واژه نامه بی سیم


IRANCITY

مدیر بازنشسته
2007-04-03
488
85
واژه نامه بی سیم

۲G: امروزه رایج*ترین نوع ارتباط تلفنی بی*سیم است که ارتباطات اطلاعاتی کندی را فراهم می*سازد و تمرکز اصلی آن روی کیفیت صدا است.
۲.۵G: یک استاندارد حد وسط و رابط بین ۲G و ۳G است. برقراری ارتباط به طریقه دیجیتال زمینه پست الکترونیکی و مرور وب آسان را فراهم می*سازد.
۳G: به عنوان سومین نسل از تکنولوژی ارتباطات بی*سیم عمل می*کند و حاکی از پیشرفت*های سریع و قریب الوقوع در ارتباطات صوتی و اطلاع*رسانی بی*سیم با انواع استانداردهای موجود می*باشد. مصرف اصلی این تکنولوژی، بالا بردن سرعت انتقال داده به ۲ مگابیت در ثانیه است.
۸۰۲.۱۱: گروهی از ویژگی*های بی*سیم می*باشد که از سوی IEEE عرضه می*شود و شامل رابط بی*سیمی بین دستگاه*ها برای کنترل ترافیک بسته*های اطلاعاتی است (برای اجتناب از برخورد در انتقال داده و غیره). این ویژگی*ها با علایم و نشانه*های متفاوتشان شامل موارد زیر هستند.
۸۰۲.۱۱a: با دامنه فرکانس ۵ گیگاهرتز (۵/۸۵ تا ۵/۱۲۵ گیگاهرتز) و حداکثر سرعت سیگنال ۵۴ مگابیت در ثانیه عمل می*کند. باند فرکانس ۵ گیگاهرتز به اندازه فرکانس ۲/۴ گیگاهرتز شلوغ نیست، چون کانال*های بیشتری نسبت به ۸۰۲.۱۱b دارد و در واقع از ۸۰۲.۱۱b جدیدتر است، ولی با آن سازگاری ندارد.
۸۰۲.۱۱b: در باند ۲/۴ گیگاهرتزی،Industrial, Scientific and Measurement (ISM) ۲/۴ تا ۲/۴۸۳۵ گیگاهرتز عمل می*کند و میزان سیگنال*دهی آن تا ۱۱ مگابیت در ثانیه است که معمولا این میزان فرکانس کاربرد بیشتری دارد، مثل اجاق*های مایکروویو، تلفن*های بی*سیم، تجهیزات علمی و پزشکی که همه همچون دستگاه*های بلوتوث با باند ISM ۲/۴ گیگاهرتز کار می*کنند.
۸۰۲.۱۱e: این استاندارد در اواخر ماه سپتامبر سال ۲۰۰۵ توسطIEEE تصویب شد. کیفیت سرویس دهی آن طوری است که می*تواند کیفیت ترافیک صوتی و تصویری را تضمین نماید و برای شرکت*هایی حایز اهمیت است که به استفاده از تلفن*های Wi-Fi تمایل دارند.
۸۰۲.۱۱g: شبیه ۸۰۲.۱۱b است، ولی این استاندارد از میزان سیگنال*دهی تا ۵۴ مگابیت در ثانیه پشتیبانی می*کند، همچنین در باند ISM، ۲/۴ گیگاهرتز کاربرد دارد، ولی از تکنولوژی رادیویی متفاوتی برای افزایش ظرفیت پذیرش کلی استفاده می*کند؛ با ۸۰۲.۱۱b قدیمی نیز سازگار است.
۸۰۲.۱۱i: گاهی Wi-Fi Protected Access ۲ (WPA ۲) نامیده می*شود و در ژوین سال ۲۰۰۴ به تصویب رسیده است. WPA ۲ ازAdvanced Encryption Standard (استاندارد رمزگذاری پیشرفته) در حد ۱۲۸ بیت و بالاتر از آن پشتیبانی می*کند و با ویژگی*های کنترل کلید و شناسایی کاربر ۸۰۲.۱x همراه است.
۸۰۲.۱۱k: در اواسط سال ۲۰۰۶ به تصویب می*رسد و استانداردRadio Resource Management (کنترل منابع رادیویی) است که اطلاعات سنجش نقاط دستیابی و تغییرات لازم برای اجرای بهتر LAN (شبکه*های) بی*سیم را فراهم می*سازد. مثلا می*تواند با استفاده از نقاط دستیابی، بار ترافیک را مدیریت نماید یا به تنظیم مرتب و دایم نیروی انتقال داده، جهت کاهش تداخل (داده*ها) کمک نماید.
۸۰۲.۱۱n: این استاندارد بهینه*سازی برای توان عملیاتی بالاتر و برای بالا بردن ظرفیت پذیرش WLAN تا بیش از ۱۰۰ مگابیت در ثانیه طراحی شده است. این استاندارد در اواخر سال ۲۰۰۶ به تصویب نهایی می*رسد.
۸۰۲.۱۱r: این استاندارد در سال جاری به تصویب می*رسد و یک استاندارد گشت و گذار سریع است که برای حفظ ارتباط*پذیری کاربر در هنگام جابه*جایی و حرکت از یک نقطه دستیابی به نقطه دیگر به کار می*رود، همچنین در برنامه*های کاربردی که به استانداردهای کیفیت خدمات بالا با تاخیر کم، مثل کیفیت صدای روی WLAN نیاز دارند، مهم است.
۸۰۲.۱۱s: این استاندارد در شبکه*بندی mesh به کار می*رود و در اواسط سال ۲۰۰۸ به تصویب خواهد رسید.
Access Point (نقطه دستیابی): یک فرستنده/گیرنده WLAN یا ”base station“ است که می*تواند یک شبکه را به شبکه دیگر یا چند دستگاه بی*سیم وصل نماید. نقاط دستیابی (APها) به عنوان پل و رابطی برای یکدیگر هستند.
حالت Ad hoc: یک چهارچوب شبکه بی*سیم است که در آن دستگاه*ها بدون اینکه لازم باشد از یک AP استفاده کنند یا به شبکه وصل شوند، قابلیت برقراری ارتباط مستقیم با یکدیگر را خواهند داشت و درست برعکس شبکه زیربنایی است که در آن همه دستگاه*ها از طریق AP به یکدیگر وصل شده و ارتباط برقرار می*نمایند.
بلوتوث: یک لینک (اتصال) رادیویی کم هزینه با بورد کوتاه بین لپ*تاپ*ها، تلفن*های همراه، نقاط دستیابی شبکه و دستگاه*های دیگر است. بلوتوث می*تواند جایگزین کابل*ها شود و برای ایجاد شبکه*هایad hoc مفید باشد، همچنین روش استانداردی را برای اتصال دستگاه*ها در هر جای دنیا ارایه می*دهد.
CDMA: Code Division Multiple Access یک تکنولوژی سلولی دیجیتال است که از تکنیک*های طیف گسترده استفاده می*کند و به جای جداسازی کاربران از یکدیگر آنها را با استفاده از کدهای فرکانس دیجیتال با دسترسی کامل به طیف، جدا می*سازد. CDMA با GSM و TDMA رقابت می*کند.
CDPD: تکنولوژی Cellular Digital Packet Data برای حاملان ارتباطات از راه دور کاربرد دارد که آن را برای انتقال داده به کاربران از طریق شبکه*های سلولی آنالوگ استفاده نشده به کار می*برند. اگر یک قسمت از شبکه مثل یک محدوده جغرافیایی خاص یا یک ”سلول“، بیش از اندازه استفاده شود، CDPD می*تواند بطور خودکار منابع شبکه را برای کنترل ترافیک اضافه به کار برد.
