پاس‌کاری توپ اختلال در اینترنت


2009-05-15
0
28,977
پاس‌کاری توپ اختلال در اینترنت
فاوانیوز : دسترسی بیش از ۳۰ میلیون کاربر ایرانی به سرویس‌های پست الکترونیکی از روز پنجشنبه مسدود شده است. این در حالی است که دو متولی اینترنت کشور یعنی شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات ایران در این‌باره پاسخ روشنی ارایه نمی‌دهند.
در حالی که مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت نیز همواره بر افزایش خطوط اینترنت پرسرعت در کشور تاکید داشته و اعلام می‌کنند هیچ‌گونه مشکلی در شبکه زیرساختی کشور مبنی بر قطع شدن فیبر وجود ندارد.آنها دلایل عمده کاهش سرعت اینترنت و عدم دسترسی به برخی خدمات را متوجه شرکت مخابرات ایران و در نهایت شرکت‌های بخش خصوصی می‌دانند.در همین راستا نیز رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به قطع دسترسی کاربران به پست الکترونیک شخصی‌(ایمیل)، از پیگیری موضوع از طریق مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد.[رییس کمیته ارتباطات مجلس: علت عدم دسترسی به ایمیل را جویا می‌شویم]

به گفته علی مطهری باید دلیل قطع پست الکترونیک شهروندان ایرانی طی چند روز اخیر، از مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری شود که آیا مشکلات فنی دلیل قطع ای‌میل‌هاست یا سرورهای کشورهای خدمات‌دهنده دچار قطعی شده‌اند.البته پیشتر نیز بنا به دلایلی که دسترسی به خدمات اینترنت محدود می‌شد، نمایندگان خواستار پاسخگویی از سوی مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌شدند که نتایج قابل توجهی را در بر نداشته است.در همین راستا نیز گفته شده که مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت درصدد بستن سرویس «https»- سرویس امنیتی است که عمدتا برای تبادل بانکی در شبکه اینترنت استفاده می‌شود اما کاربردهای دور زدن سایت‌های فیلترشده را نیز دارد.این مسئله موجب کند شدن سرعت دسترسی به برخی سرویس‌های اینترنتی که از روش «https» بهره می‌برند، می‌شود.پیش‌تر نیز زمانی که مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به بستن سرویس وی‌پی‌ان کرد، دسترسی به خدمات ایمیلی محدود شد.با این حال مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات بارها اعلام کرده‌اند که بهترین روش برای استفاده از خدمات ایمیلی استفاده از ایمیل ملی است در عین حال که راهکار دسترسی به اینترنت پرسرعت نیز راه‌اندازی اینترنت ملی است.

به گفته کارشناسان، ‌شاید دلیل عمده کند شدن دسترسی به خدمات برخی سایت‌ها، توجیه اظهارات مسئولان وزارت ارتباطات است که ادعای خود را مبنی بر ایمن بودن و دسترسی آسان به ایمیل داخلی ثابت کنند.با این حال برخی خبرگزاری‌های داخلی گزارش دادند از اولین دقایق روز پنجشنبه ۲۰ بهمن جاری ارتباط کاربران ایرانی با پست‌های الکترونیکی و تمام سایت‌های خارجی که نیاز به ورود و ثبت اطلاعات دارند، مسدود شده و تاکنون اطلاع‌رسانی روشنی از سوی مسئولان مربوطه در این زمینه صورت نگرفته است.

نادیده گرفتن حقوق کاربران
اغلب کاربران ایرانی در حال حاضر از پست‌های الکترونیکی خارجی استفاده می‌کنند و قطعی کامل این ایمیل‌ها مشکلات بسیاری را برای کاربران به وجود آورده است. در همین حال تعدادی از مسئولان نیز از همین سرویس‌ها استفاده می‌کنند که دلایل عمده مطرح‌شده از سوی آنها نیز دسترسی به ابزارهای مورد نیاز در این خدمات است.اما مسئولان سازمان فناوری اطلاعات همواره تاکید کرده‌اند که مسئولان باید از خدمات ایمیلی داخلی بهره ببرند. اما نکته اساسی این است که کندی سرعت اینترنت به یکی از ویژگی‌های اصلی این پروتکل ارتباطی در کشور تبدیل شده است اما آنچه کاربران از همین اینترنت با سرعت لاک‌پشتی توقع دارند این است که حقوق‌شان نادیده گرفته نشود و برای قطع و وصلی‌های مقطعی پاسخ مناسبی دریافت کنند.

