چنانچه مشترک برای اطلاع از وضعیت ریزمکالمات و صورتحساب تلفن خود، با سیستم 1818 تماس بگیرد و اطلاعات همان تلفن را بخواهد، نیازی به وارد کردن رمز عبور نیست، در غیر این صورت مشترک باید نسبت به دریافت یک عدد پنج رقمی به*عنوان رمز عبور از مرکز مخابراتی اقدام کند؛ این دریافت اطلاعات از طریق نمابر نیز امکان*پذیر است که البته به رمز عبور نیاز دارد.
یکی از مهم*ترین علل تردد مشترکان تلفن ثابت به مراکز مخابراتی و بانک*ها، دریافت فهرست مکالمات، صورتحساب، قبوض المثنی و نیز پرداخت وجوه قبوض بوده است در همین راستا از سال 84 سرویس پیام*رسان (1818) راه*اندازی شد که با استفاده از آن، مشترکان علاوه بر پرداخت غیرحضوری هزینه قبوض، از وضعیت ریزمکالمات و صورتحساب خود به شکل شنیداری یا به صورت نمابر آگاه شوند.
این سرویس مزایا و قابلیت*های بسیاری دارد که امکان پرداخت صورتحساب برای دارندگان کارت*های شبکه شتاب، با ارایه رمز دوم کارت و بدون نیاز به قبض، اعلام عدم بدهی مشترک بلافاصله پس از پرداخت توسط وی (تا چندی قبل، این اعلام چند روز پس از پرداخت صورت می*گرفت)، پخش صوتی اطلاعات مندرج برروی صورتحساب از آن جمله است.
پخش صوتی ریزمکالمات بین شهری، بین*الملل و تماس*های انجام شده از تلفن ثابت به همراه، ارسال ریزمکالمات میان دوره و آخرین دوره مشترک به نمابر وی، اعلام کارکرد میان دوره علی*الحساب مشترک، اعلام صورتحساب آخرین دوره و نیز دوره های قبل (تا 6 دوره) هم از دیگر موارد به شمار می*رود.
چگونگی انجام مراحل کار و استفاده از سرویس 1818:
با استفاده از این سرویس، هم می*توان از وضعیت صورتحساب و ریزمکالمات اطلاع یافت و هم می*توان نسبت به پرداخت وجه قبض اقدام کرد.
ابتدا پس از تماس با 1818، طبق پیام سیستم، باید شماره تلفن خود را وارد کرده و کلید # را فشار داد، شماره، توسط سیستم 1818، تکرار و نهایتاً تأیید می*شود ودرصورت تأیید شماره وارد شده، مبلغ بدهی شما اعلام می*شود.
در ادامه اعلام می*شود که برای پرداخت صورتحساب، عدد (1) و برای دریافت ریزمکالمات و سایر خدمات، عدد (2) شماره گیری شود، برای پرداخت صورتحساب قبض پس از شماره*گیری عدد (1) که در پیام اعلام شده بود، باید شماره کارت شتاب را وارد کرده و سپس کلید # را فشار داد. (این شماره 16 رقمی است)، سیستم از شما رمز دوم را درخواست می*کند.
*توجه :
فعال کردن رمز دوم از طریق دستگاه*های خودپرداز بانک (ATM) مقدور است و این رمز فقط برای اینگونه پرداخت*ها و نیز پرداخت اینترنتی قبوض، فعال می*شود. رمز دوم اعلام می*کند که شما قبض را پرداخت کرده*اید.
پس از پرداخت، شماره رهگیری به مشترک اعلام می*شود که در صورت اعلام بدهی یا هرگونه مشکل در دوره*های بعدی، می*توان با استفاده از این شماره، موضوع را پیگیری کرد.
*اما چند نکته:
درصورتی که تلفن دولتی و یا شماره*ای باشد که در سیستم صورتحساب موجود نباشد، شماره وارد شده "غیر معتبر" اعلام می*شود. درصورتی که مشترک بدهی نداشته باشد، هیچ*گونه پیامی جهت پرداخت پخش نمی*شود ولی برای دریافت ریزمکالمات، پیام*رسانی ادامه می*یابد.
تمامی مشترکان حقیقی و حقوقی تلفن ثابت می*توانند بدون نیاز به رمز از طریق خط تلفن خود و فقط برای همان خط به دریافت صورتحساب ریزمکالمات به*صورت شنیداری اقدام کنند.
برای دریافت ریزمکالمات از طریق فاکس و یا از طریق تلفن دیگری (غیراز خط خود) باید به مرکز مراجعه و کد پنج رقمی (فقط عدد) دریافت کنند.
تلفن*هایی که caller ID ارسال نمی*کنند (اعم از دورشوال و یا این*که بنا به دلایلی ارسال Caller ID آن*ها بسته شده ) نمی*توانند از سرویس 1818 استفاده کنند.
مراکز تابعه می*توانند همانند ارسال ریزمکالمات از طریق وب*سایت شرکت، فرم مربوط به جهت واگذاری رمز عبور را در اختیار مشترکان قرار دهند، لازم به ذکر است رمز واگذارشده به تلفن*های گروه*دار (نظامی، انتظامی، دولتی و ...) با هماهنگی دفتر حراست ارائه می*شود.
تلفن*های گروه*دار (نظامی، انتظامی، دولتی و ...) برای دریافت ریزمکالمات و کسب اطلاعات بیش*تر باید با دفتر حراست هماهنگی لازم را به*عمل آورند.