BMW 528i E39 الگویی موفق برای ارتقاء سری پنجم بی ام و


arsham_333

ناظم انجمن
2006-10-05
1,509
1,678
به گزارش CarXR.com : بی ام و E39 یکی از اتاق های موفق سری پنجم بی ام و می باشد که در طول سال های 1995 تا 2003 میلادی و در ادامه موفقیت های برادر بزرگتر خود یعنی مدل افسانه ای E34 و بازنگری E38 طراحی و ساخته شد این خودرو در طول چند سالی که به بازار عرضه شد رضایت مشتریان هدف را به خوبی جلب کرد و باعث شد تا پلتفرم آن برای جانشین خود یعنی بی ام و E60 در سال 2003 در نظر گرفته شود.
IMG_9724.jpg
در سال اول در آلمان و انگلستان مدل 520i E39 فروش چشمگیری داشت، تا سال 98 اتاق مورد نظر با پیشرانه های مختلف معرفی و به فروش رسید تا اینکه در همین سال E39 ///M5 به بازار آمد، خودرویی با پیشرانه 8 سیلندر 4.9 لیتری که با کد S62 شناخته می شود و سر و صدای زیادی را در هم گروه های خود یعنی پیشرانه های BMW Motor Sport به راه انداخت.
IMG_9734.jpg
درابتدا از مالک محترم خودرو آقای شاهین محزونیان که با ما همکاری داشتند نهایت تشکر را داریم، این خودرو در کشور ما به تعداد خیلی کم یافت می شود که طبیعتا در این چند دستگاه تعداد کمی از آنها سالم و بدون نقص هستند میهمان امروز ما BMW 528i E39 به مدل 1996 میلادی می باشد یکی از گونه های سالم E39 در کشور، E39 از سال 95 تا 2003 تولید شد اما 528i فقط تا سال 2000 به تولید رسید، در کل شباهت های زیاد این خودرو را با E38 باید دلیلی بر طراحی استادانه E38 یا همان سری هفتم دانست.
IMG_9730.jpg
طراحی خودرو:

در قسمت جلوی این خودرو به مانند همیشه شاهد چراغ های کشیده بی ام و هستیم که چراغ های این خودرو با مدل 2003 تغییر پیدا کرده و داخل آن علاوه بر لنز از نئون هم استفاده شده است، ابرویی بالای چراغ جلو چهره خودرو را خشمگین تر نشان می دهد، این خودرو مجهز به کیت بدنه M5 می باشد که شامل سپر جلو-سپرعقب- بالچه روی شیشه و صندوق عقب است، در موتور این خودرو به علاوه قسمتی از سپر جلو طرح کربن می باشد که باعث زیباتر شدن آن شده است و این خودروی خاص را بازهم خاص تر به نمایش می گذارد.
IMG_9742.jpg
در نمای جانبی شاهد آبشش های روی گلگیر هستیم که متعلق به بی ام و M5 می باشد از دیگر زیبایی های آن رینگ های BBS می باشند که در قسمت جلو 8.5 و در قسمت عقب 10.5 اینچ پهنا دارند و خط زیبایی هم که از قسمت جلو تا به انتهای خودرو به عقب کشیده شده را هم نباید از نظر دور داشت.
IMG_9821.jpg
 

arsham_333

ناظم انجمن
2006-10-05
1,509
1,678
بی ام و سری پنجم از زمان تولید دارای اتاق کشیده ای بوده و در آن چاشنی لوکس بودن هم همیشه دیده شده است اما نه به اندازه سری هفت این کمپانی (ابعاد این خودرو 4775 میلی متر در طول و 1800 میلی متر در عرض و 1435 در اتفاع است)، زمانی که قصد به طراحی این مدل و الگو برداری از سری هفتم رسید مسئولین و طراحان تصمیم گرفتند که ساختار فیزیکی خودرو را هم تغییر دهند تا علاوه بر طراحی جدید استحکام بدنه خودرو هم بالا رود ولی در عین حال وزن آن بالا نرود و به همین دلیل در برخی از قسمتها از آلومینیوم و مواد سبک استفاده شده است و ناگفته نماند که این خودرو نسبت به E34 یا همان نسل قبل 40 درصد استحکامش افزایش یافته است و در تست های مختلف این مهم خود را به وضوح نشان داده است.
IMG_9850.jpg
در قسمت عقب ابتدا و با یک نگاه بی ام و اسطوره ای سری سوم یا همان E36 در ذهنمان مجسم می شود، سپر عقب هم همانطور که گفتیم M می باشد و به مانند همیشه عضله ای است و قسمت دیفیوزر آن هم به طرح کربن مزین شده است و 4 لوله اگزوز از طرفین به بیرون آمده تا به شما بفهماند آن قدرها هم ضعیف نیست! چراغ های عقب را هم که می نگریم می بینیم به مانند چراغ های جلو به مدل 2003 مبدل شده است.
IMG_9719.jpg
بالچه کوچک روی صندوق عقب به علاوه بالچه بر روی شیشه متعلق به کیت M این مدل بوده و برای شکست باد و بهبود آیرودینامیک نقش بسزایی دارند ، از نکته های جالب اینجاست که سقف و صنوق عقب این خودرو هم طرح کربن شده است و همین مهم خود بسیار بر زیبایی این مدل افزوده تا شما با دیدن این خودرو به یک نگاه سطحی اکتفا نکنید.
IMG_9857.jpg
داخل خودرو:

