سورن elx


arsham_333

ناظم انجمن
2006-10-05
1,509
1,678
سورن elx کلیه استاندارهای روز اروپایی تصادفات را اخذ کرده است

قلب پر قدرت ایرانی درسینه سورن ای ال ایکس به تپش افتاد .



سورن کلیه استاندارهای روز اروپایی تصادفات نظیر تصادف از سمت راننده ece - r94 از بغل ece – r95 و کلیه استانداردهای مرتبط با صندلی و کمربندها را اخذ کرده است.






سیدداوود محمدی نوش آبادی ، مدیرپروژه سورن ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: در راستای کاهش امار تصادفات جاده ای خودرو سورن به سیستمهای مدرن ایمنی تجهیز شده است .

وی گفت: مطالعات انجام شده بر روی تصادف ها نشان می دهد 32 درصد تصادفات از سمت راننده،16 درصد از سمت شاگرد ، 16 درصد از طرف مقابل ، 6 درصد از عقب و 20 درصد از پهلو روی می دهد ضمن اینکه 10 درصد از تصادفات منجر به چپ شدن خودرو می شود.

نوش آبادی اظهار داشت: با توجه به توضیحات فوق سورن elx توانسته تمام استانداردهای ایمنی اروپایی برای محافظت از سرنشین در کلیه حالات را کسب نماید .

مدیرپروژه سورن اظهار داشت: تست های متعدد و پر هزینه ای برای سرنشینان با قد بلند یا کوتاه بر روی این خودرو انجام شده تا از صحت عملکرد این خودرو اطمینان حاصل شود .

وی ادامه داد: همچنین تستهایی برای حالتهای قرار گیری نامناسب سرنشین هنگام رانندگی انجام شده تا در بدترین شرایط نیز بدیل عملکرد کیسه هوا مشکلی برای سرنشینان ایجاد نشود.

نوش آبادی با بیان اینکه در فضای داخلی دربهای جلو با نصب جاذب انرژی سرنشینان از ایمنی بیشتری در تصادف از بغل برخوردارند اظهار داشت: سامانه ایمنی سورن elx شامل قطعاتی است که جهت حفاظت از سرنشینان خودرو درحین تصادف عملکرد مناسبی از خود نشان خواهند داد.

وی در پایان گفت: طراحی پیشرفته کیسه هوا سمت شاگرد برروی داشبوردی که از سطح نرمی برخودار می باشد برای اولین بار در ایران صورت پذیرفت .







سورنelx در نیمه اول سال 88 وارد بازار می شود

خودروی پیشرفته ایرانی به نام سورنelx در نیمه اول سال 88 وارد بازار می شود.
دکتر منوچهر منطقی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در حاشیه مراسم رونمایی سورنelx با بیان این مطلب گفت: امکان نصب سه موتور بر روی این خودرو وجود دارد که به صورت بنزین ،گاز و دوگانه قابل عرضه است.

وی درباره خودروی سورن elx نیز اظهارداشت: مهم*‏ترین ویژگی سورن این است که با توجه به پاس کردن استاندارد یورو 4 می*‏توانیم به اروپا صادرات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ظاهر داخلی و خارجی سورن elx به روز شده و از خودروهای روز تبعیت می*‏کند اظهار داشت: مهم*‏ترین ویژگی موتورها میزان الایندگی است که تمام استانداردهای بازارهای خارجی را پوشش می*‏دهند و مصرف آنها (دو موتور کم مصرف و موتور ملی جدید) در هر 100 کیلومتر حدود 7 لیتر است.

مدیر عامل ایران خودرو درباره اعمال استانداردهای یورو4 اظهار داشت: هم بنزین و هم خودروها باید استاندارد یورو 4 را پاس کنند و باید برنامه*‏ریزی ملی انجام گیرد که در درجه اول به سوخت بر می*‏گردد.




قلب پر قدرت ایرانی درسینه سورن ای ال ایکس به تپش افتاد



پر قدرت ترین موتور پایه گاز سوز جهان با مالکیت معنوی ایران به نام موتور 1700 سی سی توربوشارژ استانداردهای زیست محیطی یورو 4 را از سازمان های ذیربط اخذ کرد.
محمد زالی مدیر عامل شرکت ایپکو در مراسم رونمایی سورن ای ال ایکس با بیان این مطلب، گفت: مهندسان ایران پرقدرت ترین موتور پایه گاز سوز دنیا را که 150 اسب بخار توان دارد طراحی کرده و ساختند.

