arsham_333
ناظم انجمن
- 2006-10-05
- 1,509
- 1,678
بازبینی پرونده آتش*سوزی خودروهای پژو در ایران چرا پژو 405 آتش می*گیرد؟
روز جمعه 30 بهمن سال گذشته در یک شب سرد زمستانی وقتی راننده، خودرو را در یکی از خیابان*های تهران پارک کرده است، به ناگاه دودی از لای درز کاپوت خودرو بلند می*شود. ابتدا راننده به آن توجهی نمی*کند، اما سپس برای یافتن کپسول آتش*نشانی به مغازه آن سوی خیابان می*رود؛ اما در عرض مدتی کوتاه خودرو به شدت آتش می*گیرد؛ ولی این خودرو آتش گرفته پژو 405 نبود بلکه چندین ماه پس از فراخوان خودرو*های پژو 405، خودرو آتش گرفته پژو پارس بود که از پلات*فرم پژو 405 استفاده می*کرد.
حال پس از گذشت یک سال از آن تاریخ هنوز هم اخباری از آتش سوزی خودرو*های پژو 405 و حتی سمند و پژو پارس به گوش می*رسد؛ اما تاکنون به روشنی دلیل این آتش سوزی*ها مشخص نشده*اند. به راستی چرا این خودرو آتش می*گیرد و آیا امکان آتش سوزی خودرو*هایی که از پلات*فرم پژو 405 مانند سمند و پارس استفاده می*کنند، وجود دارد؟
منطقی ـ مدیرعامل ایران خودرو ـ بعد از مطرح شدن آمار آتش سوزی شدید چند خودرو در تصادفات جاده*یی از سوی پلیس راه و پیگیری دادستانی کل کشور در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که هنوز خطر آتش سوزی برای 25 هزار دستگاه پژو 405 که برای فراخوان مراجعه نکرده*اند، وجود دارد.
این مصاحبه بعد از مدت*ها و پس از آن که تلاش خبرنگاران برای دریافت پاسخ مدیران این شرکت در مورد دلیل آتش سوزی*های پژو 405 ناموفق مانده بود، گوشه*ای از حقایق را نشان داد؛ منطقی در این برنامه ایراد آتش گرفتن بیشتر خودروهای پژو405 را مربوط به شلنگ سوخت رسانی و از بین رفتن حالت ارتجاعی آن و بالاخره نشت بنزین عنوان کرد.
او اعلام کرد که بنزین نشت کرده در نزدیکی موتور به دلیل حرارت بالای موتور سبب آتش سوزی می*شود.
براساس گزارش*ها نیز بیشتر آتش سوزی*های پژو 405 از قسمت جلوی آن بوده است؛ اما یکی از مدیران ارشد صنعت خودرو اطلاعات دیگری به خبرنگار ایسنا می*دهد که تا حدودی با سخنان یادشده متفاوت است.
وی می*گوید: اشکال اصلی از قطعه و ریل سوخت است. این قطعه مستقیما از شرکت ولئو فرانسه تامین می*شد، ولی به دلیل آن که مدت زیادی از تولید پژو 405 در کشور فرانسه (1988) می*گذرد، قالب آن فرسوده شده و قطعه به صورت درست تولید نمی*شد. این قطعه در محل اتصال با شلنگ سوخت به دلیل از بین رفتن حالت آب*بندی سبب نشت بنزین و ریختن بر روی موتور گرم شده و آتش سوزی را پدید می*آورد.
او در پاسخ به این سوال که پس چرا قطعه معیوب را شلنگ سوخت اعلام کرده و گفته*اند که ایراد به دلیل مواد به کار رفته در شلنگ بوده که پس از مدتی حالت ارتجاعی خود را از دست داده و سبب آتش سوزی می*شود؟ گفت: جنس شیلنگ استفاده شده در خودرو آردی با پژو 405 یکسان است؛ اما چرا این آتش سوزی در آردی رخ نمی*دهد؟! جواب مشخص است؛ زیرا قطعه ریل سوخت آردی مشابه با پژو 405 و مجموعه خودرو*های پلات فرم 405 مانند سمند و پارس نیست.