CTIA: Cellular Telecommunications & Internet Association یک سازمان بین*المللی است که به معرفی و عرضه همه عناصر مخصوص ارتباطات بی*سیم، مثل سرویس*های ارتباطات شخصی، سلولی، سرویس*های پیشرفته مخصوص ماهواره و رادیوی سیار، کمک کرده و توجه سرویس دهندگان، سازندگان و غیره را به خود جلب می*کند.
EDGE: نرخ (سرعت) انتقال داده پیشرفته برای GSM Evolution است. این تکنولوژی ۳G، انتقال داده به طریقه بی*سیم را با سرعت ۳۸۴ کیلوبیت در ثانیه میسر می*سازد و مبتنی*بر تکنولوژی GSM بوده و امکان خدمات باندپهن بالایی، مثل مولتی مدیا (چند رسانه*ای) را فراهم می*سازد. در آمریکای شمالی از آن بیشتر پشتیبانی می*شود، چون تکنولوژی*هایی مثل CDMA و UMTS مورد توجه بوده و کاربرد بیشتری دارد.
EVDO: Evolution Data Only یا Evolution Data Optimized تکاملی از شبکه*های CDMA است که بر مبنای استاندارد ۱xRTT کار می*کند و سرعت انتقال داده بی*سیم بیشتری را یعنی از ۴۰۰ کیلوبیت در ثانیه به ۷۰۰ کیلوبیت در ثانیه، با رکورد تقریبی ۴/۲ مگابیت در ثانیه فراهم می*سازد.
FLASH-OFDM: یک تکنولوژی باندپهن سلولی اختصاصی است که اپراتورهای شبکه می*توانند از آن برای کامپیوترهای نوت*بوک کاربران در حال حرکت یا به عنوان یک سیستم دستیابی بی*سیم ثابت استفاده کنند که برای اتصال کامپیوترهای خانگی و اداری کوچک تا آخرین مسافت، جواب می*دهد. ویژگی*های مهم آن، معماری IP کامل و سرعت بالای آن است. این تکنولوژی به کاربران امکان می*دهد تا با سفر در حد ۲۵۰ کیلومتر در ساعت، داده را با سرعت ۱/۵ مگابایت در ثانیه دریافت کنند یا با سرعت ۵۰۰ کیلوبیت در ثانیه آن را ارسال نمایند. Orthogonal Frequency Division Multiplexing (OFDM) با تبدیل سیگنال*های رادیویی به سیگنال*های کوچکتر و با سرعت پایین*تر که به صورت موازی منتقل می*شوند، اختلال ایجاد شده هنگام انتقال را کاهش داده و از باندپهن کافی استفاده می*کند، ولی بورد آن را کاهش می*دهد.
GPS: Global Positioning System ”منظومه*ای“ از ۲۴ ماهواره است که زمین را در ارتفاع ۱۰۹۰۰ مایل دور می*زند و استفاده از گیرنده*های زمینی را برای افراد، جهت شناسایی موقعیت جغرافیایی آنها بین ۱۰ تا ۱۰۰ متر امکان*پذیر می*سازد. این ماهواره*ها از محاسبات ریاضی ساده*ای برای پخش اطلاعات استفاده می*کنند که به عنوان طول و عرض و ارتفاع جغرافیایی، توسط گیرنده*های زمین ترجمه شده*اند.
GPRS: تکنولوژی General Packet Radio Service با سرعت حداکثر ۱۱۵ کیلوبیت در ثانیه، در مقایسه با سرعت ۹/۶ کیلوبیت در ثانیه در سیستم*های GSM قدیمی*تر کار می*کند؛ اینترنت و ارتباطات بی*سیم دیگر با سرعت بالا، مثل پست الکترونیکی، بازی*ها و برنامه*های کاربردی را فعال و امکان*پذیر می*سازد، همچنین از حد وسیعی از باندپهن پشتیبانی کرده و در باندپهن محدود نیز کاربرد مناسبی دارد. برای ارسال و دریافت مقادیر کوچک داده، مثل نامه*های الکترونیکی و مرور وب به همان اندازه مقادیر زیاد داده، مناسب است.
GSM: Global System for Mobile Communications (سیستم جهانی مخصوص ارتباطات تلفنی) یک سیستم سلولی دیجیتال مبتنی*بر تکنولوژی باند باریک TDMA است که به کاربران امکان دسترسی به اسلات*های زمانی روی باندهای با همان فرکانس را می*دهد، همچنین تا ۸ ارتباط همزمان با همان فرکانس را برقرار می*سازد؛ این تکنولوژی رقیب DMA است.
HSDPA: High-Speed Downlink Packet Access یک تکنولوژی داده با سرعت بالای ۳G است و در واقع همان استاندارد WCDMA پیشرفته است که سرعت را بالا برده و میزان تاخیر را کاهش می*دهد؛ با طیف ۵ مگاهرتز کار می*کند و سرعت واقعی از ۴۰۰ کیلوبیت در ثانیه را به ۶۰۰ کیلوبیت در ثانیه می*رساند؛ حداکثر سرعت تقریبی آن ۱۴/۴ مگابیت در ثانیه می*باشد.
Hot spot: مکانی مثل، هتل، رستوران یا فرودگاه که دسترسی Wi-Fi را به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه امکان*پذیر می*سازد.
I-Mode: یک سرویس اینترنت بی*سیم عمومی است که در سال ۱۹۹۹ به وسیله شرکت NTT DoCoMo در ژاپن دایر گردید و برمبنای شکل ساده شده*ای از HTML کار می*کند و اطلاعات بسته*ای، مثل بازی*ها، نامه*های الکترونیکی و حتی برنامه*های بازرگانی را برای دستگاه*های کوچک دستی ارسال می*کند.
IEEE: Institute of Electrical and Electronics Engineers یک سازمان غیرانتفاعی فنی حرفه*ای با بیش از ۳۶۰۰۰۰ کارمند اختصاصی در بیش از ۱۷۵ کشور است که در زمینه*های فنی، مثل مهندسی کامپیوتر و ارتباطات از راه دور تخصص و صلاحیت دارد؛ این سازمان ویژگی*های ۸۰۲.۱۱ را نیز توسعه داده است.
MAC: هر دستگاه بی*سیم۸۰۲.۱۱ دارای یک آدرسMedia Access Control منحصر به خود است که درون آن بصورت کد و برنامه*ای برای کنترل عملیات آن قرار گرفته است. این شناسه ویژه برای برقراری امنیت شبکه*های بی*سیم به کار می*رود. وقتی یک شبکه از یک جدول MAC استفاده می*کند، تنها رادیوهای ۸۰۲.۱۱ که دارای آدرس*های MAC اضافه شده به جدول MAC شبکه بوده*اند، می*توانند به این شبکه دسترسی داشته باشند.
Mesh networking (شبکه*بندی مش): نمایانگر گره*های شبکه* بی*سیم و مجزا است که با یکدیگر در ارتباط بوده و شبکه*هایی را می*سازند که خود را پیکربندی نموده و تنها با گره*ای این کار را انجام می*دهند که برای قرار گرفتن درون یک LAN (شبکه) دارای سیم لازم است.
MIMO: Multiple Input Multiple Output به استفاده از چند آنتن در یک دستگاه Wi-Fi به ارتقاء عملکرد و ظرفیت پذیرش اشاره می*کند. تکنولوژی MIMO از یک ویژگی به نام multipath (چند مسیری) بهره می*گیرد و زمانی اتفاق می*افتد که یک مخابره رادیویی در نقطه A آغاز شده و سپس قبل از دریافت از چند سطح یا شیء و از چند مسیر در نقطه B عبور می*کند. تکنولوژی MIMO از چند آنتن برای جمع*آوری و سازماندهی سیگنال*هایی استفاده می*کند که از طریق این مسیرها دریافت می*شوند؛ این تکنولوژی بیشتر در استاندارد ۸۰۲.۱۱n کاربرد دارد.
