطبان با روشی ساده در پی نخواهد داشت.
در طراحی این خودرو مفهومی، طراحان تمامی تلاش خود را معطوف به استفاده از مواد سبك كرده*اند و در بسیاری از قطعات این خودرو از آلیاژ آلومینیوم و فیبركربن و كروم استفاده كرده*اند. طراحی RCZ۳۰۸ به گونه*ای است كه در نمای روبه*رو خودرو، شما با یك پژو جدی و خشمگین روبه*رو می*شوید!
ورودی هوای بسیار بزرگ به همراه چراغ*هایی كشیده كه یادآور استایلFeline Concept۶۰۷ است (یكی از خودروهای مفهومی پژو در سال ۲۰۰۰) و لامپ*های مه شكن در اطراف هواكش كه حس كاملا تهاجمی به خودرو داده اند. به نسبت گذشته و طرح*های مفهومی قبلی پژو، این مدل دارای فرم بسیار هماهنگ تر و عضلانی*تری است.
در نمای جانبی وجود گلگیر*های كاملا عضلانی و برجسته، بر حس تهاجمی بودن و اسپرتی خودرو می*افزایند، از دیگر نكاتی كه در نمای جانبی حائز اهمیت است، اُورهنگ كوتاه خودرو است (میزان پیش آمدگی خودرو بعد از چرخ ها، به زبان ساده تر طول خودرو بعد از چرخها بسیار كمتر از نمونه*های عادی است).
خطوط تشكیل دهنده سقف و برجستگی زیر در خودرو و انحنای شیشه*های جانبی خودرو همگی سبب شده*اند این خودرو در نمای جانبی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد و به نسبت كانسپت*های قبلی پژو كه اصولا نكته خاصی در طراحی نداشتند این مدل سرشار از نكته*های جالب و زیباست.
در نمای پشت RCZ Concept نیز شاهد همان یكپارچگی و ترتیب در طراحی هستیم و باز هم وجود خطوط برجسته و فرمها پر انرژی، اسپرت بودن این خودرو را به بیننده القا می*كند. نكته جالب دیگری كه در طراحی این خودرو مفهومی پژو جلب توجه می*كند، سقف آن و فرم خاص ایرودینامیك آن است. البته این فرم در گذشته توسط خودروساز*های دیگری نظیر شورلت و بی ام و دوج و ... چندین بار مورد استفاده قرار گرفته است (Dodge Viper GTS, BMW Z۸, …).
البته پژو از این فرم به خوبی و در جای مناسبی استفاده كرده است و تركیب آن با ستون*های پولیش شده یكپارچه سقف، هماهنگی خوبی دارد.
در نمای داخلی نیز به تبعیت از نمای خارجی شاهد یك دیزاین اسپرت هستیم. استفاده از چرم سفید و مشكی به همراه دوخت*های به رنگ سفید در تركیب با قطعات فلزی روی صندلی*ها و بخشهای دیگر، كابینی كاملا اسپرت را پدید آورده است.
در طراحی صندلی*ها از فرمهای كاملا مشخص و قابل تفكیك استفاده شده و در بقیه اجزای كابین نیز شاهد چنین فرمهایی هستیم. استفاده از خطوط زاویه دار در كنار بكارگیری متریال*های مناسب همگی در افزایش حس اسپرت خودرو سهیم هستند.
دیتیل*ها در فضای داخلی همگی حس كاملا مدرن و اسپرت دارند، سردنده و مجموعه اطراف آن با فرمی پنج ضلعی و جدید، فرمان ساده ولی در عین حال جذاب، خروجی*های هوای دایره*ای شكل با قاب از جنس كروم، استفاده از بافت فیبر كربن، پدالهای آلومینیومی به همراه قطعات پلاستیكی دایره*ای شكل برای ایجاد اصطكاك با كف كفش، ساعت اسپرت مارك Bell&Ross® .
این خودرو مفهومی در رده ۲+۲*ها قرار می*گیرد، این بدان معناست كه صندلی*های عقب جای چندان كافی برای افراد بالغ ندارد و بیشتر مناسب كودكان و قرار دادن چند ساك مسافرتی است كه البته با جمع كردن آنها در كف خودرو فضای بار وسیع*تری را در صندوق عقب خواهید داشت.
هنگامی كه راننده در پشت فرمان RCZ۳۰۸ قرار می*گیرد صندلی*های ارگونومیك این خودرو بدن آن را در بر می*گیرد و راننده به لطف شیشه*های وسیع خودرو، دید وسیعی از محیط بیرون را در اختیار دارد.
شیشه*های جلو و عقب از جنس پلی كربنات هستند و در عین مقاوم بودن از وزن كمتری نیز برخوردارند. البته این شیشه*های تیره (از نمای خارجی) در تركیب با سقف مشكی از جنس فیبر كربن هماهنگی خاصی را به نمای خارجی خودرو در این قسمت داده*اند. پژو جدید از یك موتور ۶/۱ لیتری بهره می*برد كه با همكاری PSA پژو ـ سیتروئن و BMW پدید آمده است.
این موتور در حقیقت همان موتوری است كه در مدل ۲۰۷ RC مورد استفاده قرار گرفته است با این تفاوت كه به كمك نرم افزار جدیدی كه در آن استفاده شده است قدرت موتور از ۱۷۵ اسب بخار به ۲۱۸ اسب بخار افزایش یافته است.
در مجموع با یك نگاه منصفانه به RCZ۳۰۸ می*توان امیدوار بود در آینده شاهد خودروهایی زیباتر و متفاوت از پژو خواهیم بود، البته برگزاری مسابقات طراحی پژو و بررسی خواسته*ها و سلایق مردم نقش بسزایی در رسیدن به این نقطه در طراحی پژو دارد.
باید این نكته را بپذیریم كه طراحی در پژو چه آن را زشت یا زیبا، حرفه*ای یا آماتور، بنامیم هر چه كه هست مطابق با سلیقه دوستداران پژو و به*طور كلی عامه مردم علاقه*مند به خودرو است، پس مسلماً این خودرو ساز در این زمینه بسیار موفق عمل كرده است و حركت پژو در به*دست آوردن سلیقه مخاطبان از طریق مسابقات طراحی امری است كه دیگر خودروسازان را نیز به فكر راه*اندازی مسابقاتی مشابه انداخته است؛ كه همانا نتیجه*ای جز جلب مخاطبان بیشتر و به*دست آوردن نیاز مخاطبان با روشی ساده در پی نخواهد داشت.