وی افزود: موتور 1700 سی سی توربوشارژ از سال 1383 با هدف دست یابی به دانش طراحی و تولید قوای محرکه آغاز و با صرف 32 هزار نفر ساعت و با استفاده از تجارب به دست آمده در طراحی موتورهای قبلی از خانواده موتور ملی ساخته شد.

زالی خاطرنشان ساخت: این موتور از آغاز تولید انبوه، بر روی سورن ای ال ایکس به بازار عرضه خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ایپکو اظهار داشت: موتور توربوشارژ نخستین موتور تولیدی کشور است که قدرت نامی آن حتی در ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا،هیچ افتی ندارد و توان و گشتاور آن روی خودرو سورن ای ال ایکس در دو حالت گاز و بنزین کاملا مساوی است.

وی مهم ترین دستاوردهای علمی شرکت ایپکو را تشکیل نخستین دوره کارشناسی ارشد موتور با همکاری دانشگاه خواجه نصیر ، تشکیل نخستین رشته در سطح عالی دکترا در موتور با همکاری داشنگاه های شریف وامیرکبیر، دست یابی به 80 درصد از طراحی موتورهای احتراق داخلی و ... عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: در سال آینده موتور ملی 1400 سی سی به بهره برداری خواهد رسید.

زالی در پایان یادآور شد: ایپکو بزرگ ترین مرکز تحقیقات و طراحی موتور در خاورمیانه است.
 

arsham_333

ناظم انجمن
2006-10-05
1,509
1,678
رفقا من با داشبوردش خیلی حال کردم. انصافأ قشنگ کار شده. حس یه ماشین آلمانی بهت دست میده. ماشین داخلی و 150 اسب بخار. دیگه چی میخواین!!؟ اما و اما نمیشه و نمیتونم به اینا اعتماد کنم!!!!!!
ولی بعید میدونم زیر 20 میلیون قیمت بدن. پارس elx و سریر که چند سر و گردن کوتاه ترن حول و حوش 20 میلیونه این دیگه باید سر به 30 بزنه!!

soren19.jpg

soren20.jpg

soren26.jpg

soren30.jpg

soren5.jpg
 

alireza3583

مدیر بازنشسته
2006-12-02
458
1,679
38
soren32.jpg

کله اسب ایران خودرو از سال 79 مهمان خیابان های ایران و برخی کشور های جهان است . سال 84 این کله اسب جان تازه ای به نام سورن گرفت که در پی آن پایه های مدلی کاملا متفاوت از خانواده سمند پایه گذاری شد . سورن در فاز اول تنها در ظاهر خودرو ، برخی تجهیزات داخلی و تغییرات جزئی فنی با قیمتی فراتر از سمند ال ایکس به بازار عرضه شد و این موضوع حواشی اعتراضات را پیرامون این خودرو بالا برده بودند . اما پشت پرده و از همان سال عرضه سورن فاز یک ، تحقیقات و طراحی های سورن فاز دوم کلید خورده بود ، این بار قرار نبود روی دفتر نقاشی سمند طرح جدیدی پیاده شود بلکه تحولات سازنده تر و قدرتمند تر از هر زمان دیگر در صنعت خودروسازی ما صورت گرفته بودند . سورن با ورود به مرحله ELX محصولی کاملا متفاوت و انطباق پذیر با پیشرانه های گوناگون و هم گام با دانش روز را رقم زد . اسب جوان ایران خودرو با عرضه سورن ELX و تغییرات در خور توجه این خودرو نسبت به مدل پیشین وارد دوران بلوغ و پیشرفت شد ..
کلیدواژه هایی که پروژه سورن ELX روی آن ها بنا شده است متشکل از تکمیل سیستم های ایمنی ، تطبیق خودرو با استاندارد های روز ، ارگونومی ،ارتقاء سیستم صوتی ، افزایش کیفی همه قطعات ، تجهیز خودرو به ایربگ داشبورد ( شاگرد ) به عنوان استاندارد اروپا ، بخاری اتوماتیک و بهترین راندمان است .