RFID: شناسایی فرکانس رادیویی از فرستنده*های رادیویی دارای برق ضعیف، برای خواندن اطلاعات ذخیره شده در یک tag فرستنده و گیرنده خودکار در فواصل بین ۲/۵ سانت تا ۳ متر استفاده می*کند. Tagهای RFID برای کنترل دارایی*ها، صورت موجودی و تایید و توصیه پرداخت*ها به کار می*روند و بیشتر به عنوان کلیدهای الکترونیکی در ابزارهای خودکار و تهدیدات امنیتی دیگر استفاده می*شوند.
Roaming: عبارت است از: جابجایی یک دستگاه سیار از یک مکان و وضعیت شبکه بی*سیم به دیگری بدون هیچ وقفه یا اختلال در سرویس یا قطع اتصال.
Smart phone (تلفن هوشمند): یک تلفن بی*سیم با قابلیت*های اینترنت و متن است که می*تواند تماس*های تلفنی بی*سیم را کنترل نموده، آدرس*ها را حفظ کند، پست صوتی را دریافت کرده، به اطلاعات روی اینترنت دست یافته و نامه*های الکترونیکی و مخابره*های فاکس را ارسال و دریافت نماید.
Site Survey (بررسی سایت): در وضعیت یک WLAN جدید برای اجتناب از اتلاف وقت و بروز مشکلات پرهزینه انجام می*شود که شامل طراحی شبکه، کنترل روی ساخت و تجهیزات و آزمایش آنها است.
SMS: Short Message Service (سرویس پیام کوتاه): امکان ارسال پیام*های متنی کوتاه بین دستگاه*های سیار، مثل تلفن*های موبایل، دستگاه*های فکس و Black Berry را فراهم می*سازد. این پیام*ها با تعداد ۱۶۰ حرف الفبایی، فاقد تصویر یا گرافیک به عنوان متنی روی صفحه نمایش دستگاه گیرنده ظاهر می*شوند و با شبکه*های GSM نیز کار می*کنند.
SSI: Service Set Identifier یک سلسله کاراکتر منحصر به شبکه خاص یا بخشی از شبکه است که از شبکه و همه دستگاه*های ضمیمه آن، برای شناسایی خود استفاده می*کند و هنگامیکه بیش از یک شبکه مستقل در محلی نزدیک به هم وجود داشته باشند، به دستگاه*ها امکان می*دهند تا به شبکه درست متصل شوند.
Symbian Ltd: یک سرمایه*گذاری مشترک بین شرکت*هایLM Ericsson Telephone، موتورولا، نوکیا و Psion PLC، برای توسعه سیستم*عامل*های جدید مبتنی*بر پلات*فرم EPOC۳۲ شرکت Psion که برای دستگاه*های کوچک سیار و بی*سیم، مثل تلفن*ها و دستگاه*های دستی مناسب می*باشد.
TDMA: Time Division Multiple Access یک فرکانس رادیویی در دسترس را به یک شبکه درون اسلات*های زمانی تقسیم می*کند و سپس این اسلات*ها را به چند تماس اختصاص می*دهد، بنابراین یک فرکانس از چند کانال داده همزمان پشتیبانی می*کند و می*تواند نسبت به تکنولوژی*های قدیمی*تر از باندپهن استفاده بهتری داشته باشد.TDMA در فرکانس*های ۸۰۰ تا ۱۹۰۰ مگاهرتز در دسترس بوده و در سیستم سلولی دیجیتال GSM نیز به کار می*رود.
UMTS: Universal Mobile Telecommunications System یک تکنولوژی شبکه سلولی ۳G است که از(Wideband Code WCDMA Division Multiple Access) استفاده می*کند و از اواسط سال ۲۰۰۵ در ۲۵ کشور به اجر درآمده است. سرعت انتقال داده از ۳۸۴ کیلوبیت در ثانیه برای تلفن*ها تا ۲ مگابیت در ثانیه برای دستگاه*های ثابت می*باشد.
UWB: Ultrawideband که پالس دیجیتال نیز نامیده می*شود، یک تکنولوژی بی*سیم مخصوص انتقال اطلاعات دیجیتال به بخش وسیعی از طیف فرکانس رادیویی با قدرت بسیار پایین است و چون به برق ضعیفی نیاز دارد، می*تواند سیگنال*ها را از بین درها و دیگر موانعی که معمولا سیگنال*ها را در باندهای پهن محدودتر با نیروی قویتر منعکس می*کنند، عبور دهد، همچنین می*تواند مقادیر زیادی از داده را حمل نماید و برای سیستم*های مکانهای رادیویی و راداری که به زمین احاطه دارند، مناسب است.
VoIP: Voice over Internet Protocol سیستمی برای ارایه ارتباطات صوتی رقمی شده (دیجیتالی شده) از طریق شبکه*های IP است. این تکنولوژی به تلفن*های دستی سازگار با یکدیگر یا کامپیوترهای دارای نرم*افزار مناسب امکان می*دهد تا تماس تلفنی برقرار نمایند.
WAP: The Wireless Application Protocol مجموعه*ای از ویژگی*ها است که به وسیله WAP Forum توسعه یافته است و به توسعه*دهندگان امکان می*دهد تا با استفاده از Wireless، برنامه*های کاربردی شبکه*بندی شده مناسب برای دستگاه*های بی*سیم دستی را بسازند. WAP برای کار با این دستگاه*ها و محدودیت*هایشان طراحی شده است: یک حافظه و اندازه سی*پی*یو محدود، صفحه نمایش*های کوچک و سیاه*وسفید، باندپهن کم و اتصالات نامنظم. WAP یک استاندارد واقعی است که بیش از ۲۰۰ فروشنده از آن پشتیبانی می*کند.
WCDMA: Wideband Code Division Multiple Access یک تکنولوژی بی*سیم ۳G است که از CDMA نشات می*گیرد و اطلاعات دیجیتالی شده را روی دامنه وسیعی از فرکانس*ها، جهت افزایش سرعت ارسال می*کند و از کانال*های وسیع ۵ مگاهرتزی استفاده می*نماید و برای بالا بردن سرعت با جایگزین کردن تکنولوژی TDMA به جای CDMA به GSM و UMTS وابسته است. برای سرویس*های تصویری، صوتی و اطلاع رسانی مفید بوده و می*تواند با سرعت تا ۲ مگابیت در ثانیه داده را ارسال نماید.
WEP: Wired-Equivalent Privacy protocol در استانداردIEEE ۸۰۲.۱۱ برای ایجاد یک WLAN با حداقل سطح ایمنی و حفاظت، در مقایسه با یک LAN دارای سیم، با استفاده از رمزنگاری داده تعیین شده است. اکنون به خاطر طول نامناسب کلید و مشکلات دیگر آن ناقص شناخته شده و با وجود ابزارهای در دسترس می*تواند به زودی مورد تهاجم قرار گیرد.
WME: Wireless Multimedia Extensions که به نامWireless Multimedia Enhancement یا Wi-Fi Multimedia (WMM) نیز شناخته شده است، مجموعه*ای از ویژگی*های مبتنی*بر استاندارد مقدماتی IEEE ۸۰۲.۱۱e است که ویژگی*های اولیهQuality of service (QoS) (کیفیت خدمات) را در شبکه*های IEEE ۸۰۲.۱۱ ارایه می*دهد. WME ترافیک برنامه*های کاربردی مختلف، مثل برنامه*های صوتی و تصویری را در محیط*ها و شرایط مختلف در اولویت قرار داده است.