وی در پاسخ با این سوال که آیا علت آتش گرفتن خودرو*های پژو پارس و سمند نیز به همین دلیل است؟ جواب مثبت داده و گفت: این مشکل از پیش از سال 83 نیز وجود داشت که در سال 83 به اوج خود رسید و مشکل در نیمه سال گذشته مشخص شد. البته پس از چند ماه مشکل از طرف شرکت ولئو فرانسه با سفارش قالب*های جدید برطرف شد و خودرو*های ساخته شده براساس پلا*ت*فرم پژو 405 تولیدی امسال این مشکل را ندارند. ضمن این که هنوز خودرو*های 83 و 84 که در فراخوان حضور نیافته*اند، با خطر آتش*سوزی مواجهند.
نخستین فراخوان صنعت خودرو ایران
در مرداد سال گذشته پس از آن که رسانه*های ایران گزارش*های زیادی از آتش*سوزی پژو 405 منتشر کردند، ایران خودرو برای اولین بار در صنعت خودرو ایران فراخوان بیش از 68 هزار پژو 405 را که در فاصله آذر ماه تا اسفند 83 تولید شده بودند، صادر کرد. در آن زمان این شرکت خودروساز، ایراد را مربوط به یک تولیدکننده قطعات سوخت*رسانی موتور در خارج از ایران دانسته بود. این اتفاق که در تعطیلات تابستانی شرکت رخ داد، سبب کندی فعالیت*های پیشگیرانه شده بود و چندی بعد معاون فروش ایران*خودرو برکنار شد.
بعد از گذشت ماه*ها کم*کم اخبار ناشی از آتش*سوزی پژو 405 تا حدودی عادی شد و به مرور زمان نیز ایران خودرو اعلام کرد که مشکل را برطرف کرده است.
گزارش سرپرست پلیس راه آغاز دوباره ماجرا
اواخر شهریور ماه امسال نیز سرپرست پلیس راه بدون اشاره به نام خودرو از آتش سوزی تعداد زیادی خودرو از یک کارخانه در تصادف*های جاده*یی خبر داد. پس از اعلام این خبر، دادستان کل کشور در نامه*ای خطاب به وزیر صنایع با اشاره به آمار*های ارائه شده از سوی سرپرست نیروی انتظامی* از وزیر صنایع خواست اقدام پیشگیرانه انجام دهد.
در ادامه ماجرا طهماسبی - وزیر صنایع و معادن - چندی پیش از توقف تولید پژو 405 در صورت اثبات نقص فنی خبر *داد. البته وی مدعی بود که موج رسانه*یی علیه پژو 405 به راه افتاده است که برای ادامه کار چندان مناسب نیست؛ ولی به هر حال هیاتی مشترک از پلیس راه، شرکت گسترش و نوسازی و ایران*خودرو برای بررسی موضوع تشکیل شده و چندی بعد ایران*خودرو اعلام کرد که هنوز 30 درصد مالکان این خودروها*ی معیوب برای بازبینی مراجعه نکرده*اند.
در حالی که در سال گذشته ایراد تنها به مدل*های تولیدی سال83 مرتبط دانسته شده بود، به تازگی اعلام شده که ایراد فنی تا مرداد 84 در خودرو*های پژو 405 وجود داشته است؛ اما حتی با توجه به اعلامیه شرکت تولیدکننده، موج رسانه*یی به سرعت گسترده شد؛ به گونه*ای که این شرکت در اعلامیه*ای اعلام کرد که در صورت اظهارات غیر واقعی در خصوص پژو 405 این مورد را به دادگاه خواهد کشاند.
*لازم به یادآوری است که *سرپرست پلیس راه نیروی انتظامی* از بیش از 100 حادثه منجر به مرگ در تصادفات جاده*یی بر اثر آتش سوزی یکی از خودرو*های ساخت داخل خبر داده بود و پس از آن دادستانی کل کشور در نامه*ای خطاب به وزیر صنایع، نام خودرو را پژو 405 اعلام کرد.
منطقی در مواجهه با این اتهام این*گونه پاسخ می*دهد که در تصادف زیر سرعت 48 کیلومتر از جلو و 38 کیلومتر از عقب، خودرو نباید دچار آتش سوزی شود که در این مورد پژو 405 استاندارد را رعایت می*کند.
این سخن تا حدودی اثبات شده است؛ چراکه در یک آزمایش واقعی توسط گروه بدل کاران خودرو پژو 405 با سرعت بیش از 45 کیلومتر از زمین برخاست و با سرعتی بیش از آن به زمین خورد و حتی پس از چند بار انجام آزمایش، خودرو آتش نگرفت؛ اما این خودرو پژو 405 مدل 85 است، نه 84!