soren33.jpg


تغییرات طراحی خارجی :
جلوپنجره با خطوط افقی تنها تغییر ایجاد شده در طراحی ظاهری سورن ELX است . این تغییر علاوه بر کمک به جذابیت بیش تر ظاهر خودرو در بازشناساندن این تیپ از سورن فاز اول نقش اول را در طراحی خارجی خودرو بازی می کند . طراحی خطوط افقی که عده بسیاری آن را به کپی برداری از جلوپنجره تویوتا کمری نسبت می دهند پیش از این ها هم در طراحی مدل های مفهومی سمند های پردیس و زوبین مشاهده شده بود و انتظار می رفت در فاز نخست سمند سورن نیز از همین سبک جلوپنجره استفاده شود . به زعم کارشناسان طراحی جلوپنجره پیشین سورن المان های روز استاندارد های بصری جهانی را در بر ندارد و جلوپنجره نصب شده روی سورن ELX اصالت را در عین هماهنگی با دیگر اجزا ظاهر خودرو به سورن برمی گرداند .




soren36.jpg

تغییرات طراحی و امکانات داخلی :
طراحی داخلی سورن ELX را می توان به جرات اصلی ترین بخش تحولات در ELX دانست . طراحی کلی داخل خودرو اعم از تودوزی ، داخل درب ها ، داشبورد و کلید های شیشه های بالابر و کلید های کنترل روی کنسول وسط سبکی جدید از طراحی های ایران خودرو را نشان می دهند .
صندلی های سورن با هدف بهبود شرایط راننده و سرنشینان و با توجه به ارگونومی یا مهندسی فاکتور های انسانی طراحی شده اند . این صندلی ها به صورت برقی کنترل می شوند و در 8 جهت حرکت می کنند . صندلی سورن هم در راستای ارتقاء رفاه و همچنین ارتقاء امینیت سرنشینان توانسته 4 استاندارد اروپایی را کسب کند . از جمله این استاندارد ها و تست های صورت گرفته پایداری صندلی ها هنگام وارد شدن ضربه و استاندارد پشت سری های سرنشینان است . صندلی های عقب خودرو بهینه سازی شده اند و ظرفیت استاندارد آن ها به 3نفر افزایش پیدا کرده و به همین منظور کمربند سرنشین سوم به مجموعه صندلی و تاقچه عقب افزوده شده که موجب تغییر شکل و آرایش قرار گرفتن سیستم پخش خودرو با کارآیی بالاتر شده است .
در طراحی داشبورد و قطعات و تجهیزات تشکیل دهنده آن ایران خودرو از روشی جدید در سورن استفاده کرده که هم هزینه تمام شده در خط تولید و هم عمل مونتاژ خودرو را تسهیل می کند . مجموعه امکانات داشبورد به صورت پیش مونتاژ شامل مجموعه کامل فرمان خودرو ، کیسه هوای شاگرد و قطعات و سیستم های برقی خودرو به خط تولید خودرو انتقال داده می شوند .