WPA: Wi-Fi Protected Access یک ویژگی رمزنگاری داده برای شبکه*های بی*سیم ۸۰۲.۱۱ است که جایگزین WEP ضعیف*تر شده است. WPA به وسیله اتحادیه Wi-Fi، قبل از تصویب استاندارد امنیتی۸۰۲.۱۱i توسط IEEE ایجاد شده و با استفاده از کلیدهای فعال و Extensible Authentication Protocol (پروتکل شناسایی کاربر قابل توسعه)، برای ایمن*سازی دسترسی به شبکه و روشی برای کدگذاری به نام (TKIP) Temporal Key Integrity Protocol برای ایمن*سازی ارسال اطلاعات، WFP را بهینه می*سازد.
WPA۲: Wi-Fi Protected Access ۲ یک نسخه ارتقاء یافته از WPA است. WPA استاندارد رسمی۸۰۲.۱۱i بوده که به وسیله IEEE در ژوین ۲۰۰۴ به تصویب رسیده و به جای TKIP (فوق*الذکر) از استاندارد Advanced Encryption استفاده می*کند. AES از کلیدهای ۱۲۸، ۱۹۲ و ۲۵۶ بیت پشتیبانی می*نماید.
Wi-Fi : Wireless fidelityیک اصطلاح عمومی برای تکنولوژی۸۰۲.۱۱ است.
WLAN: شبکه*های محلی بی*سیم، از امواج رادیویی به جای کابل برای اتصال یک دستگاه کاربر استفاده می*کنند، مثل اتصال لپ*تاپ به یک LAN. آنها اتصالات اترنت را برقرار ساخته و در گروه و خانواده۸۰۲.۱۱ که ویژگی*های آن به وسیله IEEE توسعه یافته است، به کار می*روند.
War driving: به رانندگی با یک لپ*تاپ با قابلیت بی*سیم و آنتن برای یافتن مکانهایی جهت دستیابی به شبکه*های بی*سیم بی*حفاظ، اشاره می*کند. آنها معمولا شبکه*های شرکتی بوده که در خارج از زیربنای واقعی شرکت توسعه یافته و به صورت بی*حفاظ باقی مانده*اند.
War chalking: علامت گذاری ساختمان*ها یا پیاده*روها با گچ برای نشان دادن محلی که می*توان در آن به یک شبکه بی*سیم شرکتی بدون *حفاظ دسترسی پیدا کرد، این نقاط دستیابی از طریق همانwar driving یافت شده*اند.
WiMax: نام عمومی استاندارد شبکه بی*سیم ۸۰۲.۱۶ مخصوص منطقه پایتخت است که باید تاکنون توسعه یافته باشد. WiMax که دارای برد ۳۱ مایل می*باشد و دستیابی به باندپهن شبکه با مشکل کمتر در دسترس*پذیری و بدون پرداخت هزینه بابت به رشته درآوردن سیم*ها (مثل دسترسی کامل در باندپهن) یا محدودیت*های فاصله،Digital Subscriber را هدف قرار داده است. دو نوع WiMax وجود دارد: یکی ۸۰۲.۱۶-۲۰۰۴ یا ۸۰۲.۱۶d برای پیاده*سازی*های ثابت و ۸۰۲.۱۶e برای سرویس*های متحرک.
WML: Wireless Markup Language مثل زمان برنامه*نویسی اینترنت HTML است که محتوای اینترنت را به دستگاه*های کوچک بی*سیم، مثل تلفن*های موبایل مجهز به مرورگر و دستگاه*های دستی که دارای صفحه نمایش*های کوچک و سی*پی*یوهای کند، ظرفیت حافظه محدود و باندپهن کم با قابلیت*های ورودی محدود کاربر هستند، ارسال می*کند.
Wi-Fi Alliance: یک سازمان بین*المللی غیرانتفاعی که در سال ۱۹۹۹ برای تصویب قابلیت عمل محصولات WLAN مبتنی*بر ویژگیIEEE ۸۰۲.۱۱ در چند محیط تشکیل شد. در حال حاضر نیز اتحادیه Wi-Fi دارای بیش از ۲۰۰ شرکت عضو از سراسر دنیا می*باشد و بیش از ۱۰۰۰ محصول گواهینامه Wi-Fi را دریافت کرده است، یعنی از زمان شروع ارایه گواهینامه آن در مارس۲۰۰۰. هدف اعضای این اتحادیه، بالا بردن میزان آگاهی و تجربه کاربر از طریق قابلیت عمل محصول در چند محیط است
 

IRANCITY

مدیر بازنشسته
2007-04-03
488
85
تاریخچه ماوس

داگلاس انگبارت ماوس را در یک موسسه تحقیقاتی اختراع کرد نام این موسسه استانفورد بود ولی بعد از چند سال یعنی در سال ۱۹۷۰ شرکت زیراکس در کالیفرنیا با رهبری جک هالی و با کمک نمونه ساخته شده توسط داگلاس موفق شد ماوسی طراحی کنند که کارایی بالایی داشت
این روند ادامه یافت تا در سال ۱۹۸۲ شرکتی به نام ماس سیستم ابتدایی ترین ماوس را برای رایانه های پرسونال آی بی ام تولید کرد البته قطب بدون انکار رایانه یعنی ماکروسافت هم در سال ۱۹۸۳ موس دو کلیدیخود را به جهانیان عرضه کرد
البته در آن زمان به خاطر کم بودن وسعت کار با رایانه در ابتدا مفهوم ماوس درک نمی شد و جایگاهی نداشت ولی با ورود برنامه های آفیس و برنامه های مشابه کاربران فهمیدند که ماوس به آنها کمک خواهد کرد کارها سریع تر پیش رود
آنالیز موس
ماوس تقریبا جز ساده ترین سخت افزارها می باشد ولی معرفی بخش های مختلف آن خالی از لطف نیست
قاب ماوس
قاب ماوس همان شکل ظاهری ماوس هست که مشاهده می کنید و قطعات داخلی را محافظت می کند و از یک جهت بسیار مهم هست و آن نوع معماری ماوس هست که باید طوری باشد که انگشتان و دست دچار خستگی نشوند
گوی ماوس
این بخش مخصوص ماوس های تقریبا قدیمی هست و وقتی شما ماوس را روی سطحی حرکت می دهید آن گوی هم همان طور حرکت می کند و لازمه حرکت خوب و بدون اشکال گوی تمیزی سطحی است که موس روی آن می باشد
معمولا گوی ها لاستیکی هست و دارای مرکزیت فلزی
غلتک
یکی از بخش های مهم ماوس همین غلتک ها هستند آنها به صورت قایم قرار دارند و تمام جهت هایی که ماوس می تواند طی کند را حمایت می کنند تا در نتیجه حرکتی از دید ماوس پنهان نماند
چرخ ها
هر کدام از غلتک های ماوس به چرخی .صل هستند به این ترتیب غلتکها هم زمان با گوی تکان می خورند با حرکت خود چرخ ای متصل به انتهای خود را نیز می چرخانند
بخش هایی دیگر هم هستند که تنها نام آنها برده می شود و زیاد در بحث این مقاله نمی گنجد که تک تک درمورد آنها توضیح دهیم میله های هادی دیودها و آشکارسازهای نوری و کلیدهای موس بخش ای دیگر این سخت افزار هستند
راهنمای خرید
ابتدا باید شما تعیین کنید چه گونه ای از ماوس را نیاز دارید ماوس های مکانیکی به علت دردسرهای زیاد امروزه کمتر خریداری می شوند و از گزینه ماوس های نوری استفاده می شود به چند علت اول اینکه آنها نیاز به تمیز کردن گوی و محیط زیر ماوس ندارند و همه جا و راحت کار می کنند و دلیل مهم تر اینکه دقت حرکت بیسار بیشتری دارند و شما حتی می توانید در برنامه های گرافیکی روی پیکسل ها هم در مقیاس بالا با ماوس نوری حرکت کنید
بعد از انتخاب نوع ماوس باید رابط درگاه سریال آنرا مورد ارزشیابی قرار دهید امروزه دو نوع استاندارد در پیش روی داریم
بیشتر رایانه ها از رابط ۹ پایه ای دی استفاده می کنند ولی برخی از رایانه ها از رابط ۲۵ پایه ای بهره می برند حالا چرا؟ چون در برخی از رایانه ها رابط ۹ پایه ای موجود نیست و در برخی در رایانه ها درگاه سریال کام یک ۲۵ پایه ای می باشد ولی اگر ماوس سازگاری نداشت می توانید از تبدیلگرها بهره ببرید که در بازار موجود است
در کل مهمترین مقیاس ها همین ها بودند ولی یکی از دلایل خرید می تواند نام شرکت و اعتبار آن باشد برای مثال ماوس های شرکت ماکروسافت کاملا شناخته شده است البته اصل های آن امیدوارم با این مقاله نسبتا کامل شما با ماوس و کارایی آن آشنا شده باشید در بحث های بعدی سعی می شود قطعات دیگری را نیز مورد ارزیابی کامل قرار داد.