سوال*های بی جواب و اعتبار از دست رفته
در حال حاضر بسیاری از خریداران از خرید خرید پژو 405 در هراسند؛ اما در میان چند سوال بی پاسخ مانده است: آیا پژو پارس و سمند که از پلات فرم مشابه 405 استفاده می*کنند دارای این مشکل هستند؟ به واقع قطعه معیوب کدام قطعه بوده است؟ در حالی که یک شرکت داخلی تامین*کننده قطعه بیش از هزار میلیارد تومان بابت تولید قطعه معیوب جریمه شده، چرا شرکت ولئو فرانسه هیچ گاه به دلیل اشتباه خود بازخواست نشده و ایران خودرو نیز نام این شرکت را عنوان نمی*کند؟ حال آن که در فراخوان علت آتش سوزی یک قطعه وارداتی بوده نه یک قطعه داخلی و از طرفی هنوز به*طور دقیق مشخص نیست علت کشته شدن مردم در آتش سوزی پژو 405 مشکل فنی خودرو بوده یا تصادفات جاده*یی.
این سوالاتی است که در پیگیری*های خبرنگار ایسنا برای مصاحبه با مدیران ایران خودرو ازجمله مدیر کیفیت این شرکت پس از یک ماه پیگیری بی نتیجه مانده و حتی مدیرعامل ساپکو که مسوول تامین قطعات ایران خودرو است نیز در مواجهه با این سوال که قطعه معیوب کدام بوده؟ گفت که این موضوع را از من نپرسید!
با وجود آن که برخی شواهد نشان می*دهد شرکت پژو نیز در این ماجرا مقصر بوده است؛ ولی نماینده پژو در تهران در پیگیری خبرنگار ایسنا حاظر به هیچ گونه همکاری و اظهارنظری نشد.
این در حالی است که به*نظر می*رسد با وجود دیدگاهی مبنی بر این*که رسانه*یی شدن موضوع به صنعت خودروسازی کشور لطمه وارد آورده است، جلوگیری از به*وجود آمدن چنین معظلی و اعمال مدیریت شایسته در برخورد با آن، به صنعت خودروسازی ما بیشتر کمک خواهد کرد.
روز جمعه 30 بهمن سال گذشته در یک شب سرد زمستانی وقتی راننده، خودرو را در یکی از خیابان*های تهران پارک کرده است، به ناگاه دودی از لای درز کاپوت خودرو بلند می*شود. ابتدا راننده به آن توجهی نمی*کند، اما سپس برای یافتن کپسول آتش*نشانی به مغازه آن سوی خیابان می*رود؛ اما در عرض مدتی کوتاه خودرو به شدت آتش می*گیرد؛ ولی این خودرو آتش گرفته پژو 405 نبود بلکه چندین ماه پس از فراخوان خودرو*های پژو 405، خودرو آتش گرفته پژو پارس بود که از پلات*فرم پژو 405 استفاده می*کرد.
حال پس از گذشت یک سال از آن تاریخ هنوز هم اخباری از آتش سوزی خودرو*های پژو 405 و حتی سمند و پژو پارس به گوش می*رسد؛ اما تاکنون به روشنی دلیل این آتش سوزی*ها مشخص نشده*اند. به راستی چرا این خودرو آتش می*گیرد و آیا امکان آتش سوزی خودرو*هایی که از پلات*فرم پژو 405 مانند سمند و پارس استفاده می*کنند، وجود دارد؟
منطقی ـ مدیرعامل ایران خودرو ـ بعد از مطرح شدن آمار آتش سوزی شدید چند خودرو در تصادفات جاده*یی از سوی پلیس راه و پیگیری دادستانی کل کشور در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که هنوز خطر آتش سوزی برای 25 هزار دستگاه پژو 405 که برای فراخوان مراجعه نکرده*اند، وجود دارد.
این مصاحبه بعد از مدت*ها و پس از آن که تلاش خبرنگاران برای دریافت پاسخ مدیران این شرکت در مورد دلیل آتش سوزی*های پژو 405 ناموفق مانده بود، گوشه*ای از حقایق را نشان داد؛ منطقی در این برنامه ایراد آتش گرفتن بیشتر خودروهای پژو405 را مربوط به شلنگ سوخت رسانی و از بین رفتن حالت ارتجاعی آن و بالاخره نشت بنزین عنوان کرد.