soren34.jpg

برای اولین بار در ایران سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در سورن ELX طراحی شده است . کنترل میزان هوای کابین ، کنترل دمای داخل کابین ،یخ زدایی و بخار زدایی در زمستان از جمله کارآیی های سیستم تهویه اتوماتیک طراحی شده توسط ایران خودرو هستند این سیستم به وسیله سنسور های نصب شده بر روی موتور ، سپر ها و داخل کابین بیش ترین کارآیی لازم را در سرمایش و گرمایش خودرو ارائه می دهد . سیستم تهویه اتوماتیک با کمک دریچه های استاندارد و بهینه سازی شده سورن ELX کارآیی بهتری نسبت به موارد مشابه در خودرو های هم کلاس خود خواهد داشت . این سیستم با دارا بودن آپشن ها و حالت های گوناگون شرایط بهینه ای را در حالت econ برای مصرف سوخت به همراه خواهد داشت . در انواع سمند هوارسانی و تهویه هوا برای سرنشینان عقب آن گونه که باید هر چند به صورت غیر مستقل ولی کامل صورت نمی گرفت . سورن ELX با دارا بودن دریچه های مجزا برای سرنشینان عقب تمامی نقاط کابین خودرو را پوشش می دهد .
سیستم برقی خودرو در سورن ELX به صورت یک پارچه تحت نام JUNCTION BOX در مجموعه پیش مونتاژ شده داشبورد قرار می گیرند که این پکیج شامل فیوز ها ، رله ها ،سیستم هشدار دهنده و سایر تجهیزات تکمیلی می شود . ایجاد پکیج این چنینی کیفیت یک پارچه و طول عمر بیش تری را برای قطعات برقی خودرو تضمین می کند . علاوه بر این موارد سوییچ ها در سورن ELX به صورت کامل ارتقاء پیدا کرده اند و همچنین جلوآمپر جدید با امکانات بیش تری نیز در این خودرو به کار گرفته شده است .
سورن در فاز نخست امکان نصب کیسه هوای راننده را در مجموعه فرمان امکان پذیر کرده بود اما در فاز دوم و در موفقیت دیگری برای ایران خودرو با طراحی سطح نرم داشبورد امکان نصب کیسه هوای دوم (شاگرد ) نیز مهیا شده .

soren30.jpg

نصب کیسه هوای داشبورد برای نخستین بار است که در یک خودرو ایرانی صورت می گیرد .طراحی سطح نرم با استفاده از روکش فوم میسر شده است .
سامانه هوشمند مرکزی که نسل نخست آن در نخستین سمند پایه گذاری شد در سورن با بالاترین سطح پیشرفت و امکانات به کار گرفته شده است . این سامانه که به طور کامل شاهد تغییراتی در جهت پیشرفت کارآیی ها و امکانات بوده و با دارا بودن کنترل هوشمند مرکزی تحولی در کنترل بخش های فنی خودرو به وجود آورده است . این سیستم که شامل JUNCTION BOX (فیوز ها ، رله ها ،سیستم هشدار دهنده و سایر تجهیزات تکمیلی ) و ارتباط با تجهیزات این بخش می شود امکانات جدیدی نظیر تنظیم سرعت برف پاک کن با سرعت خودرو ، سیستم پیدا کننده خودرو و .. را در بر دارد . در صورتی که اشکالی در بخش الکترونیک خودرو به وجود بیاید این سیستم با قرار گرفتن در حالت چک اتوماتیک قطعه معیوب را یافته و به راننده اطلاع می دهد ، به این وسیله دیگر نیازی به چک کردن تمامی قطعات الکترونیکی خودرو نیست .
سیستم صوتی خودرو نیز هم از نظر سیستم پخش و هم از نظر بلندگو ها متحول شده است .
soren35.jpg


ارتقاء ایمنی :
بر اساس گفته مسئولان ایران خودرو ایمنی یکی از کلیدی ترین مباحثی است که در طراحی سورن ELX مورد توجه بوده است .
طراحی کیسه هوای شاگرد که در بخش طراحی و امکانات داخلی به آن پرداختیم در صدر لیست نگاه امنیتی ایران خودرو به سورن ELX قرار دارد که با تکنولوژی جدید این شرکت ایجاد شده و امید می رود از آن در جهت ارتقاء امنیت سرنشینان در محصولات دیگر نیز استفاده شود .
جاذب های انرژی پیش تر و در فاز نخست سورن روی سپر های عقب و جلو مورد استفاده قرار گرفته بودند اما در سورن ELX این سیستم که امنیت عقب و جلو سورن را تضمین کرده بود داخل درب نیز نصب شده تا خطر ناشی از ضربه های بغل خودرو را به حداقل برساند . نصب کمربند ایمنی سوم عقب به صورت طراحی سه نقطه ای نیز از دیگر امکانات ایمنی افزوده شده به سورن ELX است .
سورن همچنین توانسته 2 استاندارد امنیت تصادف اروپا را کسب کند و با توجه به 4 استاندارد امنیتی که در زمینه استاندارد صندلی ها به دست آورده بود توانسته در زمینه امنیت تمامی استاندارد های مورد نیاز اروپا را کسب کند .
علاوه بر موارد فوق ، کمربند های پیش کشنده و ستون شکننده فرمان تلسکوپی از دیگر المان های امنیتی در نظر گرفته شده در این خودرو هستند .


