بهروز وثوقی
Banned
- 2009-05-15
- 0
- 28,977
[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]AMT[/FONT][FONT="] یا [/FONT][FONT="]X100[/FONT][FONT="] اتومات سیستمی است که سایپا برای اولین بار در تاریخ خودروسازی کشور بطور کاملا داخلی طراحی کرده است شود و و کسانی که این خودرو را مورد آزمایش قرار داده اند معتقدند نزدیکترین سیستم در بین خودروهای روز دنیای به این سیستم که البته شباهت دادن این دو به هم جرات فراوانی میخواهد سیستم تعویض دنده شبه اتوماتیک یا [/FONT][FONT="]Semi-automatic[/FONT][FONT="]است.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]در طراحی این خودرو سیستمهای تعویض دنده شبه اتوماتیک به سادهترین بیان ، کلاچ از مجموعه پدالها حذف شده است و تعویض دنده بدون نیاز به گرفتن پدال کلاچ صورت میگیرد و شرایط برای رانندگی ایدهآل فراهم میشود .[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]سیستم [/FONT][FONT="]AMT[/FONT][FONT="] یک گیربکس اتوماتیک نیست بلکه ترکیبی از کنترلکنندههای مکانیکی و الکترونیکی است که در کنار همان گیربکس 5 سرعته دستی پراید به ایفای نقش میپردازند[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]از مزایای این محصول این است که خریداران می توانند خودروئی با تکنولوژی یالا بابهترین شرایط اقتصادی و کمترین افزایش قیمت را دسترس دارند و همچنین امکان داخلی سازی بالای 90 درصد ، چنین سیستمی را برای پلتفرم [/FONT][FONT="]X100[/FONT][FONT="] فراهم می کند که سلیقه های مختلف را با این خودرو همراه کند .[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]اما در کنار این استفاده از یک گیربکس تمام اتوماتیک در بهترین حالت در جهان میتواند موجب افزایش 3 تا 4 میلیونتومانی قیمت یک خودرو شود در حالی که نصب چنین سیستمی روی پراید بر اساس گفته مسئولان پروژه میتواند علاوه بر کاهش این میزان افزایش قیمت کاملا به صورت بومی و بدون نیاز به قطعات خارجی به تولید برسد در حالی که مراحل داخلی سازی یک گیربکس تمام اتوماتیک ممکن است بیش از 5 سال به طول انجامد.سیستم [/FONT][FONT="]AMT[/FONT][FONT="] به نوعی راهنمای رانندگان در رانندگی خواهد بود.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]با در کنار هم قرار دادن این رفتارهای رانندگی ایدهآل و رسیدن به نموداری میانگین از این 5 راننده در نهایت به الگوی ایدهآلی برای یک گیربکس شبهاتوماتیک که رفتار این رانندگان را شبیهسازی کند رسید. این الگو پیش از آزمایش نیز بر اساس محاسبات ترسیم شده بود و نکته جالب این بود که بعد از انجام آزمایش ها روی این 5 راننده نمودار نهایی شباهت بسیاری به نمودار تئوری و محاسباتی داشت .[/FONT]
پیوستها
-
4.8 کیلوبایت بازدیدها: 111