او اعلام کرد که بنزین نشت کرده در نزدیکی موتور به دلیل حرارت بالای موتور سبب آتش سوزی می*شود.
براساس گزارش*ها نیز بیشتر آتش سوزی*های پژو 405 از قسمت جلوی آن بوده است؛ اما یکی از مدیران ارشد صنعت خودرو اطلاعات دیگری به خبرنگار ایسنا می*دهد که تا حدودی با سخنان یادشده متفاوت است.
وی می*گوید: اشکال اصلی از قطعه و ریل سوخت است. این قطعه مستقیما از شرکت ولئو فرانسه تامین می*شد، ولی به دلیل آن که مدت زیادی از تولید پژو 405 در کشور فرانسه (1988) می*گذرد، قالب آن فرسوده شده و قطعه به صورت درست تولید نمی*شد. این قطعه در محل اتصال با شلنگ سوخت به دلیل از بین رفتن حالت آب*بندی سبب نشت بنزین و ریختن بر روی موتور گرم شده و آتش سوزی را پدید می*آورد.
او در پاسخ به این سوال که پس چرا قطعه معیوب را شلنگ سوخت اعلام کرده و گفته*اند که ایراد به دلیل مواد به کار رفته در شلنگ بوده که پس از مدتی حالت ارتجاعی خود را از دست داده و سبب آتش سوزی می*شود؟ گفت: جنس شیلنگ استفاده شده در خودرو آردی با پژو 405 یکسان است؛ اما چرا این آتش سوزی در آردی رخ نمی*دهد؟! جواب مشخص است؛ زیرا قطعه ریل سوخت آردی مشابه با پژو 405 و مجموعه خودرو*های پلات فرم 405 مانند سمند و پارس نیست.
وی در پاسخ با این سوال که آیا علت آتش گرفتن خودرو*های پژو پارس و سمند نیز به همین دلیل است؟ جواب مثبت داده و گفت: این مشکل از پیش از سال 83 نیز وجود داشت که در سال 83 به اوج خود رسید و مشکل در نیمه سال گذشته مشخص شد. البته پس از چند ماه مشکل از طرف شرکت ولئو فرانسه با سفارش قالب*های جدید برطرف شد و خودرو*های ساخته شده براساس پلا*ت*فرم پژو 405 تولیدی امسال این مشکل را ندارند. ضمن این که هنوز خودرو*های 83 و 84 که در فراخوان حضور نیافته*اند، با خطر آتش*سوزی مواجهند.
نخستین فراخوان صنعت خودرو ایران
در مرداد سال گذشته پس از آن که رسانه*های ایران گزارش*های زیادی از آتش*سوزی پژو 405 منتشر کردند، ایران خودرو برای اولین بار در صنعت خودرو ایران فراخوان بیش از 68 هزار پژو 405 را که در فاصله آذر ماه تا اسفند 83 تولید شده بودند، صادر کرد. در آن زمان این شرکت خودروساز، ایراد را مربوط به یک تولیدکننده قطعات سوخت*رسانی موتور در خارج از ایران دانسته بود. این اتفاق که در تعطیلات تابستانی شرکت رخ داد، سبب کندی فعالیت*های پیشگیرانه شده بود و چندی بعد معاون فروش ایران*خودرو برکنار شد.
بعد از گذشت ماه*ها کم*کم اخبار ناشی از آتش*سوزی پژو 405 تا حدودی عادی شد و به مرور زمان نیز ایران خودرو اعلام کرد که مشکل را برطرف کرده است.
گزارش سرپرست پلیس راه آغاز دوباره ماجرا
اواخر شهریور ماه امسال نیز سرپرست پلیس راه بدون اشاره به نام خودرو از آتش سوزی تعداد زیادی خودرو از یک کارخانه در تصادف*های جاده*یی خبر داد. پس از اعلام این خبر، دادستان کل کشور در نامه*ای خطاب به وزیر صنایع با اشاره به آمار*های ارائه شده از سوی سرپرست نیروی انتظامی* از وزیر صنایع خواست اقدام پیشگیرانه انجام دهد.