 

IRANCITY

مدیر بازنشسته
2007-04-03
488
85
همه چیز در مورد کامپیوتر (رایانه)

رایانه یا کامپیوتر دستگاهی است که برای پردازش اطلاعات تحت یک روال معین استفاده می*شود.
واژه کامپیوتر
مدتی در فارسی به کامپیوتر «مغز الکترونیکی» می*گفتند. بعد از ورود این دستگاه به ایران در اوایل دهه ۱۳۴۰ نام کامپیوتر به*کار رفت. واژه رایانه در دو دهه اخیر رایج شده و به*تدریج جای کامپیوتر را می*گیرد. واژه رایانه پارسی است و از فعل پارسی رایاندن به معنی سامان دادن و مرتب کردن آمده. معنی واژگانی رایانه می*شود ابزار دسته*بندی و ساماندهی.
در زبان انگلیسی طی سالیان متمادی واژه*های هم ارزش بسیاری برای این واژه بکار می**رفته، و کلمات دیگری نیز وجود داشته*اند که از آنها به عنوان کامپیوتر یاد می*شود اما معانی متفاوتی را در خود داشته اند. یف شاعرانه تری بکار می*رود، tölva که واژه ایست مرکب و به معنای «زن پیشگوی شمارشگر!» می**باشد. در چینی رایانه dian nao یا «مغز برقی» خوانده می*شود. در انگلیسی واژه*ها و تعابیر گوناگونی استفاده می*شود، به*عنوان مثال دستگاه داده پرداز یا data processing machine
تعریف*ها
با تعریف*های بالا می*توان به همهٔ ماشین*های مکانیکی محاسبه مانند خط*کش* محاسبه و یا چرتکه نیز به*همان صورت که برای ماشین*های امروزی به*کار می*رود، رایانه گفت. البته عبارات و واژه*های بهتری نیز می*تواند توصیف فعالیت*های این ماشین*ها باشند، واژه*هایی مانند: داده*پرداز، سامانه*های پردازش اطلاعات و همچنین کنترل*گر.
هنگامی که رایانه*های امروزی را درنظر می**گیریم، اغلب ویژگی درخور نگرشی می**توانند تمامی ویژگی که در سایر دستگاهها پردازشی که اختراع می**شوند تقلید نمایند (به هر حال یقینا با سرعت پایین تر). گهگاه، این آستانه قابلیت یک محک سودمند برای شناسایی «رایانه*های همه*کاره» از ابزارهای با کارایی ویژه قدیمی می**باشد. این تعریف «همه کاره» می**تواند بصورت رسمی در این تعریف که یک ماشین معین باید بتواند رفتارهای ماشین تورینگ (Turing machine) را تقلید نماید، بکار گرفته شود. ماشینهایی که این نیازمندی را تأمین کرده باشند به*عنوان تورینگ کامل (Turing-complete) خطاب می**شوند. تا هنگامی که بصورت فیزیکی تأمین فضای ذخیره نامتناهی و احتمال zero crashing وجود نداشته باشد لفظ تورینگ کامل بصورت آسان گیرانه*ای به ماشین با ظرفیت ذخیره سازی بالا (نامتناهی) و با قابلیت اطمینان واقعی، گفته می*شود. نخستین سری از این ماشینها در سال ۱۹۴۱ بوجود آمد: Z۳ ساخت کونراد زوسه (Konrad Zuse)که توسط برنامه کنترل می**شد(اما ویژگی تورینگ کامل آن در سال ۱۹۹۸ به آن داده شد.). ماشین*های دیگری نیز بصورت آشفته و با عجله در سراسر دنیا توسعه یافتند. برای اطلاعات بیشتر به تاریخچه رایانه نگاه کنید.
تاریخچه
لایبنیتز (leibniz) ریاضی*دان آلمانی از نخستین کسانی است که در ساختن یک دستگاه خودکار محاسبه کوشش کرد. او که به پدر حسابدارش در تنظیم حساب*ها کمک می*کرد، از زمانی که برای انجام محاسبات صرف می*کرد گله*مند بود.
چارلز بابیج (Charles Babbage) یکی از اولین ماشینهای محاسبه مکانیکی را که به آن ماشین تحلیلی گفته می**شد، طراحی نمود، اما بخاطر مشکلات فنی موجود در زمان حیاتش همچون ماشینی ساخته نشد(در سال ۱۹۹۳ در موزه علوم لندن مدلی که بر اساس طرح بابیج کار می**کرد ساخته شد).
در گذشته دستگاههای مختلف مکانیکی ساده*ای مثل خط*کش محاسبه و چرتکه نیز کامپیوتر خوانده می**شدند. در برخی موارد از آنها به*عنوان رایانه*های آنالوگ نام برده می*شود. چراکه برخلاف رایانه*های رقمی، اعداد را نه به*صورت اعداد در پایه دو بلکه به*صورت کمیتهای فیزیکی متناظر با آن اعداد نمایش می**دهند. چیزی که امروزه از آن به*عنوان «رایانه» یاد می*شود در گذشته به عنوان «رایانه*های رقمی (دیجیتال)» یاد می*شد تا آنها را از انواع «رایانه*های آنالوگ» جدا سازد(که هنوز در برخی موارد استفاده می*شود مثلاً نشانک پرداز آنالوگ یا analog signal processing
رایانه*ها چگونه کار می*کنند ؟
از زمان رایانه*های اولیه که از سال ۱۹۴۱ تا کنون فناوری*های دیجیتالی بصورت شگرفی رشد نموده است، اغلب رایانه*ها از معماری فون نویمن که در اواخر دهه ۱۹۴۰ از سوی جان فون نویمن ابداع گردید سود می*جویند.
معماری فون نوِیمن یک رایانه را به چهار بخش اصلی توصیف می*کند: واحد محاسبه و منطق (Arithmetic and Logic Unit یا ALU)، واحد کنترل یا حافظه، و ابزارهای ورودی و خروجی (که جمعا I/O نامیده می*شود). این بخش*ها توسط اتصالات داخلی سیمی به نام گذرگاه (bus) با یکدیگر در پیوند هستند.
