دوست دارید افسردگی بگیرید؟ پس این bmw را نگاه کنید!!
مصرف سوخت این اتومبیل در هر 100 کیلومتر تنها 3.15 لیتر ...
مطابق اعلام بی.ام.و، کوپه مفهومی ویژن که اولین*بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2009 به نمایش درآمد، وارد بازار خواهد شد. طراحی ویژن و فناوری*های ابتکاری به کار رفته در آن، برنده جوایز متعددی بوده*اند.
بی.ام.و اعلام کرد، کوپه مفهومی فوق*العاده این شرکت با نام Vision EfficientDynamics که اولین*بار سال گذشته در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد، وارد خطوط تولید خواهد شد. این نمونه مفهومی به دلیل طراحی ابتکاری آن و فناوری*های اختصاصی به کار گرفته شده، تاکنون برنده جوایز متعددی شده است.
نیروی حرکتی ویژن توسط سه پیشرانه مجزا تأمین می*شود. یک موتور سه سیلندر دیزلی توربو در کنار دو پیشرانه الکتریکی که هر یک روی یکی از محورهای اتومبیل سوار شده*اند، وظیفه تأمین این نیرو را به عهده خواهند داشت. ویژن می*تواند از هر یک از موتورها به تنهایی یا از ترکیبی از هر 3 استفاده کند. حداکثر قدرت این اتومبیل 328 اسب بخار خواهد بود و می*تواند در 4.8 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد.
مصرف سوخت این اتومبیل در هر 100 کیلومتر تنها 3.15 لیتر و به مراتب کمتر از تویوتا پریوس است. ویژن می*تواند با استفاده از باتری*های پلیمر یون لیتیوم مسافتی حدود 50 کیلومتر را طی کند. با روشن شدن موتور دیزلی اتومبیل و استفاده از یک باک کامل این مسافت به 696 کیلومتر خواهد رسید. جالب*توجه اینکه شارژ دوباره باتری*ها با استفاده از برق خانگی به 2.5 ساعت زمان نیاز خواهد داشت.
در ویژن دیگر خبری از قسمت*های شیشه*ای نیست و سرتاسر بدنه از فیبر کربن ساخته شده است. ترکیبات آلومینیوم نیز برای سبک*تر شدن خودرو در بخش*های داخلی و شاسی اتومبیل به کار گرفته شده*اند. از فناوری*های پیشرو به کار گرفته شده در این اتومبیل، برای تولید نمونه*های بی.ام.و ActiveHybrid 7 و نمونه*های پیش*بینی شده برای سال 2013 استفاده خواهد شد.
نیروی حرکتی ویژن توسط یک موتور 3 سیلندر دیزلی توربو با پاشش مستقیم در کنار پیشرانه الکتریکی برای هر یک از دو محور اتومبیل تأمین می*شود. این موتور دیزلی در کنار یک توربوشارژر ورودی متغیر، در نهایت می*تواند توانی معادل 163 اسب بخار را تولید کند و گشتاور نیروی چرخ*های عقب این اتومبیل را به 290 نیوتن*متر برساند. برای ویژن گیربکس شش*سرعته، پیش*بینی شده است.
توان پیشرانه الکتریکی که در قسمت عقب اتومبیل تعبیه*شده، 33 اسب بخار است که می*تواند حداکثر تا 51 اسب بخار افزایش پیدا کند. حداکثر گشتاور نیروی ایجاد شده توسط این پیشرانه 290 نیوتن*متر است. توان پیشرانه الکتریکی دوم که در جلوی اتومبیل تعبیه*شده 80 اسب بخار است. حداکثر گشتاور نیروی تولید*شده برای چرخ*های جلو 219 نیوتن*بر*متر خواهد بود. توان نهایی این اتومبیل 356 اسب بخار است که می*تواند گشتاور نیرو را به حداکثر 800 نیوتن*متر برساند. سرعت نهایی این اتومبیل توسط کنترل الکتریکی آن به 250 کیلومتر*بر*ساعت محدود شده است.
موتورهای دیزلی اغلب کم*مصرف هستند. استفاده از این موتورها در کنار پیشرانه الکتریکی باعث*شده میانگین مصرف ویژن در هر 100 کیلومتر، مطابق استاندارهای اتحادیه اروپا حدود 3.77 لیتر باشد.
در تولید بدنه ویژن و بخش*هایی از شاسی آن از ترکیبات آلومینیوم استفاده شده است. به همین دلیل وزن این اتومبیل نسبت به نمونه*های پیشین کاهش محسوسی پیدا کرده است.
برای افزایش یا کاهش ورودی جریان هوا به درون رادیاتور، امکان باز یا بسته شدن پنجره مشبک جلوی اتومبیل پیش*بینی شده است. اگر اتومبیل به کارایی آیرودینامیک بالاتر نیاز داشته باشد یا از پیشرانه الکتریکی استفاده کند، دریچه*ها بسته خواهند شد.
چراغ*های عقب ال.ای.دی در طرحی تازه با بدنه اتومبیل ادغام شده*اند.
تهویه هوا خارجی به شکل جزیی از طراحی آیرودینامیک ویژن پیش*بینی شده است. طراحی ویژه چرخ*ها، حالت آیرودینامیک و پوشاندن آنها باعث بهبود حرکت چرخشی تایر خواهد شد.
ویژن برای 4 سرنشین طراحی شده است. سقف شفاف این اتومبیل در برابر پرتوهای فرابنفش تیره خواهد شد.
کارشناسان بی.ام.و می*گویند درهای اتومبیل مانند بال*های یک پرنده باز خواهند شد اما می*توان این طرح را الهام از بال حشرات نیز دانست. لولای بالایی این درها دوتایی تعبیه*شده تا امکان حرکت رو به بالا را به آیینه*های بغل اتومبیل نیز بدهد.
قسمت*های داخلی بسیار*ساده و متفاوت طراحی شده*اند. حتی در بخش کنترل و هدایت اتومبیل نیز حجم وسیعی از ابزارها و بخش*های دیجیتال به چشم نمی*خورند. سیستم کنترل و هدایت اختصاصی ConnectedDrive جای تمامی بخش*های آشنا را گرفته است.
کمربند ایمنی با طراحی هر صندلی یکپارچه شده است.
تهویه داخلی نیز مانند تهویه خارجی به شکل بخشی از طراحی آیرودینامیک خودرو به چشم می*خورد. این طراحی جذاب و فناوری*های تازه را در مدل*های آتی بی.ام.و نیز خواهیم دید.