در ادامه ماجرا طهماسبی - وزیر صنایع و معادن - چندی پیش از توقف تولید پژو 405 در صورت اثبات نقص فنی خبر *داد. البته وی مدعی بود که موج رسانه*یی علیه پژو 405 به راه افتاده است که برای ادامه کار چندان مناسب نیست؛ ولی به هر حال هیاتی مشترک از پلیس راه، شرکت گسترش و نوسازی و ایران*خودرو برای بررسی موضوع تشکیل شده و چندی بعد ایران*خودرو اعلام کرد که هنوز 30 درصد مالکان این خودروها*ی معیوب برای بازبینی مراجعه نکرده*اند.
در حالی که در سال گذشته ایراد تنها به مدل*های تولیدی سال83 مرتبط دانسته شده بود، به تازگی اعلام شده که ایراد فنی تا مرداد 84 در خودرو*های پژو 405 وجود داشته است؛ اما حتی با توجه به اعلامیه شرکت تولیدکننده، موج رسانه*یی به سرعت گسترده شد؛ به گونه*ای که این شرکت در اعلامیه*ای اعلام کرد که در صورت اظهارات غیر واقعی در خصوص پژو 405 این مورد را به دادگاه خواهد کشاند.
*لازم به یادآوری است که *سرپرست پلیس راه نیروی انتظامی* از بیش از 100 حادثه منجر به مرگ در تصادفات جاده*یی بر اثر آتش سوزی یکی از خودرو*های ساخت داخل خبر داده بود و پس از آن دادستانی کل کشور در نامه*ای خطاب به وزیر صنایع، نام خودرو را پژو 405 اعلام کرد.
منطقی در مواجهه با این اتهام این*گونه پاسخ می*دهد که در تصادف زیر سرعت 48 کیلومتر از جلو و 38 کیلومتر از عقب، خودرو نباید دچار آتش سوزی شود که در این مورد پژو 405 استاندارد را رعایت می*کند.
این سخن تا حدودی اثبات شده است؛ چراکه در یک آزمایش واقعی توسط گروه بدل کاران خودرو پژو 405 با سرعت بیش از 45 کیلومتر از زمین برخاست و با سرعتی بیش از آن به زمین خورد و حتی پس از چند بار انجام آزمایش، خودرو آتش نگرفت؛ اما این خودرو پژو 405 مدل 85 است، نه 84!
سوال*های بی جواب و اعتبار از دست رفته
در حال حاضر بسیاری از خریداران از خرید خرید پژو 405 در هراسند؛ اما در میان چند سوال بی پاسخ مانده است: آیا پژو پارس و سمند که از پلات فرم مشابه 405 استفاده می*کنند دارای این مشکل هستند؟ به واقع قطعه معیوب کدام قطعه بوده است؟ در حالی که یک شرکت داخلی تامین*کننده قطعه بیش از هزار میلیارد تومان بابت تولید قطعه معیوب جریمه شده، چرا شرکت ولئو فرانسه هیچ گاه به دلیل اشتباه خود بازخواست نشده و ایران خودرو نیز نام این شرکت را عنوان نمی*کند؟ حال آن که در فراخوان علت آتش سوزی یک قطعه وارداتی بوده نه یک قطعه داخلی و از طرفی هنوز به*طور دقیق مشخص نیست علت کشته شدن مردم در آتش سوزی پژو 405 مشکل فنی خودرو بوده یا تصادفات جاده*یی.
این سوالاتی است که در پیگیری*های خبرنگار ایسنا برای مصاحبه با مدیران ایران خودرو ازجمله مدیر کیفیت این شرکت پس از یک ماه پیگیری بی نتیجه مانده و حتی مدیرعامل ساپکو که مسوول تامین قطعات ایران خودرو است نیز در مواجهه با این سوال که قطعه معیوب کدام بوده؟ گفت که این موضوع را از من نپرسید!
با وجود آن که برخی شواهد نشان می*دهد شرکت پژو نیز در این ماجرا مقصر بوده است؛ ولی نماینده پژو در تهران در پیگیری خبرنگار ایسنا حاظر به هیچ گونه همکاری و اظهارنظری نشد.
این در حالی است که به*نظر می*رسد با وجود دیدگاهی مبنی بر این*که رسانه*یی شدن موضوع به صنعت خودروسازی کشور لطمه وارد آورده است، جلوگیری از به*وجود آمدن چنین معظلی و اعمال مدیریت شایسته در برخورد با آن، به صنعت خودروسازی ما بیشتر کمک خواهد کرد.