مرسدس بنز Mercedes GLK


arsham_333

ناظم انجمن
2006-10-05
1,509
1,678
طراحي خارجي :

GLK را نبايد يك " پديده "* حداقل در بخش طراحي به حساب آورد . فرم طراحي اين خودرو بسيار تيز و خشك طراحي شده .

به طور كلي قسمت جلوي اين خودرو به گونه اي طراحي شده كه عريض تر و پهن تر از قسمت عقب به نظر ميرسد . البته اين پهنا نه تنها آن را پرابهت نشان نميدهد بلكه از جذابيت آن نيز كاسته است .

خطوط تيز بدنه هنگام رسيدن به قسمت عقب متمركز شده و نماي به مراتب قابل قبول تري را نسبت به جلو به وجود مي آورد . عدم در يك راستا قرار گرفتن دستگيره هاي در نيز اين حس را تقويت ميكند .

طراحان مرسدس نتوانسته اند كاپوت خود را به خوبي عضلاني نشان دهند و دو برآمدگي كوچكي نيز كه بر روي آن به چشم ميخورد اصلا مدرن نيست و بيشتر در خودروهاي دهه ي 80 و 90 ديده ميشود.

ابعاد جلوپنجره نيز كمي بيش از اندازه بزرگ است و كوچكتر شدن آن ميتوانست چهره ي جسورتري به GLK ببخشد .

البته GLK در طراحي نقاط قوتي نيز دارد كه از آن جمله ميتوان به محل قرار گيري لنز چراغ ها اشاره كرد كه چه در هنگام خاموش بودن و چه در موقع روشنايي نماي اين خودرو را زيباتر نشان ميدهند .

با توجه به اين كه GLK بر روي شاسي C كلاس ساخته شده ميتوان انتظار داشت كه فرم چراغ هاي جلوي آن نيز شبيه سي كلاس باشد .اين چراغ ها اگرچه خيلي جذاب نيستند ولي اشكال خاصي نيز در طراحي آن ها به چشم نميخورد .

گلگيرهاي برآمده ي اين اتومبيل همانند ساير بخش ها نتوانسته اند چهره ي اين خودرو را حجيم نشان دهند و فقط باعث اغراق آميز جلوه كردن خودرو ميشوند .

در كل طراحي خارجي GLK جديد علي رغم جديد بودن خيلي شكيل و زيبا نيست و مرسدس ميتوانست در اين زمينه بهتر كار كند .
1016big.jpg

طراحي داخلي :*
اگر بخواهيم بين طراحي داخلي و خارجي اين خودرو مقايسه اي انجام دهيم طراحي داخلي برنده خواهد بود !!

داشبورد اين خودرو خصوصا در قسمت هاي بالايي زيبا و لوكس طراحي و رنگ آميزي شده . استفاده از رنگ هاي تيره حالتي كلاسيك را به وجود آورده است كه شما را به ياد محصولات زيباي دهه 70 مرسدس مي اندازد .

اما وقتي به قسمت پايين - صندلي ها و قسمت مياني فرمان نگاه ميكنيم رنگ كرمي روشني را ميبينيم كه به هيچ وجه با رنگ بسيار تيره ي كابين هماهنگي ندارد . اگر طراحان كمي رنگ كرم را در ميان رنگ تيره استفاده ميكردند آن وقت زيبايي كابين دو چندان ميشد ولي تقسيم كابين به دو بخش كاملا تيره و روشن كمي احساس خستگي و دلزدگي را به وجود مي آورد .

نحوه ي قرار گيري ادوات و ظاهر آن ها مناسب است ولي شكل طراحي دريچه هاي كولر اصلا مدرن و به روز نيست . حالت مربع شكل و ساده ي اين دريچه ها بيشتر شما را به ياد خودروهاي قديمي هيونداي مي اندازد تا مرسدس بنز !!

نحوه ي رنگ آميزي نشانگر سرعت قابل توجه است . رنگ خاكستري ملايم آن با بقيه ي اجزاي فوقاني كابين هماهنگ است .