کارشناسان معتقدند که قطع لینک‌های ارتباطی موضوع پیچیده و تازه‌ای نیست و تقریبا در اغلب کشورها به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد اما آنچه که اینترنت کشور ما را از دیگر کشورها متمایز می‌کند مربوط به عدم اطلاع‌رسانی و نادیده گرفتن حقوق کاربران و نبود پیش‌فرضی به نام SLA _ پروانه ارائه سطح خدمات _ در قرارداد مشترکان در صورت قطعی‌های مکرر یا مقطعی است.در همین راستا علی مطهری عضو کمیسیون صنایع مجلس بیان می‌کند این کمیسیون و نمایندگان عضو آن و بنده به‌عنوان رییس کمیته ارتباطات، موضوع قطع ایمیل را پیگیری می‌کنیم و تذکرات لازم را به مسئولان این وزارتخانه می‌دهیم. اما باید گفت دریافت حقوق کاربران تنها به دادن تذکر به مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ختم نمی‌شود.در مهرماه سال ۸۹ ضوابط موافقتنامه سطح خدمات ارتباطی کشور (SLA) تصویب شد و به مرحله اجرا رسید تا کاربران بتوانند در صورت نیاز در چارچوب توافق با خدمات‌دهندگان ارتباطی از سرویس‌های مطلوب و باکیفیت برخوردار شوند و پس از سال‌ها حقوق مصرف‌کنندگان اینترنت تامین شود اما این آیین‌نامه تاکنون جنبه عملیاتی به خود نگرفته است.

مسئولان پاسخ شفاف نمی‌دهند
سعید مهدیون مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با اظهار بی‌اطلاعی از مشکل به وجودآمده، به مهر گفته است این موضوع ارتباطی با سازمان فناوری اطلاعات ندارد و شرکت ارتباطات زیرساخت باید پاسخگو باشد. او در پاسخ به این سوال که آیا این مشکل در استفاده شما برای چک کردن ایمیل‌تان پیش نیامده است، بیان می‌کند من از ‌ایمیل‌های خارجی استفاده نمی‌کنم و مشکلی در استفاده از ‌ایمیل‌های داخلی خود مشاهده نکرده‌ام.اما در مقابل مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت عدم دسترسی به محتوای خدمات ایئمیلی را متوجه سازمان فناوری اطلاعات می‌دانند و بیان می‌کنند اگر مشکل محتوایی است باید مسئولان سازمان فناوری اطلاعات پاسخگو باشند.
محمدرضا فرنقی‌زاد مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت با اظهار بی‌اطلاعی از قطعی به وجودآمده در ایمیل کاربران ایرانی می‌گوید: شبکه ارتباطات زیرساخت کشور هم‌اکنون هیچ مشکلی ندارد و چنانچه قطعی در دسترسی به زیرساخت ارتباطی وجود داشته باشد، شرکت زیرساخت پاسخگو خواهد بود اما مشکلات محتوایی به این شرکت مربوط نمی‌شود.

در این میان به گفته کارشناسان خسارات ناشی از این اقدام آنقدر زیاد است که نمی‌توان با هیچ پدیده مشابه آن در فضای فیزیکی مقایسه کرد. اگر مسئولان توسعه فناوری اطلاعات کشور نتوانند مخاطبان خود را برای انجام این اقدام قانع کنند، مطمئن باشند خسارات فراوان اقتصادی زیادی به مردم و جامعه وارد کرده‌اند. از این رو مردم انتظار دارند مسئولان هر اقدامی را که در ذهن دارند با آنها در میان بگذارند چرا که اگر مشکلی وجود داشته باشد به طور قطع مردم با دولت همراه خواهند بود.با این وجود پیش از این معاون بهره‌برداری و مدیریت شبکه ارتباطات زیرساخت در تشریح کندی سرعت اینترنت و دلایل اختلالاتی که هرازچندگاهی در این شبکه مشاهده می‌شود گفته بود که عوامل مختلفی در بروز این اختلالات نقش دارند و به طور قطع زیرساخت مقصر تمام این اختلالات نیست. بر اساس آمار منتشرشده توسط مرکز آمار ایران هم‌اکنون بالغ بر ۳۰میلیون نفر در ایران از اینترنت با سرعت دایل آپ استفاده می‌کنند و نزدیک به دو میلیون نفر نیز کاربر اینترنت پرسرعت هستند و ضریب نفوذ اینترنت کشور ۱۱درصد است.

منبع :
ایتنا

 
بالا