soren37.jpg
مشخصات فنی ، 3 پیشرانه برای سورن :
سورن ELX توانایی تطبیق پذیری با سه نوع پیشرانه اعم از TU5 ( حجم 1600 سی سی و قدرت 110 اسب بخار ) ، XU7 ( موتور فعلی سمند با حجم 1800 سی سی و 100 اسب بخار قدرت ) و موتور ملی با توربو چارجر ( 1700 سی سی تنفس طبیعی ) .
اما در این بین یکی از پیشرانه ها که همزمان با رونمایی ELX معرفی شد ،دومین عضو خانواده موتور ملی ایران خودرو بود که عضو اول آن یعنی موتور ملی با حجم 1.7 لیتربرای نصب روی سمند ال ایکس مدتی قبل معرفی شده بود . این پیشرانه که مجهز به توربوچارجر است به صورت دو گانه سوزطراحی شده و تنها موتور داخلی است که در ارتفاع بالای 2000 متر از سطح دریا شاهد هیچ افت قدرتی نخواهد بود . حداکثر قدرت موتور 1.7 لیتری توربوپارجر EF7 156 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 210 نیوتون متر است . این پیشرانه با مصرف 7.2 لیتری برای سیکل ترکیبی در 100 کیلومتر استاندارد یورو 4را پاس کرده است . EF7 توربوچارجر همچنین توانایی پیمایش 300 کیلومتر با یک مخزن 100 لیتری گاز طبیعی را داراست .

soren40.jpg
قیمت و ... :

قیمتی قاطعانه برای سورن ELX اعلام نشده است اما بر اساس گفته های منطقی مدیر عامل این شرکت قیمتی حدود 20 میلیون تومان برای سورن در نظر گرفته شده و ثبت نام آن به زودی آغاز می شود. اما با توجه به آپشن ها و تغییرات تحولی که در سورن ELX ایجاد شده اند تا زمانی که این تغییرات به صورت انبوه به تولید نرسند نمی توانیم روی تثبیت قیمت روی 20 میلیون تومان حساب کنیم .
شاید شرکت های دیگری در طراحی بخش های جدید سورن ELX درگیر بوده باشند اما مهم ترین نکته پیرامون این خودرو این است که کلکسیونی از تغییرات مثبت و قدرتمند در کنار هم روی یکی از محصولات پر افتخار ایران خودرو نصب شده اند و توانسته است اکثر استاندارد های روز اروپا که بالاترین سطح نیاز ها را شامل می شود پاس کند ، سورن ELX به نظر اولین خودرو تمام ملی و تماما تحول یافته صنعت ما به شمار می رود که نوآوری های بسیاری را در خود گنجانده و تمامی این نوآوری ها همگام با تکنولوژی روز جهان صورت گرفته اند . این موضوع می تواند پیش از هر چیز روز های طلایی پیش روی صنعت خودروسازی را به ما نوید دهد و چشمان ما را منتظر تحولات و نوآوری های بسیار دیگر نگاه دارد . تحولاتی که در محصولات ما قابلیت رقابت با رقیبان خارجی را به وجود بیاورند .


soren9.jpg


soren27.jpg


soren17.jpg

soren12.jpg
 

lbv

کاربر
2009-10-18
3
3
قرار بود که سه ماهه اول سال 88 بیاد اما داریم به نیمه 89 میرسیم ولی خبری از این ماشین نیست . فکر میکنم از که ایرانفرقون پشیمون شده ونتونسته این ماشین رو به تولید برسونه.
 

rezadish

کاربر
2009-08-23
3
2
اومد عزیزم قیمتش هم حدود 18 میلیون تومانه تو جام جم نوشته بود
اگه اومده باشه که من دست گلتا ماچ میکنم ما می خواستیم یک پژو پارس بخریم ولی چون گفتی اومده از خرید پارس پشیمون شدم و حالا سورن با توربو سوار میشم
 

rezadish

کاربر
2009-08-23
3
2
اگه اومده چرا تو سایت ایران خودرو مشخصاتش نیست؟ منظورم سورن با توربو است نه معمولی ef7TC
 
بالا