در اين بخش نيز اگرچه GLK فوق العاده نيست ولي حرف هايي براي گفتن دارد .
 

arsham_333

ناظم انجمن
2006-10-05
1,509
1,678
موتور و گيربكس :
1009big.jpg

اولين موتوري كه براي اين خودرو در دسترس است يك موتور ديزلي چهارسيلندر است كه 2/2 ليتر حجم دارد . اين موتور كه از نسل جديد موتورهاي ديزلي مرسدس است به تكنلوژي BLUETEC مجهز شده . اين تكنلوژي با استفاده از يك سري **********هاي پيشرفته گاز خروجي موتور را تصفيه ميكند به طوريكه هم اكنون خودروهاي مجهز به موتورهاي بلوتوك مرسدس در 50 ايالت آمريكا در حال تردد ميباشند .

اين موتور كه از نسل چهارم موتورهاي " كامون ريل " ميباشد داراي انژكتورهايي است كه سوخت را با فشار 2000 بار به محفظه ي احتراق تزريق ميكنند .

" بلوتوك اين امكان را براي ما فراهم مي آورد تا علاوه بر بازدهي بالا و انتشار آلودگي كم بتوان گشتاور بالايي را از موتور دريافت كرد " . اين سخن دكتر توماس وبر عضو مركز تحقيقات پيشرفته ي شركت دايلمر ميباشد .

سيستم AdBlue با تزريق جريان بنزين به لوله ي اگزوز تا 80 درصد از ميران اكسيدهاي نيتروژن (*ازت ) ميكاهد . اين سيستم اكسيدهاي نيتروژن را به نيتروژن آزاد و بخار آب تبديل ميكند . همان طور كه ميدانيد اكسيدهاي نيتروژن مهم ترين آلاينده ي موتورهاي ديزلي هستند . اين مواد ميتوانند باعث به وجود آمدن پديده اي به نام " مه دود فوتوشيمايي " شوند و همچنين اوزون تروپوسفري را ايجاد كنند كه به شدت براي سلامت انسان ها مضر است . از اين رو حذف و كاهش اين آلاينده ها در موتور خودروهاي ديزلي بسيار حائز اهميت است .

علاوه بر سيستم ادبلو نبايد از نقش مبدل هاي كاتاليتكي SCR نيز گذشت كه استاندارد يورو 6 را براي اين خودرو به ارمغان آورده است ( اين استاندارد در اروپا از سال 2015 اجباري خواهد شد ) .

قدرت اين موتور برابر 168 اسب بخار ميباشد . براي اين خودرو يك گيربكس 7 سرعته اتوماتيك در نظر گرفته شده كه قابليت تعويض دنده ها به صورت دستي را از طريق ميله اي كه در كنار فرمان در نظر گرفته شده داراست .

از ديگر موتورهاي قابل دسترس براي مدل هاي اروپايي ميتوان به موتور V6 ديزلي و موتور 2/6 ليتري آ ام گ اشاره كرد كه 450 اسب بخار نيرو توليد ميكند .
1008big.jpg

ديناميك و عملكرد :*
نصب سيستم AGILITY بر روي اين خودرو سبب شده تا فرمان پذيري و هندلينگ آن در مانورها افزايش يابد .سيستم فنربندي اين خودرو را ميتوان براي لوكس بودن و يا رفتن به مسيرهاي خارج از جاده تنظيم كرد .

نصب سيستم چهاچرخ متحرك 4MATIC كه يكي از بهترين از بهترين هاي دنياست به همراه استفاده از مواد سبك وزن پايداري بالايي را همزمان با تاثير كم در مصرف سوخت براي GLK به ارمغان آورده است .

در كنار اين سيستم تجهيزاتي نظير سيستم پايداري الكترونيكي ESP و ASR به همراه 4ETS پايداري و ايمني فعال بالايي را ايجاد ميكنند .

تقسيم وزن در اين خودرو 45:55 ميباشد كه براي يك اس يو وي تقسيم وزن بسيار خوبي است و همين ويژگي به همراه سيستم هاي ياد شده چابكي بالايي را براي GLK ارزاني ميدارد
 
بالا