حافظه
در این سامانه، حافظه یک توالی شماره گذاری شده از خانه*ها است، هرکدام محتوی بخش کوچکی از داده*ها می**باشند. داده*ها ممکن است دستورالعملهایی باشند که به رایانه می*گویند چه کاری را انجام دهد باشد. خانه ممکن است حاوی اطلاعات مورد نیاز یک دستورالعمل باشد.
محتوای هر خانه حافظه ممکن است هر زمان تغییر یابد و بیشتر شبیه دفتر چرک*نویس می**ماند تا یک لوح سنگی.
اندازه هر خانه، وتعداد خانه ها، در رایانهٔ مختلف متفاوت است، همچنین فناوریهای بکاررفته برای اجرای حافظه نیز از رایانه*ای به رایانه دیگر در تغییر است(از بازپخش کننده*های الکترومکانیکی تا تیوپها و فنرهای پر شده از جیوه و یا ماتریس*های ثابت مغناطیسی و در آخر ترانزیستورهای واقعی و مدار مجتمعها با میلیونها خازن روی یک تراشه تنها).
پردازش
واحد محاسبه و منطق یا ALU دستگاهی است که عملیات پایه مانند چهار عمل اصلی حساب (جمع و تفریق و ضرب و تقسیم)، عملیات منطقی (و،یا،نقیض)، عملیات قیاسی (برای مثال مقایسه دو بایت برای شرط برابری) و دستورات انتصابی برای مقدار دادن به یک متغیر را انجام می*دهد. این واحد جاییست که «کار واقعی» در آن صورت می**پذیرد. البته CPU*ها به دو دسته کلی RISC و CISC تقسیم بندی می*شوند. نوع اول پردازش گرهای مبتنی بر اعمال ساده هستند و نوع دوم پردازشگرهای مبتنی بر اعمال پیچیده هستند. پردازشگرهای مبتنی بر اعمال پیچیده در واحد محاسبه و منطق خود دارای اعمال و دستوراتی بسیار فراتر از چهار عمل اصلی یا منطقی می**باشند. تنوع دستورات این دسته از پردازنده*ها تا حدی است که توضیحات آن*ها خود می*تواند یک کتاب با قطر متوسط ایجاد کند. پردازنده*های مبتنی بر اعمال ساده اعمال بسیار کمی را پوشش می*دهند و در حقیقت برای برنامه نویسی برای این پردازنده*ها بار نسبتاً سنگینی بر دوش برنامه نویس است. این پردازنده*ها تنها حاوی ۴ عمل اصلی و اعمال منطقی ریاضی و مقایسه*ای به علاوه چند دستور بی اهمیت دیگر هستند.
(قابل ذکر است پردازنده*های اینتل از نوع پردازنده مبتنی بر اعمال پیچیده هستند.)
واحد کنترل همچنین این مطلب را که کدامین بایت از حافظه حاوی دستورالعمل فعلی اجرا شونده است را تعقیب می*کند، سپس به واحد محاسبه و منطق اعلام می*کند که کدام عمل اجرا و از حافظه دریافت شود و نتایج به بخش اختصاص داده شده از حافظه ارسال گردد. بعد از یک بار عمل، واحد کنترل به دستورالعمل بعدی ارجاع می*کند(که معمولاً در خانه حافظه بعدی قرار دارد، مگر اینکه دستورالعمل جهش دستورالعمل بعدی باشد که به رایانه اعلام می*کند دستورالعمل بعدی در خانه دیگر قرارگرفته است).
ورودی/خروجی
بخش ورودی/خروجی (I/O) این امکان را به رایانه می**دهد تا اطلاعات را از جهان بیرون تهیه و نتایج آنها را به همان جا برگرداند. محدوده فوق العاده وسیعی از دستگاههای ورودی/خروجی وجود دارد، از خانواده آشنای صفحه*کلیدها، نمایشگرها، نَرم*دیسک گرفته تا دستگاههای کمی غریب مانند رایابین*ها (webcams).
چیزی که تمامی دستگاههای عمومی در آن اشتراک دارند این است که آنها رمز کننده اطلاعات از نوعی به نوع دیگر که بتواند مورد استفاده سیستم*های رایانه دیجیتالی قرار گیرد، هستند. از سوی دیگر، دستگاههای خروجی آن اطلاعات به رمز شده را رمزگشایی می*کنند تا کاربران آنها را دریافت نمایند. از این رو یک سیستم رایانه دیجیتالی یک نمونه از یک سامانه داده*پردازی می**باشد.
دستورالعملها
هر رایانه تنها دارای یک مجموعه کم تعداد از دستورالعملهای ساده و تعریف شده می**باشد. از انواع پرکاربردشان می*توان به دستورالعمل «محتوای خانه ۱۲۳ را در خانه ۴۵۶ کپی کن!»، «محتوای خانه ۶۶۶ را با محتوای خانه ۰۴۲ جمع کن، نتایج را در خانه ۰۱۳ کن!»، «اگر محتوای خانه ۹۹۹ برابر با صفر است، به دستورالعمل واقع در خانه ۳۴۵ رجوع کن!».
دستورالعمل*ها در داخل رایانه بصورت اعداد مشخص شده*اند - مثلاً کد دستور العمل (copy instruction) برابر ۰۰۱ می*تواند باشد. مجموعه معین دستورالعمل*های تعریف شده که توسط یک رایانه ویژه پشتیبانی می*شود را زبان ماشین می**نامند. در واقعیت، اشخاص معمولاً به [زبان ماشین]] دستورالعمل نمی*نویسند بلکه بیشتر به نوعی از انواع سطح بالای زبانهای برنامه نویسی، برنامه نویسی می*کنند تا سپس توسط برنامه ویژه*ای (تفسیرگرها (interpreters) یا همگردانها (compilers) به دستورالعمل ویژه ماشین تبدیل گردد. برخی زبانهای برنامه نویسی از نوع بسیار شبیه و نزدیک به زبان ماشین که اسمبلر (یک زبان سطح پایین) نامیده می*شود، استفاده می*کنند؛ همچنین زبانهای سطح بالای دیگری نیز مانند پرولوگ نیز از یک زبان انتزاعی و چکیده که با زبان ماشین تفاوت دارد بجای دستورالعمل*های ویژه ماشین استفاده می*کنند.
معماری ها
در رایانه*های معاصر واحد محاسبه و منطق(ICU) را به همراه واحد کنترل در یک مدار مجتمع که واحد پردازشی مرکزی (CPU) نامیده می*شود، جمع نموده اند. عموما، حافظه رایانه روی یک مدار مجتمع کوچک نزدیک CPU قرار گرفته. اکثریت قاطع بخش*های رایانه تشکیل شده*اند از سامانه*های فرعی (به عنوان نمونه، منبع تغذیه) و یا دستگاههای ورودی/خروجی.
برخی رایانه*های بزرگ*تر چندین CPU و واحد کنترل دارند که بصورت هم*زمان با یکدیگر درحال کارند. این*گونه رایانه*ها بیشتر برای کاربردهای پژوهشی و محاسبات علمی بکار می*روند.