زمانی که فضای داخل را می نگریم شاهد کابین تمام چرم خودرو هستیم، کابینی که اگر از به کارگیری مواد خوب در آن سخن نگوییم بی انصافی کردیم، شما خودتان حساب کنید که از سال 1996 تا به امروزه چیزی حدود به 15 سال می گذرد و هنوز داخل کابین این بی ام و به مانند روزهای اولش می باشد و همان رایحه خاص همیشگی بی ام و را دارد که اگر شما داخل بی ام و های سالمی که از آن دهه باقی ماندند بنشینید این رایحه معروف به مشام شما خواهد رسید.
IMG_9764.jpg
بر روی درهای خودرو نوار چوبی کشیده شده و تا روی داشبورد هم آمده و سراسر داشبورد را هم زیبا کرده است که مالک این خودرو چوب های این خودرو را هم به طرح کربن تبدیل کرده است و این سدان اسپرت را به معنی ماهیت واقعی خود نزدیک تر کرده است، داخل کابین بسیار جا دار و دلنشین می باشد و صندلی های این خودرو هم بسیار راحت هستند تا در زمان مسافرت با این خودرو اصلا احساس خستگی به شما دست ندهد، در کل طراحی داخل این خودرو بسیار زیرکانه است و شما اصلا احساس نمی کنید که این خودرو برای سال 1996 میلادی می باشد و از زیبایی های خاص داخلی آن دریچه های تهویه کناری خودروست که بر روی درهای آن طراحی و تعبیه شده است.
IMG_9725.jpg
 

arsham_333

ناظم انجمن
2006-10-05
1,509
1,678
آپشن ها:

حال نوبت به بررسی آپشن های این خودرو می رسد که با در نظر گرفتن سال 1996 که تولید شده است از آپشن های خوبی برخوردار است که می توان به دو اربگ در جلو برای ایمنی سر نشینان- سیستم کنترل کشش که در این خودرو با 3 حرف ETS یا همان Electronic Traction System- کولردیجیتال که در قسمت عقب خودرو برای سرنشینان وجود دارد- تلفن فابریک خودرو که در حال حاضر هم فعال می باشد.
IMG_9765.jpg
فرمان تلسکوپی دو حالته که علاوه بر بالا پایین ، عقب و جلو هم می شود- دزدگیر نویگیشن دار ماهواره ای که اگر این خودرو در هرجای دنیا به سرقت برود از طریق ماهواره خاموش می شود- آیینه های جانبی برقی - پرده عقب برقی- سانروف دوحالته برقی- سنسور دنده عقب- از دیگر آپشن های این خودرو کروز کنترل می باشد که در این مدل بی ام و که گیربکس اتوماتیک ندارد کروز کنترل آپشن بسیار ارزشمندی به شمار می رود و خیلی هم کم در این مدل خودروها وجود دارد و دیگر آپشن این خودرو کنترل سیستم صوتی از روی غربالک فرمان این خودرو می باشد.
IMG_9755.jpg
پیشرانه:

پیشرانه این خودرو 6 سیلندر به حجم 2793 سی سی می باشد، قدرت این پیشرانه 191 اسب بخار در 5300 دور و حداکثر گشتاور آن 280 نیوتن متر در 3950 دور است، این پیشرانه به کد M52B28 شناخته می شود و 24 سوپاپه است که از سری پیشرانه های OBDІІ Single Vanos، قطر سیلندر در کورس پیستون این خودرو 84×84 میلی متر و تراکم آن 10.2 به 1 می باشد، هر سیلندر به حجم 465.5 سی سی و نسبت قدرت به هر تن 124.43 اسب بخار است، این خودروی 1535 کیلوگرمی از حالت ایستاده در مدت زمان 5.5 ثانیه به سرعت 80 کیلومتر و همچنین در زمان 7.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می رسد.
IMG_9827.jpg
از نکات دیگری که باید بدان توجه کرد این است که تنوع این محصول بی ام و بالاست اما در آمریکا فقط با چند مدل پیشرانه فروش می رسیده است که عبارتند از 525i-528i-530i-540i-M5 در حالی که در اروپا این خودرو در مدل های 520i-523i-525i-528i-530i-535i-540i-525tds-520d-525d-530d-M5 روانه بازار شد و به فروش رسید.
IMG_9761.jpg
آزمایش رانندگی:

با استارتی خیلی کوچک خودرو را روشن می کنیم قبل از اینکه حرکت کنیم راحتی بیش از حد صندلی ها نظر ما را جلب می کند، جعبه دنده 5 سرعته دستی ZF را درگیر کرده و شروع به حرکت می کنیم لازم به ذکر است که این مدل به طور سفارشی جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک را هم داراست و با کد A4S 310R قابل سفارش می باشد، صدای پیشرانه بسیار زیاد است طوری که احساس می کنید که این یک M Power واقعی است.

قصد انجام حرکت نمایشی را داریم، قدرت خودرو آنچنان بالا نیست اما با قطع کردن سیستم کنترل کشش هم کاری از پیش نمی رود زیرا این خودرو از دیفرانسیل مخصوص برخوردار نیست و به تایرهای 275/35 ZR18 NITTO مجهز شده که این تایرها از چسپندگی بسیار بالایی برخوردارند و مخصوص ریس های خیابانی هستند به هر حال باز هم بی ام و خود را در قسمتی از خیابان نشان داد و کمی ما را هم خوشحال کرد!!
IMG_9797.jpg
 

arsham_333

ناظم انجمن
2006-10-05
1,509
1,678
ه خیابان اصلی می رویم و آنجا شروع به گاز دادن بی رحمانه به این بی ام و می کنیم که صدای بسیار زیاد این خودرو موجب توجه عابران پیاده می شد، دنده 1 را تا انتهای پدال فشار می دهیم و سریع دنده را تعویض می کنیم به درستی متوجه خواهیم شد که این قدرت برای این خودروی 1535 کیلوگرمی بسیار کم است و اگر کم هم نباشد مناسب کارهای ما نیست! فرمان این مدل راک اند پینیون و مجهز به سیستم پاور استرینگ می باشد و زیر بندی آن کاملا از آلومینیوم طراحی و ساخته شده است که این خود از تکنولوژی بالای این کمپانی صحبت می کند و اینکه جوش هایی هم که در این زیر بندی برای متصل کردن اجزای آن به کار رفته از نوع لیزری می باشد.

نکات بالا و سختی و طراحی استادانه شاسی را هم را در نظر بگیرید این دلایل مهم همه و همه دست به دست هم دادند تا شاسی این مدل برای بی ام و E60 هم در نظر گرفته شود، تعلیق در جلو مک فرسون و در عقب هم به مانند E38 4 اتصالی اما با کمی اصلاحات است که در زمان راندن و سرعت رفتن با این خودروی دیفرانسیل عقب به راحتی از پس پیچ های تند بر بیایید و اصلا این بی ام و کمترین تنشی را به شما وارد نکند.
IMG_9789.jpg
سرعت را که بالا بردیم به جاهایی رسیدیم که در آن جا پر از ناهمواری بود و ترمز زیاد لازممان می شد! ترمز می گرفتیم و به خوبی بر سر هر ناهمواری می ایستادیم و بعد دو مرتبه گاز را تا انتها فشار می دادیم و باز هم به چاله ای می رسیدیم و باید ترمز می کردیم این کار را نزدیک به 9 بار تکرار کردیم اما اصلا شاهد افت قدرت ترمز ABS 4 دیسک خنک کن دار E39 نبودیم، و این خود توجه ما را جلب و تعجب ما را برانگیخت زیرا هر دفعه سرعت را تا بالای 120 کیلومتر می بردیم!
IMG_9739.jpg
فرمان این خودرو بسیار نرم و در سرعت های بالا بسیار تیز بود تا به راحتی بتوانیم در اتوبان ها با سرعت های بالا از لابه لای خودروها گذر کنیم ، صدای خودرو با وجود عایق بندی خوب اتاق بازهم به داخل اتاق می آمد و چیزی که کمی ما را ناراحت می کرد این بود که صدای آن درست شبیه به ///M بود و ما مدام فکر می کردیم که واقعا S62 بر روی این خودروست ولی زمانی که گاز می دادیم می فهمیدیم که فقط فکر و خیال اشتباهی بوده و بس! این مدل هم به مانند دیگر تولیدات بی ام و ها قابلیت بالای خود را برای تیونینگ های قدرتمند به ما نشان داد و ماهیت بی ام و جز این نیست و نباید از آن توقعی جز این داشت.
 
بالا