کارایی رایانه*ها بنا به تیوری کاملاً درست است. رایانه داده*ها و دستورالعمل*ها را از حافظه اش واکشی (fetch) می*کند. دستورالعمل*ها اجرا می*شوند، نتایج ذخیره می*شوند، دستورالعمل بعدی واکشی می*شود. این رویه تا زمانی که رایانه خاموش شود ادامه پیدا می*کند. واحد پردازنده مرکزی در رایانه*های شخصی امروزی مانند پردازنده*های شرکت ای-ام-دی و شرکت اینتل از معماری موسوم به Pipeline استفاده می*شود و در زمانی که پردازنده در حال ذخیره نتیجه یک دستور است مرحله اجرای دستور قبلی و مرحله واکشی دستور قبل از آن را آغاز می**کند. همچنین این رایانه*ها از سطوح مختلف حافظه نهانگاهی استفاده می*کنند که در زمان دسترسی به حافظه اصلی صرفه جویی کنند.
برنامه ها
برنامه رایانه*ای فهرست*های بزرگی از دستورالعمل*ها (احتمالاً به همراه جدول*هایی از داده) برای اجرا روی رایانه هستند. خیلی از رایانه*ها حاوی میلیونها دستورالعمل هستند، و بسیاری از این دستورات به تکرار اجرا می*شوند. یک رایانه* شخصی(PC) نوین نوعی (درسال ۲۰۰۳) می*تواند در ثانیه میان ۲ تا ۳ میلیارد دستورالعمل را پیاده نماید. رایانه*ها این مقدار محاسبه را صرف انجام دستورالعمل*های پیچیده نمی*کنند. بیشتر میلیونها دستورالعمل ساده را که توسط اشخاص باهوشی «برنامه نویسان» در کنار یکدیگر چیده شده*اند را اجرا می*کنند. برنامه نویسان خوب مجموعه*هایی از دستورالعمل*ها را توسعه می**دهند تا یکسری از وظایف عمومی را انجام دهند(برای نمونه، رسم یک نقطه روی صفحه) و سپس آن مجموعه دستورالعمل*ها را برای دیگر برنامه نویسان در دسترس قرار می**دهند.(اگر مایلید «یک برنامه نویس خوب» باشید به این مطلب مراجعه نمایید.)
رایانه*های امروزه، قادرند چندین برنامه را در آن واحد اجرا نمایند. از این قابلیت به عنوان چندکارگی (multitasking) نام برده می*شود. در واقع، CPU یک رشته دستورالعمل*ها را از یک برنامه اجرا می*کند، سپس پس از یک مقطع ویژه زمانی دستورالعمل*هایی از یک برنامه دیگر را اجرا می*کند. این فاصله زمانی اکثرا به*عنوان یک برش زمانی (time slice) نام برده می*شود. این ویژگی که CPU زمان اجرا را بین برنامه*ها تقسیم می*کند، این توهم را بوجود می**آورد که رایانه هم*زمان مشغول اجرای چند برنامه است. این شبیه به چگونگی نمایش فریمهای یک فیلم است، که فریمها با سرعت بالا در حال حرکت هستند و به نظر می**رسد که صفحه ثابتی تصاویر را نمایش می**دهد. سیستم عامل همان برنامه*ای است که این اشتراک زمانی را بین برنامه*های دیگر تعیین می*کند.
سیستم عامل
رایانه همیشه نیاز دارد تا برای بکارانداختنش حداقل یک برنامه روی آن در حال اجرا باشد. تحت عملکردهای عادی این برنامه همان سیستم عامل یا OS است. سیستم یا سامانه عامل تصمیم می*گیرد که کدام برنامه اجرا شود، چه زمان، از کدام منابع (مثل حافظه، ورودی/خروجی و …) استفاده شود. همچنین سیستم عامل یک لایه انتزاعی بین سخت افزار و برنامه*های دیگر که می**خواهند از سخت افزار استفاده کنند، می**باشد، که این امکان را به برنامه نویسان می**دهد تا بدون اینکه جزییات ریز هر قطعه الکترونیکی از سخت افزار را بدانند بتوانند برای آن قطعه برنامه نویسی نمایند.
کاربردهای رایانه
نخستین رایانه*های رقمی، با قیمتهای زیاد و حجم بزرگشان، در اصل محاسبات علمی را انجام می**دادند، انیاک یک رایانه قدیمی ایالات متحده اصولا طراحی شده تا محاسبات پرتابه*ای توپخانه و محاسبات مربوط به جدول چگالی نوترونی را انجام دهد. (این محاسبات بین دسامبر ۱۹۴۱ تا ژانویه ۱۹۴۶ روی حجمی بالغ بر یک میلیون کارت پانچ انجام پذیرفت! که این خود طراحی و سپس تصمیم نادرست بکارگرفته شده را نشان می**دهد) بسیاری از ابررایانه*های امروزی صرفاً برای کارهای ویژه محاسبات جنگ افزار هسته*ای استفاده می*گردد.
CSIR Mk I نیز که نخستین رایانه استرالیایی بود برای ارزیابی میزان بارندگی در کوههای اسنویی (Snowy)این کشور بکاررفت، این محاسبات در چارچوب یک پروژه عظیم تولید برقابی انجام گرفت.
برخی رایانه*ها نیز برای انجام رمزگشایی بکارگرفته می**شد، برای مثال Colossus که در جریان جنگ جهانی دوم ساخته شد، جزو اولین کامپیوترهای برنامه*پذیر بود(البته ماشین تورینگ کامل نبود). هرچند رایانه*های بعدی می*توانستند برنامه ریزی شوند تا شطرنج بازی کنند یا تصویر نمایش دهند و سایر کاربردها را نشان دهد.
سیاستمداران و شرکتهای بزرگ نیز رایانه*های اولیه را برای خودکارسازی بسیاری از مجموعه*های داده و پردازش کارهایی که قبلا توسط انسان*ها انجام می**گرفت،بکاربستند - برای مثال، نگهداری و بروزرسانی حسابها و دارایی ها. در موسسات پژوهشی نیز دانشمندان رشته*های مختلف شروع به استفاده از رایانه برای مقاصدشان نمودند.
کاهش پیوسته قیمتهای رایانه باعث شد تا سازمانهای کوچک*تر نیز بتوانند آنها را در اختیار بگیرند. بازرگانان، سازمانها، و سیاستمداران اغلب تعداد زیادی از کامپیوترهای کوچک را برای تکمیل وظایفی که قبلا برای تکمیلشان نیاز به رایانه بزرگ (mainframe) گران قیمت و بزرگ بود، به کار بگیرند. مجموعه*هایی از رایانه*های کوچک*تر در یک محل اغلب به*عنوان خادم سرا (server farm) نام برده می*شود.
با اختراع ریزپردازندهها در دهه ۱۹۷۰ این امکان که بتوان رایانه*هایی بسیار ارزان قیمت را تولید نمود بوجود آمد. رایانه*های شخصی برای انجام وظایف بسیاری محبوب گشتند، از جمله کتابداری، نوشتن و چاپ مستندات. محاسبات پیش بینی*ها و کارهای تکراری ریاضی توسط صفحات گسترده (spreadsheet)، ارتباطات توسط پست الکترونیک، و اینترنت. حضورگسترده رایانه*ها و سفارشی کردن آسانشان باعث شد تا در امورات بسیار دیگری بکارگرفته شوند.
در همان زمان، رایانه*های کوچک، که معمولاً با یک برنامه ثابت ارایه می**شدند، راهشان را بسوی کاربردهای دیگری بازمی نمودند، کاربردهایی چون لوازم خانگی، خودروها، هواپیماها، و ابزار صنعتی. این پردازشگرهای جاسازی شده کنترل رفتارهای آن لوازم را ساده تر کردند، همچنین امکان انجام رفتارهای پیچیده را نیز فراهم نمودند (برای نمونه، ترمزهای ضدقفل در خودروها). با شروع قرن بیست و یکم، اغلب دستگاههای الکتریکی، اغلب حالتهای انتقال نیرو، اغلب خطوط تولید کارخانه*ها توسط رایانه*ها کنترل می*شوند. اکثر مهندسان پیش بینی می*کنند که این روند همچنان به پیش برود. یکی از کارهایی که می*توان به*وسیله رایانه انجام داد پروگرام گیرنده ماهواره است.
گونه*های رایانه
رایانه*های توکار
در ۲۰ سال گذشته یا همین حول و حوش، هرچند برخی ابزارهای خانگی که از نمونه*های قابل ذکر آن می**توان جعبه*های بازی*های ویدیویی را که بعدها در دستگاههای دیگری از جمله تلفن همراه، دوربین*های ضبط ویدیویی، و PDA*ها و دهها هزار وسیله خانگی، صنعتی، خودروسازی و تمام ابزاری که در درون آنها مدارهایی که نیازهای ماشین تورینگ را مهیا ساخته اند، گسترش یافت، را نام برد(اغلب این لوازم برنامه*هایی را در خود دارند که بصورت ثابت روی ROM تراشه*هایی که برای تغییر نیاز به تعویض دارند،نگاشته شده اند). این رایانه*ها که در درون ابزارهای با کاربرد ویژه گنجانیده شده*اند «ریزکنترل*گرها» یا «رایانه*های توکار» (Embedded Computers) نامیده می**شوند. بنابراین تعریف این رایانه*ها به*عنوان ابزاری که با هدف پردازش اطلاعات طراحی گردیده محدودیتهایی دارد. بیشتر می**توان آنها را به ماشینهایی تشبیه کرد که در یک مجموعه بزرگ*تر به*عنوان یک بخش حضور دارند مانند دستگاههای تلفن، ماکروفرها و یا هواپیما که این رایانه*ها بدون تغییر فیزیکی توسط کاربر می**توانند برای مقاصد مختلفی بکارگرفته شوند.
رایانه*های شخصی
درآخر، اشخاصی که با انواع دیگری از رایانه*ها ناآشنا هستند از عبارت رایانه برای رجوع به نوع خاصی که رایانه شخصی (PCها) نامیده می**شوند استفاده می*کنند.
بقیه انواع کامپیوتر در زیر نمایش داده شده اند:
* رایانه آنالوگ
* رایانه ضربانی
* ریزرایانه
o رایانه خانگی
o رایانه شخصی
o خادم یا server
* رایانه کوچک
* رایانه پردازنده مرکزی
* ابررایانه
* رایانه کوانتومی
 

IRANCITY

مدیر بازنشسته
2007-04-03
488
85
رتبه بندی سایتها در موتورهای جستجوگر

هر بار که شما توسط موتور جستجو، جستجویی انجام می دهید، عنکبوت(spider) آن به آهستگی از میان میلیون ها فهرست حرکت می کند و آنهایی را که بیشتر با مورد جستجوی شما ارتباط دارند را به تصویر می کشد .حتی میزان این ارتباط نیز مورد ارزشیابی قرار می گیرد تا مرتبط ترین سایتها در ابتدا به نمایش درآیند. البته موتور جستجو همواره درست عمل نمی کند. گاهی صفحات نا مربوط به چشم می خورند و در مواردی برای یافتن آنچه می خواهید باید جستجوی بیشتری انجام دهید. موتور جستجو در یافتن اطلاعات عمل شگفت انگیزی انجام میدهد.
براستی موتورهای جستجو عمل ارزش گذاری ورتبه بندی را چگونه انجام میدهند ؟ پاسخ از این قرار است : توسط یک گروه دستورالعملها که الگوریتم خوانده می شوند. هر موتور جستجو از گروه متفاوتی از الگوریتم ها استفاده می کند، اما همه آنها از اصول عمومی خاصی پیروی می کنند. از آنجا که موتورهای جستجو قصد دارند توجه مشتریان را مجددا به خود جلب کنند، تلاششان بر این است که نتایج جستجوی مرتبط تری را پیدا کنند.
یک راه برای دستیابی به این هدف توجه به مکان قرارگیری و تراکم عبارات جستجو یا کلمات کلیدی در یک صفحه وب است. موتور جستجو بررسی می کند که کلمات کلیدی در بخش عنوان(Title)، بخش سرآغاز(Head)، در ابتدای پاراگراف یا در متن آمده اند. فرض بر اینست که صفحات مرتبط با کلمات مورد جستجو، این عبارات کلیدی را برجسته تر و چشمگیرتر مورد استفاده قرار می دهند. موتور جستجو تحلیل می کند که کلمات کلیدی در مقایسه با دیگر کلمات چند مرتبه به کار رفته اند.
Meta tag ها نیزممکن است در تشخیص ارتباط نقش داشته باشند، هرچند بسیاری از موتورهای جستجو آنها را در نظر نمی گیرند و آن دسته که به آن اهمیت می دهند، ممکن است به صورتهای متفاوتی آنها را ارزشگذاری کنند.
امکان دارد موتورهای جستجو، وب سایتها را بعلت Spamming جریمه یا تحریم کنند. کلمات کلیدی یکنواخت و خسته کننده ، کلمات کلیدی تکراری در انتهای یک صفحه و ارایه کردن صفحه ای که به صورت اتوماتیک مخاطب را به صفحه ای با محتوای کاملا متفاوت هدایت کند، همه اشکالی از Spamming هستند.
در پایان، موتورهای جستجو تحلیل ارتباط (Link Analysis) را نیز در مشخص کردن ارزشیابی خود به کار می برند. با تحلیل اینکه صفحات چگونه به یکدیگر متصل می شوند یک موتور جستجو می تواند مشخص کند که آن صفحه در چه مورد است و آیا آن صفحه به اندازه کافی مهم است که در رتبه بندی به حساب آید یا خیر؟
مهم است که به یاد داشته باشیم , با اینکه اکثر موتورهای جستجو از اصول یکسانی پیروی می کنند، الگوریتم های متفاوتی دارند. به این دلیل است که انجام یک جستجو در موتورهای جستجوی مختلف، نتایج بسیار متفاوتی به بارمی آورد. برای مثال ممکن است برخی موتورهای جستجو تعداد بیشتری از صفحات وب را فهرست کنند و برخی دیگر در فاصله های زمانی کم تر این کار را انجام دهند.
نتیجه نهایی اینکه هیچ دو موتور جستجویی فهرست یکسانی از صفحات وب ندارند. بنابراین رتبه بندی در موتورهای جستجو ممکن است بسیار متفاوت باشد. به همین دلیل طراحان سایتهای وب، معمولا یک موتور عمده را هدف قرار می دهند و سعی می کنند طراحی سایت را به گونه ای انجام دهند که برای آن موتور خاص، مناسب تر باشد و رتبه بهتری داشته باشد و البته با این کار، به احتمال زیاد، رتبه در برخی موتورهای دیگر را از دست خواهد داد. حتی برخی از طراحان ممکن است موتورهای منطقه ای و تخصصی خاصی را هدف قرار دهند و برایشان امتیاز در موتورهای عمومی اهمیت نداشته باشد.
شما باید قبل از اعمال هرگونه تنظیمات در سایت خود، اول به این نکته که کدام موتور جستجو را هدف قرار می دهید توجه کنید سپس سایت خود را برای بدست آوردن حداکثر امتیاز در آن موتور بهینه کنید.
با توضیحات فوق، به نظر می رسد باید در مورد خدماتی که ادعا می کنند سایت شما را با اندک هزینه ای در صدها و هزاران موتور جستجو در مکان مناسبی قرار می دهند، بیشتر احتیاط کرد.
 
بالا